Facebook Pixel

Дія.Сіті для класичного бізнесу: чому сьогодні кожна компанія — трохи ІТ

Ольга Завʼязун
Юристка практики супроводу бізнесу Juscutum

Світ змінюється, і український бізнес розвивається разом з ним. Не секрет, що кожен бізнес прагне бути технологічним, чи то торгівля, фінанси, чи виробництво, тому все більше ресурсів виділяється для створення та розвитку власних ІТ-продуктів, відділів, сервісів.

Така трансформація стає важливою складовою будь-якого бізнесу. І саме тому спеціальний правовий режим Дія.Сіті, попри свою першочергову концепцію, більше не є так званим закритим клубом для ІТ-компаній. Це радше інструмент для тих бізнесів, які вирішили інвестувати у свої технології — від автоматизації внутрішніх процесів до запуску власного цифрового продукту на ринку.

Від внутрішнього ІТ до повноцінного технологічного бізнесу

Нижче наводимо кейси компаній, які доводять: ІТ-напрям всередині традиційного бізнесу може стати окремою успішною компанією в межах Дія.Сіті:

  • Kyivstar Tech — окремий ІТ-напрямок одного з найбільших телеком-операторів країни, який займається розробкою та підтримкою цифрових сервісів.
  • TemaBit (Fozzy Group) — технологічна компанія в складі одного з лідерів українського ритейлу, що створює IT-рішення для внутрішнього використання та клієнтів.
  • Rozetka Tech — команда розробників всередині відомого маркетплейсу.
  • Nova Digital (група компаній NOVA) — ще один приклад внутрішнього IT-напрямку, який перетворився на повноцінну компанію.
  • МХП — один із найбільших аграрно-промислових холдингів в Україні, що спеціалізується на виробництві м’яса птиці, рослинництві та інноваціях у аграрних технологіях. Активно розвиває цифрові рішення для управління агробізнесом.
  • Raiffeisen Bank — один із провідних банків України з європейським корінням, який активно інвестує в цифрову трансформацію, створюючи власні ІТ-продукти та цифрові сервіси для клієнтів.
  • Viyar — компанія-виробник меблевих комплектуючих, яка впроваджує сучасні цифрові сервіси для автоматизації виробництва та замовлень через онлайн-платформи.

У кожному з них компанія зробила ІТ не лише «службовим підрозділом», а й створила окрему юридичну особу, яка виконує функцію внутрішнього продуктового хаба — розробляє програмні рішення, підтримує цифрову інфраструктуру, іноді навіть продає свої сервіси зовнішнім клієнтам. Raiffeisen Bank, до прикладу, інтегрує IT-продукти, як-от додатки для онлайн-банкінгу, із мережею філій, що дозволяє клієнтам швидше отримувати послуги, а банку — аналізувати транзакції для покращення сервісу. Viyar створив онлайн-платформу для автоматизації замовлень, де IT-підрозділ тісно працює з виробництвом і продажами, щоб прискорити обробку замовлень і зменшити витрати.

Такі окремі структури бізнесу стають резидентами Дія.Сіті оскільки відповідають усім необхідним умовам, про які розповідаємо далі. Тобто трансформація бізнесу може виглядати таким чином:

  1. Бізнес створює або виокремлює IT-команду.
  2. Оформлює її як окрему юридичну особу.
  3. Виводить таку юридичну особу в режим Дія.Сіті з відповідною структурою та кадровим складом.

Наслідком є те, що ця структура обслуговує як саму компанію, так і потенційно зовнішній ринок.

Ці приклади показують, що навіть якщо ваш бізнес не був технологічним із самого початку — він може ставати таким зараз. Щоб така цифрова трансформація була легшою та вигіднішою, варто звертатися до режиму Дія.Сіті.

Цифрове мислення — не лише коди

Сьогодні у переліку кваліфікованих видів діяльності, які дозволяють стати резидентом Дія.Сіті, можна знайти не лише розробку програмного забезпечення. Наприклад:

  • Цифровий маркетинг — аналітика, просування із застосуванням власного ПЗ.
  • Освіта — курси з програмування, тестування, підтримки ПЗ.
  • Кібербезпека.
  • R&D у всіх сферах — інноваційні розробки, навіть якщо це фармацевтика чи машинобудування.
  • Виробництво технологічних продуктів для використання в оборонній, промисловій та побутовій сферах.
  • Проєктування, виробництво БпЛА та комплектуючих до них.
  • Хостинг і хмарні дата-центри, робототехніка, виробництво БпЛА, обіг віртуальних активів — усе це теж «про Дія.Сіті».

Можна зробити висновок, що компанія, яка розробляє цифрові продукти, навіть для власних потреб, вже є технологічною за своєю суттю.

Умови вступу до Дія.Сіті: доступність для технологічного бізнесу

Бізнесу необхідно відповідати певним умовами, щоб долучитися до режиму Дія.Сіті. Але ці умови є реалістичними для компаній, які вже інтегрують технології або планують це робити. Основними критеріями є те, що 90% доходу має надходити від кваліфікованих видів діяльності, а також дотримання вимог щодо кількості працівників/гіг-спеціалістів та рівня зарплат. Одним зі шляхів відповідати компанії цим вимогам є виділення IT-підрозділів.

Варто підкреслити, що процес вступу не є складним: для вступу компанії необхідно подати заявку через портал Дія.Сіті, підтверджуючи свою відповідність вимогам.

Але до вступу варто підготуватися — адаптувати внутрішню структуру бізнесу: гіг-контракти, корпоративні документи, моделі фінансування — усе це потребує уваги юристів та фінансистів.

Крім того, важливо розуміти: після вступу частина бізнесу працює за новими правилами, необхідно дотримуватися критеріїв, своєчасно подавати звіти — але взамін компанія отримує суттєві переваги, як спрощена податкова система, гнучкі контракти для залучення IT-фахівців і захист інновацій.

На мій погляд, Дія.Сіті варто робити бізнесу у разі, якщо він вже має свій відділ, який створює певні технологічні продукти або планує це робити. Це, насамперед, спосіб ставати українському бізнесу ще технологічнішим та розвивати свій цифровий компонент. І саме ці компоненти варто оформлювати у форматі резидентства Дія.Сіті.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]