Минулого тижня Верховна Рада ухвалила в першому читанні законопроєкт №3509. У ньому йдеться про використання коштів зі Спецфонду боротьби з COVID-19 на дофінансування дорожніх робіт.
Навіть без цих коштів на «Велике будівництво» у 2020 році у повному обсязі спрямовуються кошти Дорожнього фонду (31,5 млрд грн), «Укравтодор» залучає кошти під державні гарантії (19,3 млрд). Чи не забагато це? Чи потрібно шукати ще гроші?
Проста й коротка відповідь: ми хочемо мати якісну дорожню інфраструктуру. Причому ремонт доріг – це не витрати заради витрат, а потужна інвестиція. Адже якісна дорога створює потужний економічний ефект.
«Укравтодор» фактично розпоряджається відносно невеликою частиною дорожніх шляхів – 47 тис. км зі 170 тис. км.
Це добре усвідомлюють у розвинених країнах. За даними ОЕСР, у 2018 році Польща спрямувала на дороги 2,7 млрд євро, Італія – 3,4 млрд євро, а Німеччина – 15,6 млрд євро.
Проте нас цікавлять не лише обсяги фінансування, але й ефективність, з якою ці кошти будуть витрачені. Давайте подивимося на обсяги дорожніх робіт та їхнє фінансування за останні 5 років.
У 2015 році на ремонт доріг виділили трохи більше за 2 млрд грн. З усієї мережі завдовжки 170 тис. км автомобільного шляху відремонтували лише 330 км місцевих та державних доріг.
Такий малий обсяг був зумовлений економічною ситуацією, адже того року наша економіка просіла на 9,8% ВВП.
У 2016 році ситуація трохи покращилася: на дороги знайшли 6,2 млрд грн, чого вистачило вже на 928 км відремонтованих доріг державного та місцевого значення. Ще через рік за майже 18,5 млрд грн відремонтували майже 2 тис. км доріг, 1407 км з яких – державного значення.
У 2018 році відбулась важлива зміна: обслуговування та фінансування місцевих доріг було передано від «Укравтодору» до місцевої влади.
З того часу «Укравтодор» фактично розпоряджається відносно невеликою частиною дорожніх шляхів – 47 тис. км зі 170 тис. км.
Проте це переважно дороги міжнародного, національного та регіонального значення, тобто найважливіші автомобільні шляхи держави, що мають стратегічне значення.
Того ж року за 22,6 млрд грн було відремонтовано 1411 км доріг. Тобто фінансування зросло на 4 млрд грн, але фактичний обсяг ремонтних робіт залишився на тому самому рівні.
А у 2019 році ефективність впала ще більше: за 21,2 млрд грн в експлуатацію було введено лише близько 850 км доріг.
Не можна однозначно сказати, чому дані за останні 5 років показують таке помітне коливання ефективності. Але можна порівняти їх з тим, що заплановано і вже зроблено у 2020 році.
Початковий план «Укравтодору» – це 4200 км відремонтованих доріг державного значення, з яких на 2236 км вже розпочато роботи.
Вперше за багато років йдеться не лише про ремонти, але й про будівництво нових доріг.
У процесі — мости-довгобудови та дорожні розв’язки, встановлення систем зважування у русі і ще багато правильних для розвитку дорожньої галузі ініціатив.
На ці роботи вже спрямовано 54,5 млрд грн. Це залучені під державні гарантії кошти та надходження з Дорожнього фонду.
Фактично обсяг фінансування, як порівняти з минулим роком, зріс трохи більше ніж удвічі, а кількість вже розпочатих робіт – більш ніж утричі.
Ефективність використання бюджетних коштів з урахуванням усіх інновацій дуже висока.
Вперше за багато років йдеться не лише про ремонти, але й про будівництво нових доріг.
Уже з червня це буде помітно не лише в числах та порівняннях, але й безпосередньо на шляхах у різних куточках України. З 12 червня відкриється рух трасою М-12, ремонти на якій почались у березні.
У Тернопільській області ремонти перейшли до наступної ділянки траси М-19. За 2-3 тижні буде здано в експлуатацію ділянку траси Н-25 у Рівненській області.
На Черкащині завершено ремонт ділянки траси М-05 від кордону з Київською областю та дорога Р-10 в районі села Мошни. Це лише мала частина ремонтних робіт, які тривають чи завершуються по всій нашій країні.
Проте цей результат – лише трохи більше за половину запланованої кількості ремонтів. Виділені кошти вже запущено в роботу. І для досягнення мети – 4200 км доріг за 2020 рік – «Укравтодор» необхідно дофінансувати.
Початковий план «Великого будівництва» передбачав ще й третє джерело фінансування – «гроші «Газпрому», отримані внаслідок рішення Стокгольмського арбітражу.
Проте економічна криза через всесвітню пандемію коронавірусу та подальші карантинні обмеження змусили державу вносити корективи та перерозподіляти бюджет.
Саме тому нам необхідно ухвалити законопроєкт №3509 та перерозподілити невикористані кошти з COVID-фонду на дорожні роботи.
Це не означає, що ми ставимо асфальт вище за людські життя. Навпаки, окремим пунктом йде положення про пріоритет фінансування доріг, що ведуть до приймальних відділень лікарень.
Швидкість надання медичної допомоги – важливий фактор не лише у боротьбі з COVID-19, але й для підвищення якості медичних послуг у державі загалом.
Зараз є можливість направити кошти на ефективний інфраструктурний проєкт, який підвищить рівень життя і забезпечить повернення інвестицій впродовж років. Залишилося лише цією можливістю скористатися.
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора