Facebook Pixel

В Україні зібралися прискорити ремонт доріг. Що прийняли в Раді

Парадоксально, але іноді дороги в Україні не ремонтують не тому, що на це немає грошей. Деякі ситуації доходять до абсурду: проєкт можуть «завернути» через неправильно розставлені коми у технічній документації.

Що сталося

Верховна Рада вирішила змінити цей тренд. Депутати прийняли у першому читанні за основу законопроєкт №2680. Він має на меті дозволити реконструкцію та капітальний ремонт доріг без отримання дозволу на будроботи.

Під нововведення можуть потрапити автодороги з класом наслідків СС2 і СС3 – тобто середнім та значним рівнем. Під перший підпадають дороги місцевого значення, полотно автомагістралей, мости довжиною до 1 км і т. д. Клас СС3 – це дороги державного значення (наприклад, траса Дніпро – Решетилівка), великі мости та тунелі.

Проєкт пропонує видавати компаніям право на такі роботи на підставі повідомлення про початок будівництва. А чекати дозволу буде необов'язково.

Що це дасть

Загалом ідея полягає у зменшенні регуляторних складнощів і процесуальних перешкод. Головним стопором найчастіше виступає Державна архітектурно-будівельна інспекція (ДАБІ), основна функція якої – видавати дозволи. Пакет документів вона приймає поштою (і тут йдеться не про електронну). Потім починається процес їх розгляду, а далі – або видача дозволу, або відмова. Причому відмови найчастіше пов'язані з незначними проблемами, стверджують учасники ринку. Через це замовнику доводиться ходити по колу, щоб «вибити» дозвіл.

Quote«ДАБІ – це шлагбаум посеред дороги. Формально будь-який чиновник знайде тисячу та одну причину, щоб відхилити вашу заявку. Іноді справа доходить до абсурду: наприклад, «Укравтодор» має відремонтувати дорогу, яка перетинається з залізничними шляхами. Виконано всі умови, складено всю проєктну документацію. Крім одного – акт на землю «Укрзалізниці» старого зразка. Тобто земля державна, обидві державні компанії, а будувати не можна», — розповіло The Page джерело, близьке до «Укравтодору».

Крім того, в Україні немає довгострокових програм (на 10-20 років) з ремонту або реконструкції доріг. Зазвичай все вирішується точково: є гроші, ремонтують. Але коли процес гальмується через отримання дозволу, то будівництва може й не бути, а гроші підуть в інші проєкти.

Крім термінів, дерегуляція повинна зменшити й корупцію. Підрядникам часто доводиться йти на такий крок, щоб почати роботи, додає експерт автодорожньої галузі Андрій Мартенс. Тож у кінцевому підсумку скорочення цієї складової може зменшити загальну вартість ремонту доріг.

Втім, не потрібно забувати й про ризики. На думку Мартенса, будівельні компанії мають відповідати за невраховані помилки та виправляти свої огріхи. З іншого боку, крім дозволів, залишаються ГОСТи, техумови та інші будівельні нормативи. Та відповідальність за їх порушення ніхто не відміняв. Крім того, наприкінці проєктної роботи проводиться комплексна експертиза, яка дає оцінку за багатьма параметрами: міцність, надійність, довговічність, вплив на екологію та інше.

«Ризики тут мінімальні. Цей проєкт не стосується будівництва житла, а лише реконструкції та капремонту доріг. Відбувається поліпшення існуючої інфраструктури. І тут велике питання доцільності участі ДАБІ. Вам же не треба дозвіл, щоб переклеїти вдома шпалери», — резюмував співрозмовник The Page.

Подякувати 🎉