Тероризм — це зловісна реальність, яка міцно вписалася у портрет сучасного світу. Кому як не нам краще про це знати. Але зосереджуючись на нападах із зовні, ми почали забувати, що загроза може йти і зсередини нашого суспільства. Причому серед мирного населення.
Покупці-«терористи»
Світ змінюється. Змінюються покупці та їхні забаганки. І все складніше не те що перевершити очікування, а хоча б мінімально їх задовольнити. Період, коли якихось товарів чи послуг не вистачає, минув. Зараз є майже все. Але вартість суттєво підвищилася. Тому цілком логічно, що за більші гроші люди бажають отримати більше. Саме тому деякі з покупців починають займатися шантажем:
- «Я відмовляюсь від отримання посилки, бо вартість доставки дуже дорога. Заплатіть за доставку і тоді заберу».
- «Зробіть ціну на цей товар меншою, як в іншому магазині, а то я не буду купувати у вас і інші товари, які мені також потрібні».
Це якщо ми говоримо про продажі в роздріб. Бо в закупках у гурт цілком нормально обговорювати умови. Натомість продавцям, у яких не висока націнка, залишається тільки погоджуватись, адже вони не лише нічого не зароблять, а ще й можуть втратити. Погоджуючись на такі умови, продавці тим самим підставляють своїх колег в інших бізнесах, адже покупець думає, що це цілком нормальна історія і так можна робити надалі. Ну а «терористичні угруповання» починають ширитись завдяки передачі цієї інформації іншим людям.
Що робити продавцям
Виявляти справжні потреби покупців та їхні очікування, обговорювати умови «на березі», не вестися на шантаж і виділятися серед конкурентів для того, щоб у покупця був не лише один параметр для вибору пропозиції. Або підлаштовуватися під сучасні забаганки покупців: безкоштовна доставка, розширена гарантія та додаткові послуги.
Що робити покупцям
Обирати з розумом. Забаганки-забаганками, але мінімальний аналіз пропозиції та порівняння з іншими продавцями можна зробити. Прояснюйте умови, перепитуйте, розповідайте про те, що бажаєте отримати, та не ведіться на сумнівні пропозиції. Визначити такі можна буде якраз у порівнянні.
Працівники-«терористи»
Самі ж продавці, які є співробітниками, теж відійшли недалеко від покупців і займаються «тероризмом». Але тероризують вже роботодавців. Зараз одне з розповсюджених формулювань — «Підвищуйте зарплату, а то я звільнюсь».
При цьому мова не йде про переробітки, які, зазвичай, оплачуються роботодавцями. Мова саме про збільшення зарплати. Працівників можна зрозуміти:
- вичерпання запасів за часи тимчасового безробіття минулого року (аналогічно тому, як це було за часів пандемії);
- збільшення цін на продукти та послуги;
- додаткові витрати на оренду житла через переїзд у більш безпечні куточки країни;
- статистика зарплат в аналогічних нішах.
І це все зважаючи на амбітність людей, які працюють у торгівлі, бо за відсутності цієї якості в продажах працювати складно.
Роботодавцям же в такій ситуації доводиться, або погоджуватись і платити більше, або розлучатися зі співробітником і тоді витрачати ще більше на пошук та адаптацію нового. Із цих зол вибирають найменше, і все рівно здебільшого роботодавець залишається у програші — платити потрібно більше, а обсяг роботи та її якість залишаються незмінними.
Що робити роботодавцям
У теперішній ситуації, коли вакансії з кожним днем закривати все складніше, обирати найменше зло та погоджуватись. Але за умов своєчасного та на 100% виконання роботи працівником. Звичайно, завищувати планку до неба не варто. Такі нереалістичні плани та цілі майже неможливо виконати, і це виставить вас не у кращому світлі. Але задавати «мінімум» та «максимум» із відповідною вилкою все ж потрібно почати. Погоджуватися на умови «терористів» із власними очікуваннями «заробили — і слава богу» зараз уже не вийде.
Що робити продавцям
Наполягати підвищити зарплату можна, але не за допомогою шантажу. Визначте разом із керівником або власником їх очікування, завдання та ключові показники вашої роботи і аргументуйте підвищення саме цим. Це найбільш чесна та правильна схема — і ви, як продавець, будете впевнені у своїй правоті, і в роботодавця завдяки вашій наполегливій праці з’являться ресурси на покращення вашого матеріального становища.
Замість висновків
На жаль, ми самі перетворюємо своїх побратимів на «терористів». Або надмірно балуючи, або нехтуючи потребами. А перемовини з терористами вже не ведуть. Тому, щоб уникнути розповсюдження цього явища, потрібно розмовляти. Покупцям бути більш відвертими у своїх очікуваннях, а працівникам торгівлі ініціювати обговорення умов із керівництвом у конструктивному ключі. Розмовляйте, бо ми ж не звірі якісь.