У сучасному світі стійкість бізнесу часто асоціюється з його мобільністю. Кліматичні та суспільні зміни, епідемії та зовнішні конфлікти змушують компанії швидко впроваджувати нові рішення. Українські підприємці особливо гостро відчули це з початком повномасштабної війни. Згідно з опитуванням, близько 33% бізнесів змінили стратегію з урахуванням нових реалій, ще 50% — знаходяться на етапі обдумування та інтуїтивного управління.
Як бізнесу діяти на випередження та підготуватись до майбутніх змін?
Створіть покроковий план дій
Швидкі рішення — це не завжди про імпровізацію. Щоб ефективно їх приймати, слід завчасно потурбуватись про алгоритм дій. Складіть для себе перелік основних ризиків та розпишіть покроково, що ви будете робити в тому чи іншому випадку. Коли виникне необхідність швидко реалізовувати зміни, ви знатимете, як діяти, і не будете витрачати багато часу на планування.
Візьмемо переїзд. Через близькість бойових дій і небезпеку ракетних ударів за 2022 рік майже 20% українських підприємств були змушені здійснити релокацію. У більшості своїй це були швидкі рішення та великий стрес для компаній. Відтак до переїзду краще готуватись, навіть якщо у планах його поки немає. Завчасно прорахуйте, скільки часу вам потрібно на те, щоб перевезти потужності та персонал, знайти приміщення у новому місці, провести роботи з налаштування. Оцініть власні можливості, а також зберіть інформацію про досвід релокації інших підприємств.
Такий підхід допоможе вам не тільки з переїздом. Фактично таким чином ви створюєте власну механіку оцінювання будь-якого рішення, ідеї чи навіть стартапу.
Диверсифікуйте продукцію та ринки збуту
Ще один виклик, який існує не тільки під час війни — це ризик падіння попиту. Розв’язання проблеми полягає в розширенні асортименту та пошуку нових ринків збуту.
Наприклад, у нашої компанії є дві сильні позиції — поліпропіленова фібра та нитки. Зараз на українському ринку попит на нитки спадає, а ринок фібри став набирати оберти. Пів року тому все було навпаки, але ми продовжували виробляти фібру, щоб не втратити замовлення та клієнтів. Ми розуміли, що початок будівельного сезону навесні активно стимулюватиме попит на цю продукцію.
Розширюючи асортимент, ми намагаємось зробити ці коливання прогнозованими та виходити на середній прибуток. Коли зростає попит на один продукт, ми підключаємо більшу частину наших ресурсів до його виготовлення. Змінюється ситуація на ринку — змінюється і розподіл ресурсів на виробництві.
Схожу схему можна застосувати й до ринків збуту. Вивчайте можливості розширення завчасно, пропонуйте свій продукт іншим аудиторіям. Тоді у випадку падіння попиту на українському ринку ви зможете швидко посилити міжнародний напрямок — і навпаки.
Готуйте виробництво та команду до нових продуктів
Підприємець має добре знати свій виробничий потенціал. Перед запуском нового продукту слід оцінити, чи відповідають ваші технічні можливості очікуванням. Якщо потрібно тільки удосконалити виробництво — швидкі зміни можливі.
Не варто забувати й про значущість команди. Неможливо очікувати швидкого та якісного виконання завдань, якщо ваш колектив не готовий з ними впоратись. Керівник має чітко розуміти, які фахівці в його команді, в чому їхня експертність, чи знають вони іноземні мови тощо. Якщо ваш колектив демонструє високу мобільність і здатність до самонавчання, то швидкі зміни можуть спрацювати. У випадку, коли ваші працівники менш «пластичні» — це треба обов’язково враховувати при плануванні.
Прокачуйте лідерські компетенції
Прийняття рішення та наслідки в першу чергу лягають на плечі керівника. Саме його завдання — оцінити реальний потенціал свого бізнесу та вести компанію до змін. В умовах нестабільності на перший план виходять такі лідерські компетенції:
- Ефективна комунікація — з підлеглими, партнерами, клієнтами. Це дозволяє керівнику чітко ставити завдання, отримувати зворотний зв’язок, вести переговори та надихати команду.
- Готовність брати на себе відповідальність.
- Особистісна цілісність. В першу чергу це про вірність своїм принципам та внутрішню стійкість. Такий підхід не тільки підвищує ефективність всієї команди, але й поліпшує лояльність клієнтів.
- Вміння планувати в динаміці. Зараз горизонт планування став суттєво коротшим: йдеться вже не про роки, а про тижні чи навіть дні. Ефективний керівник має бути готовим впроваджувати зміни на швидкості та першим адаптуватись до нових реалій.
- Щира віра в успіх проєкту. Яка, до того ж має підкріплюватись конкретними діями. Відкриваєте для себе новий напрямок, не маючи в команді експертів? Будьте готові вчитись самі, шукати фахівців, прокачувати себе та команду.
Отримайте доступ до нових ідей та інформації
Успіх складається на 10% зі знань і вмінь, на 40% зі способу мислення і на 50% з оточення.
Розширити коло спілкування допомагають бізнес-клуби, участь у державних програмах, тематичні лекції, семінари та інші форми комунікації. Все це дає вам змогу спостерігати, приймати корисний досвід, розширювати кругозір і коло перспектив. Це може бути корисно і для краштесту ваших ідей — послухайте цінні зауваження компетентних партнерів та дізнайтесь про їхнє бачення. Це зекономить ваш час та дозволить внести зміни у стратегію на початковому етапі.
На 100% підготуватись до будь-яких змін неможливо. Проте налагоджена система реагування на ризики, методичний збір інформації та моніторинг ситуації на ринку допоможуть вашому бізнесу стати більш стійким та мобільним.
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора