6 березня 2020 року набуло чинності Положення про дуальну форму здобуття професійної освіти, затверджене наказом МОН України від 12 грудня 2019 року. Що ж таке дуальна форма освіти, як вона працює та в чому її нагальна потреба для України?
Дуальність у здобутті освіти — що це?
Дуальна форма здобуття освіти передбачає поєднання здобувачами теоретичної підготовки в закладах освіти з практичною — на робочих місцях задля набуття відповідної профкваліфікації.
У разі впровадження дуальної освіти навчальний заклад і роботодавець стають рівноправними партнерами, бо останній може брати участь у розробці робочих та індивідуальних навчальних планів і оцінювати результати кожного здобувача.
Зацікавленість роботодавців тут полягає в бажанні отримати молодого висококваліфікованого працівника, максимально мотивованого до роботи одразу після закінчення навчання.
Україна не є новатором у впровадженні дуальної освіти. Батьківщиною такого підходу до організації навчання є Німеччина, яка почала випробовувати цю форму з 60-х років ХХ століття. Згодом цей досвід запозичили інші країни: Канада, Австрія, Швейцарія та ін.
І хоча існує думка, що дуальна освіта найбільше підходить для підготовки за технічними спеціальностями, німецький досвід свідчить: спектр застосування моделі є набагато ширшим.
Так, у Німеччині до переліку програм такої підготовки входять: фінанси, переробна промисловість, торгівля, сфера послуг, транспорт та логістика, туризм, міжнародне бізнес-адміністрування, бізнес-інформатика тощо.
Батьківщиною такого підходу до організації навчання є Німеччина.
В Україні підготовка до запровадження дуальної освіти розпочалася зі схвалення Кабміном 19 вересня 2018 року відповідної Концепції підготовки фахівців.
Вона визначає поняття дуальної освіти, етапи її впровадження в Україні, основні права та обов’язки навчальних закладів і підприємств. 3 квітня 2019 року КМУ затвердив План заходів з її реалізації.
Він передбачає конкретні завдання щодо розробки нормативних актів, проведення аналітичних та організаційних заходів на шляху впровадження дуальної освіти.
І вже на виконання плану заходів було затверджене Положення про дуальну форму здобуття професійної (професійно-технічної) освіти, яке визначає підстави, умови та порядок її здобуття в закладах професійної освіти.
Основні етапи організації освітнього процесу за дуальною формою навчання
Після підписання керівником навчального закладу наказу про запровадження дуальної освіти умовно можна виділити наступні етапи:
- призначення у закладі освіти координатора, який здійснює організаційний, методичний та документальний супровід дуальної форми здобуття освіти;
- укладення між закладом та підприємством договору щодо впровадження професійної освіти за дуальною формою;
- формування закладом освіти на підставі укладених з підприємствами договорів переліку суб’єктів господарювання, що надають здобувачам освіти робочі місця для професійно-практичної підготовки. Такий перелік є необхідним для забезпечення здобувачам можливості вибору;
- виявлення здобувачем освіти бажання перейти на дуальну форму навчання, укладення між здобувачем, закладом освіти та підприємством тристороннього договору, який регулює права та обов’язки сторін у процесі здобуття освіти;
- направлення закладом освіти здобувачів освіти на професійно-практичну підготовку до підприємства, закріплення за здобувачами освіти майстрів виробничого навчання;
- визначення підприємством координатора та наставників для здобувачів освіти, а також розподіл підприємством здобувачів освіти на робочі місця або навчально-виробничі ділянки виробничих підрозділів відповідно до укладених договорів, вимог і потреб освітньої програми/стандарту професійної освіти;
- безпосереднє здобуття професійної освіти за дуальною формою. Ведення учнем щоденника про виконання графіка, набуття ним ключових компетенцій, визначених освітньою програмою/стандартом професійної освіти, поточне оцінювання результатів навчання;
- підсумкове оцінювання результатів навчання здобувача закладом освіти спільно з підприємством.
Важливу роль в організації такого процесу навчання має наставник — працівник підприємства, який передає набуті досвід і знання здобувачам освіти під час практичної підготовки та сприяє адаптації учнів до робочого місця.
Переваги дуальної форми навчання. Чому це є важливим для України?
Як стверджує МОН, дуальна форма навчання має низку позитивних аспектів:
- організація співпраці політиків, бізнесу, соціальних партнерів;
- розробка законодавчого підґрунтя для визнання нацстандартів якості професійної освіти;
- навчання учнів під час трудової діяльності;
- залучення кваліфікованого персоналу з виробництва до педагогічної діяльності;
- здійснення інституційних досліджень та консультування;
- врахування конкретних запитів підприємств до змісту та якості професійної освіти.
Причини труднощів практичного втілення дуальної освіти в Україні:
- низька обізнаність учнів про цю форму навчання; відсутність умов для усвідомленого вибору підприємства для здобуття освіти;
- необхідність максимального спрощення бюрократичної процедури переходу здобувача на дуальну форму освіти;
- пошук оптимальних моделей розподілу часу навчання в закладах освіти та на робочому місці з урахуванням особливостей роботи в різних галузях;
- пошук закладами освіти роботодавців, які зацікавлені вкладати кошти у підготовку учнів за дуальною формою навчання.
Сьогодні дуальна форма навчання тільки починає впроваджуватися в український навчальний процес.
Вона покликана налагодити ефективну співпрацю навчальних закладів з ринком праці та створити реальні можливості для впливу фахівців ринку на зміст освітніх навчальних програм.
Водночас дуальна форма здобуття освіти не повинна абсолютизуватися, а рішення про її впровадження та вибір спеціальностей, підготовка за якими здійснюватиметься за дуальною формою, має прийматися з огляду на потреби роботодавців та особливості національної економіки й законодавства.
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора