Підприємці змогли відновити свою діяльність після початку повномасштабної війни, а в деяких регіонах України — вийти на довоєнний рівень і вище. Про це свідчать дані SaaS-платформи для управління бізнесом РемОнлайн.
Експерти платформи проаналізували кількість замовлень протягом року у своїх клієнтів — сервісних центрів і ремонтних майстерень, СТО, клінінгових компаній, хімчисток, ательє, індивідуального виробництва та будівництва, встановлення та обслуговування обладнання тощо — порівнюючи її із січнем 2022 року.
Найменший обсяг замовлень спостерігався в березні — 29%. Але вже у квітні поступово почалося зростання — до 56%. У серпні підприємці навіть перевищили довоєнний рівень — 109% проти січня. З вересня замовлень стало менше, проте за підсумками грудня їх усе ще більше, ніж до 24 лютого.
Найпозитивніша динаміка з початку вторгнення спостерігається у сфері обслуговування автотранспорту (від щоденного обслуговування до кузовного ремонту) та торгівлі. А з літа, після деокупації Київщини та інших північних областей, почав активно відновлюватися напрям будівельно-інженерних робіт.
Бізнес адаптувався до відключень світла
Зменшення кількості замовлень восени збіглося з початком масованих ракетних обстрілів енергетичної інфраструктури Києва та інших міст України. Проте навіть постійні відключення світла не призвели до значного зменшення активності. Так, тотальна відсутність електрики після атаки 23 листопада спричинила менше падіння кількості замовлень, ніж атака на центр Києва 10 жовтня. Тоді кількість замовлень зменшилася на дві третини проти попереднього понеділка, 3 жовтня. Проте вже 11 жовтня цей показник повернувся до звичайного для робочого дня рівня. Утім, 23 — 24 листопада кількість замовлень зменшилася майже вдвічі, але за декілька наступних днів знову повернулася до середньої. Це свідчить про те, що підприємці знайшли змогу працювати навіть за нестабільних умов. За підсумками грудня кількість замовлень перевищує початок довоєнного року на 3 відсоткові пункти.
Найбільша активність – у Львові
З-поміж найбільших проаналізованих міст України найсуттєвіше рівень замовлень знизився в березні в Києві та Харкові — до 6% і 2% відповідно, як порівняти із січнем 2022 року. Водночас уже за місяць обсяг замовлень у цих містах почав збільшуватися й за підсумками квітня складав 35% у Києві та 21% — у Харкові.
У травні зростання тривало: Київ, Дніпро та Одеса демонстрували майже однаковий обсяг замовлень — дві третини довоєнного рівня, а Харків – менш як половину. Хоча в березні Дніпро та Одеса «просіли» в замовленнях менше за Київ і Харків. Активність у другій столиці зростала до серпня включно, хоча так і не вийшла на довоєнний рівень — 81%. В осінні місяці кількість замовлень знову зменшувалася. Але грудень харківські підприємці завершили все-таки обнадійливо — 74% замовлень щодо січня.
У серпні підприємці найбільших міст, крім Харкова, змогли досягти довоєнного рівня активності. А львівський бізнес навіть раніше — у травні. Це місто демонструє найбільшу кількість замовлень протягом року. Після падіння на третину в березні Львів постійно нарощував активність і з червня вже перевищив довоєнний рівень. Грудень підприємці цього міста закінчили з кількістю замовлень на 20 відсоткових пунктів вище за січень 2022 року. Київ, Одеса та Дніпро після зниження активності в жовтні наприкінці року знову вийшли на довоєнний рівень.
Дані аналізу свідчать про те, що українські підприємці успішно тримають економічний фронт. Бізнес не просто вистояв, а й далі розвивається.