Планові податкові перевірки у 2020 році: Full Stop?

Тетяна Бережна
радниця ЮФ «Василь Кісіль і Партнери»
Фото: Gerd Altmann/Pixabay

Фото: Gerd Altmann/Pixabay

У 2020 році не все пішло за планом, зокрема і не за планом-графіком податкових перевірок.

У зв’язку з початком карантину парламент встановив мораторій на проведення документальних та фактичних податкових перевірок (окрім позапланових та ще з певними винятками, про які ми тут писали) з 18 березня і до останнього дня місяця, в якому завершується карантин.

План податкових перевірок на 2020 рік, опублікований на сайті Державної податкової служби (ДПС) наприкінці 2019 року, востаннє зазнав змін у червні 2020 року. На дату цієї статті рішенням уряду карантин продовжено до кінця року. Чи будуть відновлені планові податкові перевірки в умовах карантину?

Telegram Logo

З вересня 2020 року на розгляді парламенту перебувають два законопроєкти — №4101 та №4054, які пропонують скасувати мораторій на проведення планових податкових перевірок.


Законопроєкт № 4101 — ініціатива уряду

Законопроєкт № 4101 про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень є комплексною законодавчою ініціативою уряду.

Google News Logo Підписуйтесь на нас в Google News!

Скасування мораторію на проведення планових податкових перевірок є лише однєю з пропонованих змін законопроєкту №4101, спрямованих на збільшення бюджетних надходжень, поряд зі спрощенням процедури стягнення податкового боргу, доступу податкових органів до банківської таємниці, про що ми писали тут тощо.

Обґрунтовуючи необхідність відновлення податкових перевірок, автори законопроєкту №4101 зазначають таке:

  • на 2020 рік було заплановано проведення 3761 перевірки, з яких наразі завершено лише 401 перевірку, за результатами донараховано 1,4 млрд грн. Водночас, за січень-серпень 2019 року підрозділи податкового аудиту провели 3236 документальних планових перевірок, за результатами яких донараховано 11,2 млрд грн.
  • за квітень-травень 2020 року визначено 2,5 тис. ризикових суб’єктів господарювання, які скористалися сумнівним податковим кредитом із ПДВ на суму 2,2 млрд грн та не можуть бути перевірені через карантинні обмеження.

Законопроєкт № 4101 пропонує відновити перевірки таким чином:

  • дія мораторію на проведення документальних та фактичних перевірок обмежується датою набрання чинності цим законом, а не закінченням карантину;
  • перевірки, які мали б відбутися у період дії мораторію, виключаються з графіку та не проводитимуться у 2020 році;
  • оновлений план-графік перевірок на 2020 рік публікується на сайті ДФС протягом 10 робочих днів після завершення дії мораторію;
  • перевірки, що були розпочаті до мораторію та не були завершені, відновлюються після закінчення мораторію, тобто після набрання чинності законом «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень», є комплексною законодавчою ініціативою уряду».

Законопроєкт № 4145 — ініціатива члена депутатської фракції «Слуга народу»

Проєкт закону №4145 про внесення змін до Податкового кодексу України для уточнення окремих умов мораторію на проведення податкових перевірок містить єдину пропозицію – в умовах дії мораторію відновити документальні та фактичні перевірки великих платників податків.

Автор законопроєкту обґрунтовує необхідність змін в умовах дії мораторію так:

Quote«Діяльність податкових органів стає менш ефективною, а несумлінні платники податків отримують можливість ухилятися від сплати податків без ризику одержати донарахування податків внаслідок проведення податкової перевірки. У зв’язку з цим … доцільним є надання податковим органам права здійснювати документальні та фактичні перевірки виключно великих платників податків».

Із пояснювальної записки можна зробити висновок, що автор законопроєкту № 4145 вважає несумлінними платниками податків виключно великих платників податку, що є досить спірною тезою.

Окрім того, скасування мораторію на проведення документальних та фактичних перевірок єдиної категорії — великих платників податків — суперечить принципу рівності всіх платників перед законом, який передбачає недопущення будь-яких проявів податкової дискримінації та забезпечення однакового підходу до всіх платників податків.


Незважаючи на мораторій на проведення планових документальних та фактичних перевірок у період карантину, відповідно до інформації, опублікованої на сайті Мінфіну, у вересні 2020 року ДПС перевиконала план справляння надходжень до бюджету:

Quote«Платежами, справляння яких контролює ДПС, надходження становили 56,3 млрд грн, затверджений показник виконано на 133,2%, або +14 млрд грн».

У серпні була схожа тенденція — надходження становили 56,3 млрд грн, затверджений показник виконано на 133,2%, або +14 млрд грн.

З огляду на зазначене вище, важко спрогнозувати перспективу скасування мораторію на податкові перевірки до закінчення карантину.

Навіть якщо така ініціатива буде реалізована, потрібно звернути увагу на те, щоб новий графік перевірок не призвів до надмірної завантаженості відділів податкового аудиту – це може негативно вплинути на якість проведення перевірок та обґрунтованість актів перевірок, спричинивши тиск на платників податків.

У свою чергу, платники податків повинні уважно стежити за законністю процедури щодо зміни дати початку планової перевірки, правильністю включення їх у новий план-графік і бути готовими оскаржити такі можливі порушення податкових органів в суді.

The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Warning icon Помилка в тексті? Виділіть її мишкою і натисніть: Ctrl + Enter

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора

Коментарі

Всі новини