Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), 11 листопада 2020 року ухвалила проєкт постанови, яким пропонується встановити тариф на передачу електроенергії на 2021 рік на рівні 309,8 грн/МВт∙год.
Федерація роботодавців транспорту України вже заявила про неприпустимість ухвалення запропонованого рівня тарифу.
Чому такий рівень призведе до катастрофічних наслідків у транспортної галузі?
Загалом українська транспортна галузь перебуває в стані серйозної кризи.
За підсумками січня — вересня 2020 року транспортні підприємства України зменшили обсяг перевезень вантажів на 13% проти січня — вересня 2019 року.
Пасажирські перевезення впали на 40%, як порівняти з першими трьома кварталами 2019 року.
У підсумку за 10 місяців 2020 року чистий збиток АТ «Укрзалізниця» склав 11,8 млрд грн, тоді як ще рік тому мав місце чистий прибуток. Рівень зношення залізничного полотна в Україні вже перевищує 50%, а зношеність причалів АМПУ досягає 90%.
Рішення про підвищення тарифу на передачу електроенергії – це абсолютно непродуманий крок із боку НКРЕКП, який створить додаткове навантаження на галузь.
За нашими розрахунками, підвищення тарифу призведе до необґрунтованих витрат підприємств транспорту в розмірі щонайменше 500 млн грн на рік.
Варто наголосити, що це не перше підвищення тарифу на передачу електроенергії, який із 1 липня 2020 року зріс удвічі! І це в умовах економічної кризи через пандемію, коли в усьому світі уряди намагаються підтримати економіки своїх країн, а не добивати їх через підвищення тарифів на послуги державних монополій.
Додаткові витрати понесе не тільки транспортна галузь — рішення НКРЕКП торкнеться й кінцевого споживача.
Підвищення цін на передачу електроенергії збільшить витрати електротранспортних підприємств, і вони будуть змушені підвищити тарифи на перевезення.
Зокрема, можуть зрости ціни на проїзд в електричних видах транспорту: метро, тролейбусах, трамваях.
Особливо болісний такий крок для залізничної держмонополії, яка є одним із найбільших споживачів електроенергії. «Укрзалізниця» споживає приблизно 4 млрд кВт/год на рік, тому підвищення тарифу на передачу електроенергії для неї означає сотні мільйонів гривень додаткових витрат.
Можуть зрости ціни на проїзд у метро, тролейбусах, трамваях.
Зараз «Укрзалізниця» не зможе компенсувати додаткові витрати завдяки збільшенню тарифів на вантажні перевезення, оскільки бізнес уже не витримує нинішні. Підвищити ціни на пасажирські перевезення не дозволяє уряд. Ситуація в глухому куті.
Як уникнути негативних наслідків?
Підвищення тарифу пов’язане, зокрема, з необхідністю покриття боргів ДП «Гарантований покупець», що виникають через купівлю-продаж «зеленої» енергії.
Зокрема, із запропонованих 309,8 грн/МВт∙год тарифу лише приблизно 100 грн припадає на витрати, які хоч якось пов’язані з передачею електроенергії, а решта – питання «зеленої» енергетики.
Річ у тім, що в момент впровадження «зеленого» тарифу держава давала гарантії та зобов’язання інвесторам.
Тому саме держава й має сплачувати за цими зобов’язаннями перед виробниками «зеленої» електроенергії коштом держбюджету.
Відповідно до закону № 810-IX, Кабмін має погасити заборгованість «Гарантованого покупця» через випуск облігацій внутрішньої державної позики (ОВДП) зі строком обігу п'ять років.
Крім того, КМУ має передбачити в бюджеті витрати на фінансову підтримку «Гарантованого покупця» для оплати «зеленої» енергії обсягом не менше ніж 20% вироблення, що складе 13,9 млрд грн.
Водночас зменшити рівень заборгованості «Гарантованого покупця» можна з допомогою ліквідації схем неефективного використання коштів.
Зокрема, доцільним виглядає збільшення обсягу зобов’язання «Укргідроенерго» щодо продажу електроенергії ДП «Гарантований покупець» за фіксованим тарифом із 30% до 80% генерації (4,2 млрд грн додаткового доходу), відмова від пільгового тарифу для «зеленої» електрометалургії тощо.
Також варто законодавчо обмежити компенсацію за небаланси завдяки встановленню граничної ціни на балансувальному ринку в розмірі 95% ціни РДН та забезпечити своєчасну оплату небалансів (додатково від 5 млрд грн).
На думку Федерації роботодавців транспорту України, реалізація цих заходів дасть можливість не тільки відмовитися від підвищення тарифу на передачу електроенергії, але і знизити його 2021 року до рівня не вище 209 грн/МВт∙год.
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора