Facebook Pixel

Камери автофіксації на дорогах. У чому їхня проблема та чи можна уникнути штрафів

Андрій Іванов
член Асоціації правників України, старший юрист MORIS GROUP

1 червня запрацювали камери автоматичної фіксації швидкості. Навіщо їх запровадили та до чого готуватися?


Система фіксації адміністративних правопорушень у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху в автоматичному режимі – ідея далеко не нова.

Майже 10 років тому вона вже була запроваджена. Але з огляду на її недосконалість та фактичну невідповідність положенням Конституції України вона так повноцінно і не запрацювала. Зараз держава намагається запровадити її повторно.

Telegram Logo

Мета, з якою вводиться ця система, є шляхетною – зменшення смертності на дорогах країни. Дійсно, значна кількість дорожньо-транспортних пригод, включно з фатальними наслідками, кожного року сумно вражає. І, на жаль, на наших громадян, як засвідчує практика, діє лише система покарань.

QuoteПравоохоронці можуть притягнути до відповідальності людину, яка конкретного правопорушення не вчиняла.

Сама система фіксації працює досить просто – камера фіксує порушення правил дорожнього руху (поки що це тільки перевищення швидкості) та направляє дані до Центру обробки даних Національної поліції.

Там система автоматично розпізнає номерні знаки автомобіля, формує протокол та відправляє на перевірку та підпис співробітнику поліції.

Після цього дані відправляються для друку на поліграфкомбінат «Україна», а в подальшому надрукована постанова направляється за місцем реєстрації власника транспортного засобу (у випадку з автомобілями на іноземних номерах – особи, якою авто ввезено на територію України).

У разі несвоєчасної оплати штрафу – сума його подвоюється, а для примусового стягнення може бути залучено державного виконавця.

Не можу не відзначити, що автори нових нормативно-правових актів у цій сфері підготувалися значно краще, ніж розробники у 2010 році. Регулювання є більш чітким, автори намагалися врахувати огріхи попередників.

Водночас, незважаючи на шляхетну мету та виправлення чисельних помилок попередників, автори чинної процедури регулювання все ж не врахували основного недоліку, через який і згорнувся процес у 2010 році.

Проблема полягає в тому, що, згідно Конституції України (яка є найвищим законом та всі інші нормативно-правові акти мають їй відповідати), визначається, що юридична відповідальність особи має індивідуальний характер.

Простіше кажучи – особа не може бути притягнута до відповідальності за правопорушення, якого вона не вчиняла.

На це звернув увагу свого часу і Конституційний суд України, наприкінці 2010 року скасовуючи відповідні норми Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Тоді суд вказав, що положення статей Кодексу визначають систему процесуальних механізмів, які в поєднанні з конституційними нормами унеможливлюють притягнення до адміністративної відповідальності особи, яка не вчиняла правопорушення.

Очевидно, що за кермом транспортного засобу на сьогодні правомірно може знаходитися не лише його власник або особа, який власник довірив таке керування офіційно, але і будь-яка інша особа за наявності у неї посвідчення водія та свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу.

Таким чином, виписуючи постанову на власника, правоохоронці можуть притягнути до відповідальності людину, яка конкретного правопорушення не вчиняла, а отже, таке притягнення буде незаконним.

Врешті решт водій може просто навмисно забруднити номер або іншим чином зробити його нечитабельним, хоча за це також передбачена адміністративна відповідальність.

Також не виключаю, що механізм притягнення до відповідальності у такому режимі, як і у далекому 2010 році, буде оскаржено у Конституційному суді.

Виходом з ситуації може стати або внесення змін до Конституції України, або ідентифікація порушника за його обличчям, як це працює в інших країнах (наприклад, у США).

Тим не менше, очікується, що запровадження цієї системи у поєднанні з принципом «відповідай, а потім оскаржуй» дійсно дасть можливість певною мірою знизити аварійність на наших дорогах.

QuoteНе виключаю, що механізм притягнення до відповідальності буде оскаржено у Конституційному суді.

Водночас не виключено, що в системі (як і в будь-якій іншій) будуть траплятися і помилки. Відтак радив би водіям завести Електронний кабінет водія та контролювати інформацію у ньому.

Також варто перевіряти з певною періодичністю пошту за місцем реєстрації (адже не всі живуть там, де зареєстровані) з метою своєчасного оскарження (якщо є бажання та підстави) постанови через суд.

А найголовніша порада – бути свідомими та дотримуватися правил дорожнього руху. Адже цим ви убезпечите себе, пасажирів у авто та інших учасників дорожнього руху.

The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора

Коментарі

Всі новини