Зараз нікого не здивуєш електромобілем, і надалі їхня кількість лише зростатиме. Інша ситуація з водневими авто. Якщо запитати перехожих на вулиці, «що це», мало хто вам відповість. І не дивно. Торік у світі було продано 14,4 тис. водневих авто і майже 14 млн – електрокарів. Різниця дуже велика.
Однак це не означає, що водневі авто неконкурентні. Запити від потенційних клієнтів свідчать, що найближчими роками все може стрімко змінитися. Якщо раніше це скоріше були просто розмови, то нині ми отримуємо дуже конкретні і детальні питання щодо виробництва безшовних нержавіючих труб саме для водневих авто. Ба більше, вже постачаємо труби для легких вантажівок у ЄС, у спільному проєкті з французькою Duncha France.
Тепер нагадаємо, або ж пояснимо, що з себе уявляє цей тип автомобілів і які перспективи він має.
Що заважає розвитку водневих авто
Сама технологія виробництва енергії з водню датується ХІХ століттям – перший двигун був спроєктований ще 1806 року. Тобто ще тоді інженерів приваблювала ідея використовувати як паливо один з найпоширеніших хімічних елементів всесвіту.
Однак від ідеї до реалізації – велика відстань, і цю відстань ми досі долаємо. Одна з перешкод – вартість палива. Річ у тім, що для виділення 1 кг водню потрібно багато електроенергії. Відтак це впливає на його ціну.
Станом натепер у країнах ЄС 1 кг водню коштує 10-15 євро. Цього об’єму достатньо для 100-120 км пробігу. Тобто вартість пробігу на водні порівняна з вартістю пробігу на бензині, однак водневі авто за цим показником наразі не можуть скласти конкуренцію електрокарам.
Ще один бар’єр для популяризації водню – кількість заправок. Якщо подивитися на карту, можна побачити, що їх обмаль. Просто так заїхати у сусіднє місто чи село, щоб заправитися воднем, не вийде. Спочатку потрібно оцінити доступність заправок там, де ви живете, і лише потім думати про купівлю такого транспорту. Та й сама вартість водневих авто у порівнянні зі звичайними теж чимала, і стартує від $50-60 тис.
Але ще 20 років тому щось схоже говорили про електромобілі – дорого, складно, ніхто не купуватиме, а зараз, мабуть, вже кожен шостий чи сьомий автомобіль на дорогах ЄС на електродвигуні.
Які переваги мають водневі автомобілі
На нашу думку, у водневих авто є три безумовні переваги, які врешті-решт дадуть можливість масштабувати цей вид транспорту вже у найближчі 10-15 років.
- Нульовий вплив на довкілля. Продукт викиду зовнішніх вихлопних газів у таких авто – водяна пара. У контексті кліматичних змін висновки напрошуються самі собою.
- Дальність пробігу — 400-750 км для комерційних та легкових авто, і ще більше – для вантажних авто.
- Швидкість заправки: на відміну від електрокарів, водневі авто заправляються близько 5 хвилин.
Тобто потрібен лише поштовх у вигляді стимулів та грошей, щоб технологія пішла у маси. І рух вже пішов.
Крім згаданого нами спільного проєкту з Duncha France, торік італійська Болонья замовила в Польщі 127 автобусів на водневих двигунах.

Найближчими роками у світі стане більше водневих заправок
Китай планує побудувати 1 тис. водневих заправок до 2030 року. Німецький виробник вантажних авто MAN до 2025 року планує випустити 200 авто з водневим двигуном. Не відстає від них Mercedes та інші виробники.
Це свідчить, що принаймні вже у наступному десятилітті частина громадського та комерційного транспорту їздитиме на водні. Відповідно, це підтягуватиме вгору рівень інфраструктури і здешевлюватиме вартість водню.
Звісно, це ще не дає підстав говорити про повноцінну конкуренцію водневих авто з електрокарами. Однак водневі авто не варто списувати з рахунків. Вони ще зіграють свою роль у майбутньому. Насамперед, у пом’якшенні наслідків зміни клімату.
Зі свого боку, ми у «Сентравіс» вже маємо розробки та продукти для водневих авто і працюємо над тим, щоб наші безшовні нержавіючі труби були не лише у двигунах внутрішнього згорання, але й в автомобілях наступного покоління.