Facebook Pixel

Чому підвищення тарифу на передачу електроенергії призведе до катастрофи

Володимир Гусак
Генеральний директор Федерації роботодавців транспорту України

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), 11 листопада 2020 року ухвалила проєкт постанови, яким пропонується встановити тариф на передачу електроенергії на 2021 рік на рівні 309,8 грн/МВт∙год.

Федерація роботодавців транспорту України вже заявила про неприпустимість ухвалення запропонованого рівня тарифу.

Чому такий рівень призведе до катастрофічних наслідків у транспортної галузі?

Загалом українська транспортна галузь перебуває в стані серйозної кризи.

За підсумками січня — вересня 2020 року транспортні підприємства України зменшили обсяг перевезень вантажів на 13% проти січня — вересня 2019 року.

Пасажирські перевезення впали на 40%, як порівняти з першими трьома кварталами 2019 року.

У підсумку за 10 місяців 2020 року чистий збиток АТ «Укрзалізниця» склав 11,8 млрд грн, тоді як ще рік тому мав місце чистий прибуток. Рівень зношення залізничного полотна в Україні вже перевищує 50%, а зношеність причалів АМПУ досягає 90%.

Рішення про підвищення тарифу на передачу електроенергії – це абсолютно непродуманий крок із боку НКРЕКП, який створить додаткове навантаження на галузь.

За нашими розрахунками, підвищення тарифу призведе до необґрунтованих витрат підприємств транспорту в розмірі щонайменше 500 млн грн на рік.

Варто наголосити, що це не перше підвищення тарифу на передачу електроенергії, який із 1 липня 2020 року зріс удвічі! І це в умовах економічної кризи через пандемію, коли в усьому світі уряди намагаються підтримати економіки своїх країн, а не добивати їх через підвищення тарифів на послуги державних монополій.

Додаткові витрати понесе не тільки транспортна галузь — рішення НКРЕКП торкнеться й кінцевого споживача.

Підвищення цін на передачу електроенергії збільшить витрати електротранспортних підприємств, і вони будуть змушені підвищити тарифи на перевезення.

Зокрема, можуть зрости ціни на проїзд в електричних видах транспорту: метро, тролейбусах, трамваях.

Особливо болісний такий крок для залізничної держмонополії, яка є одним із найбільших споживачів електроенергії. «Укрзалізниця» споживає приблизно 4 млрд кВт/год на рік, тому підвищення тарифу на передачу електроенергії для неї означає сотні мільйонів гривень додаткових витрат.

QuoteМожуть зрости ціни на проїзд у метро, тролейбусах, трамваях.

Зараз «Укрзалізниця» не зможе компенсувати додаткові витрати завдяки збільшенню тарифів на вантажні перевезення, оскільки бізнес уже не витримує нинішні. Підвищити ціни на пасажирські перевезення не дозволяє уряд. Ситуація в глухому куті.

Як уникнути негативних наслідків?

Підвищення тарифу пов’язане, зокрема, з необхідністю покриття боргів ДП «Гарантований покупець», що виникають через купівлю-продаж «зеленої» енергії.

Зокрема, із запропонованих 309,8 грн/МВт∙год тарифу лише приблизно 100 грн припадає на витрати, які хоч якось пов’язані з передачею електроенергії, а решта – питання «зеленої» енергетики.

Річ у тім, що в момент впровадження «зеленого» тарифу держава давала гарантії та зобов’язання інвесторам.

Тому саме держава й має сплачувати за цими зобов’язаннями перед виробниками «зеленої» електроенергії коштом держбюджету.

Відповідно до закону № 810-IX, Кабмін має погасити заборгованість «Гарантованого покупця» через випуск облігацій внутрішньої державної позики (ОВДП) зі строком обігу п'ять років.

Крім того, КМУ має передбачити в бюджеті витрати на фінансову підтримку «Гарантованого покупця» для оплати «зеленої» енергії обсягом не менше ніж 20% вироблення, що складе 13,9 млрд грн.

Водночас зменшити рівень заборгованості «Гарантованого покупця» можна з допомогою ліквідації схем неефективного використання коштів.

QuoteСаме держава має сплачувати за зобов’язаннями перед виробниками «зеленої» електроенергії.

Зокрема, доцільним виглядає збільшення обсягу зобов’язання «Укргідроенерго» щодо продажу електроенергії ДП «Гарантований покупець» за фіксованим тарифом із 30% до 80% генерації (4,2 млрд грн додаткового доходу), відмова від пільгового тарифу для «зеленої» електрометалургії тощо.

Також варто законодавчо обмежити компенсацію за небаланси завдяки встановленню граничної ціни на балансувальному ринку в розмірі 95% ціни РДН та забезпечити своєчасну оплату небалансів (додатково від 5 млрд грн).

На думку Федерації роботодавців транспорту України, реалізація цих заходів дасть можливість не тільки відмовитися від підвищення тарифу на передачу електроенергії, але і знизити його 2021 року до рівня не вище 209 грн/МВт∙год.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора