У 2021 році Указом Президента України затверджено Стратегію економічної безпеки України на період до 2025 року.
Стратегічний курс у сфері забезпечення економічної безпеки спрямований як на стале нарощення конкурентоспроможності економіки України, так і на поступове зміцнення економічної стійкості та відповідно невразливості національної економіки до зовнішніх і внутрішніх загроз.
Отже, стратегічний курс має 2 взаємопов’язаних напрями – напрям розвитку та безпековий напрям.
Важливе місце у забезпеченні безпекового напряму мав би зайняти новостворений орган – Бюро економічної безпеки України.
Так, створення у 2021 році БЕБ мало покласти край силовому тиску на бізнес та започаткувати новий, аналітичний підхід до розслідувань в усіх сферах економіки.
Однак, вже наприкінці минулого року БЕБ зазнало нищівної критики, в тому числі, у зв’язку з неефективністю.
Аналіз роботи БЕБ за перший рік функціонування
Відповідно до Звіту про діяльність БЕБ за 2022:
- У провадженні детективів БЕБ упродовж року перебувало 961 кримінальне провадження.
- У 46 кримінальних провадженнях особам повідомлено про підозру.
- За результатами досудового розслідування до суду направлено 29 кримінальних проваджень, 24 з них – з обвинувальним актом.
- З метою забезпечення відшкодування завданих державі збитків накладено арешт на майно по всіх кримінальних провадженнях на суму 46,7 млрд грн, з яких – 41 млрд грн – активи, бенефіціарними власниками яких є громадяни російської федерації та республіки білорусь.
У грудні минулого року, у зв’язку з незадовільною роботою БЕБ, у Верховній Раді створено Тимчасову комісію з перевірки діяльності вказаного органу.
Вже в травні оприлюднено Звіт за перші 6 місяців діяльності ТСК. Повідомлено, серед іншого, про невідповідність між даними Звіту БЕБ та офіційними даними Офісу Генерального прокурора.
Згідно з офіційною статистикою Офісу Генерального прокурора за січень-грудень 2022 року, за БЕБ у звітному періоді обліковувалося лише 664 кримінальних проваджень, до суду направлено лише 15, з яких – 12 із обвинувальним актом (припускаємо, що це угоди зі слідством) та 3 із клопотанням про звільнення від кримінальної відповідальності. Результати майже аналогічні тим, що демонструвала податкова міліція.
Низькі показники діяльності стали підставою для звільнення директора БЕБ, яке відбулось у квітні цього року.
Очікувати, що робота БЕБ зміниться у зв’язку із зміною керівництва не варто. Це тривалий процес, результат якого побачимо не раніше 2024 року. До того часу тиск на бізнес буде продовжуватись.
Представникам бізнесу потрібно бути готовим до захисту від кримінального переслідування БЕБ.
Особливості кримінальних проваджень, які розслідує БЕБ
БЕБ надано повноваження розслідувати всі економічні злочини, які раніше належали до підслідності Національної поліції, Служби безпеки України, податкової міліції.
Перелік таких злочинів доволі значний: незаконна діяльність з організації або проведення азартних ігор; незаконні дії з підакцизними товарами; легалізація (відмивання) майна, отриманого злочинним шляхом; заволодіння майном шляхом зловживання службовим становищем (якщо предметом кримінального правопорушення є бюджетне відшкодування).
Особливістю діяльності БЕБ є використання кримінальних проваджень як інструменту для масових обшуків, безпідставних арештів активів, застосування мільйонних застав, здійснення протиправного тиску, в тому числі, шляхом публічного висвітлення обставин справи.
З Єдиного державного реєстру судових рішень вбачається, що найбільш поширеним злочином, що розслідує БЕБ, є ухилення від сплати податків.
Особливості розслідування БЕБ ухилення від сплати податків
(1) Відсутність акту податкової перевірки.
При розслідуванні даного виду злочину обов’язковим є доведення фактичного ненадходження до бюджетів чи державних цільових фондів коштів.
Законодавство України визначає єдиний можливий спосіб встановлення факту ненадходження податків до бюджету чи державних цільових фондів – проведення Державною податковою службою податкової перевірки, складення за її результатом акту та ППР.
Однак, детективи БЕБ реєструють кримінальні провадження, повідомляють про підозру, звертаються з клопотаннями про обрання запобіжних заходів за відсутності відповідного акту податкової перевірки.
(2) Залучення посадових осіб Державної податкової служби до кримінального провадження як спеціалістів.
КПК України чітко встановлює, що при розслідуванні кримінальних правопорушень спеціаліст може бути залучений виключно для технічної допомоги (фотографування, складення схем, планів, креслень, відбір зразків для проведення експертизи тощо).
Натомість, надання спеціалістом висновків можливе виключно при розслідуванні кримінальних проступків.
Детективи БЕБ ігнорують вказані вимоги. Незважаючи на те, що ухилення від сплати податків не є кримінальним проступком, посадові особи ДПС залучаються як спеціалісти для надання висновків.
(3) Використання висновків Державної податкової служби за результатом проведення аналітичного дослідження.
Посадові особи ДПС, залучені як спеціалісти, надають висновок про суму податків, які ймовірно не надійшли до бюджету чи державних цільових фондів.
Тобто, всупереч податковому законодавству висновок аналітичного дослідження використовується замість акту податкової перевірки та ППР.
За інформацією ДПС, за 2022 рік до БЕБ було скеровано 309 висновків аналітичних досліджень на суму несплачених податків 11,7 млрд грн.
В подальшому експерти формально підтверджують висновки аналітичного дослідження. При цьому, у висновках експертів констатовано факт вчинення злочину та визначено суму ухилення від сплати податків.
Таким чином, БЕБ переслідує бізнес навіть за відсутності офіційних претензій від податкових органів.
Стратегія захисту від переслідування БЕБ
З метою уникнення можливих претензій рекомендуємо провести експертизу бізнес-процесів на наявність кримінально-правових ризиків. Такий превентивний захід дозволить виявити «больові» точки та усунути їх.
Якщо уникнути претензій не вдалось, стратегія захисту від переслідування БЕБ полягає в наступному:
(1) Доведення законності і звичності для бізнесу операції, яка опинилась «під прицілом» БЕБ.
На жаль, характерним для БЕБ є відсутність комплексного розуміння корпоративного світу, ключових бізнес-процесів. Результат – розслідується звичайна господарська діяльність, яка не містить кримінального аспекту.
Про це свідчить співвідношення між загальною кількістю кримінальних проваджень та кількістю переданих в суд обвинувальних актів.
(2) Самостійний збір доказів для спростування позиції детективів.
На жаль, доволі часто бізнес займає пасивну позицію – сторона обвинувачення не довела наявність події/складу злочину.
Ми рекомендуємо займати проактивну позицію: вступати в активну комунікацію із слідством; самостійно збирати докази; замовляти експертизи; формувати та доносити позицію захисту ще під час досудового розслідування.
В такому випадку шанси оперативного припинення кримінального переслідування істотно зростають.
(3) GR-активність.
Залучення Ради Бізнес-Омбудсмена, ТСК сприяє ефективному розслідуванню та стимулює правоохоронні органи діяти в рамках законодавства.
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора