Facebook Pixel

«Укрзалізниця» може загальмувати інтеграцію України до ЄС – Інститут економічних досліджень

Інтеграція України до Євросоюзу

Інтеграція України до Євросоюзу

Коли в Україну почнуть літати європейські лоукостери? Коли українські вантажоперевізники не стоятимуть днями в пунктах пропуску? Коли українська транспортна система перейде до європейських моделей роботи? Відповіді на ці запитання багато в чому пов'язані із завершенням інтеграції України у Євросоюз. Старт процесу такої інтеграції дало підписання у 2014 році Угоди про асоціацію. У червні 2022 року Україна отримала від ЄС статус країни-кандидата. Це зробило реальнішим виконання Угоди.

2023 року Україна має виконати більшість зобов'язань, які взяла на себе 2014-го. Напередодні саміту Україна — ЄС, який пройде 3 лютого в Києві, Інститут економічних досліджень (ІЕД) проаналізував, що вже зроблено. На порядку денному саміту питання інтеграції будуть головними.

1

Особливості євроінтеграції України у сфері транспорту

Сфера транспорту та логістики має суттєву специфіку інтеграції, оскільки регулювання транспорту історично є прерогативою національних урядів. Зараз ЄС послідовно переводить на себе окремі функції та проводить уніфікацію законодавства, тому не всі питання інтеграції розв'язуються Єврокомісією, багато що залежить від двосторонніх домовленостей України з країнами — членами ЄС, зазначила Ірина Коссе, старший науковий співробітник ІЕД.

2

Інтеграція України до ЄС у сфері залізничних перевезень

Експерти ІЕД зазначають, що в цій сфері поки що досягнуто найменшого прогресу з усіх транспортних галузей. Фактично лише оголосили про початок корпоратизації «Укрзалізниці» (УЗ) та законодавчо унормували питання управління безпекою.

Що ще потрібно зробити:

  • ухвалити закон про залізничний транспорт, який має розділити УЗ на функціональні компанії: надання транспортних послуг, управління інфраструктурою й, можливо, виробництво та ремонт рухомого складу;
  • допустити приватні локомотиви на залізницю – раніше запустився пілотний проєкт, кілька компаній виграли конкурс, але їхні локомотиви так і не виїхали на маршрути, оскільки не вдалося розв'язати питання з УЗ щодо плати за використання залізничних шляхів;
  • запровадити директиву ЄС щодо оперативної сумісності залізничних систем;
  • модернізувати рухомий склад;
  • імплементувати решту загального залізничного законодавства ЄC (8 директив і 2 регламенти з вантажних і пасажирських перевезень, плати за користування коліями, розподілу пропускної спроможності залізниці тощо);
  • вступити до Європейського залізничного агентства.
3

Інтеграція України до ЄС у сфері авіаційних перевезень

У ЄС є Угода про спільний повітряний простір (УСПП), яка має більшу силу, ніж Угода про асоціацію. Україна підписала УСПП, тепер її мають ратифікувати всі члени ЄС. Угода дозволяє українським компаніям літати до країн ЄС, європейським – в Україну, також європейці можуть літати всередині України.

Угода поки що асиметрична, вона дає більше переваг європейським перевізникам, і це буде темою нових переговорів з ЄС, які потрібно розпочинати після війни.

Що Україна вже зробила на шляху до членства у ЄС:

  • ухвалила правила «Доступ на ринок послуг із наземного обслуговування в аеропорту»;
  • прийняла правила щодо сертифікації повітряних суден, процедури для сертифікації аеродромів;
  • затвердила низку ліцензійних умов і правил перевезення пасажирів, страхування, правил польотів, метеорологічного обслуговування, вимог для льотних екіпажів, сертифікації агентів із продажу повітряних перевезень, льотної експлуатації, використання повітряного простору, сертифікації диспетчерів.

Що ще належить зробити на шляху до членства у ЄС:

  • врегулювати питання проведення інспекційних перевірок і аудитів за стандартами EASA (європейський орган авіаційної безпеки);
  • забезпечити вільний доступ до ринку послуг із наземного обслуговування;
  • ввести до національного законодавства низку регламентів і директив ЄC у сфері авіації;
  • ухвалити законодавчі норми щодо гармонізації умов надання експлуатаційних ліцензій, відкритого доступу, свободи тарифів і ставок по всьому ЄС, забезпечення чесної конкуренції, безпеки польотів, захисту прав пасажирів тощо.
4

Інтеграція України до ЄС у сфері морських перевезень

Найважливіше досягнення в цій сфері – Україну включено до єдиного ринку морських перевезень: порти Маріуполя та Одеси з'явилися на європейських транспортних мапах TEN-T.

Що Україна зробила для інтеграції до ЄС:

  • ухвалила необхідні нормативні акти: закони про морські порти, про мультимодальні перевезення та про внутрішній водний транспорт; технічний регламент морського обладнання, положення про національну систему пошуку та порятунку на морі, порядок організації охорони портів, положення про робочий час і час відпочинку екіпажів суден тощо;
  • приєдналася до конвенцій: про контроль протиобростаючих систем на суднах, про вантажну марку.

Що ще потрібно зробити на шляху до членства у ЄС:

  • приєднатися до низки конвенцій, зокрема про працю в морському судноплавстві;
  • прийняти правила безпечного навантаження та розвантаження низки вантажів і морських портів.

Від ЄС Україна очікує надання їй взаємного режиму внутрішнього ринку та включення українських портів до системи «Єдиного європейського морського вікна».

5

Інтеграція України до ЄС у сфері річкових перевезень

Що Україна зробила для інтеграції до ЄС:

  • ухвалила закони про вимоги до професійної компетенції перевізника та взаємне визнання кваліфікаційних документів;
  • технічні вимоги до судів внутрішнього плавання;
  • закон про ціноутворення на внутрішньому водному транспорті;
  • закон про внутрішній водний транспорт (він включає директиви ЄС у повному обсязі);
  • технічні вимоги до суден (повний аналог стандарту ЄС);
  • річку Дунай включено до індикативних карт TEN-T.

Що ще потрібно зробити на шляху до членства у ЄС:

  • запровадити європейський стандарт вищої освіти на річковому транспорті, норми щодо обміну навігаційною інформацією;
  • прийняти регламент ЄC, який визначає вимоги до судна для отримання дозволу плавати внутрішніми водами ЄC (проте кожна країна може самостійно встановлювати додаткові вимоги до судна залежно від зони плавання);
  • оновити українські судна відповідно до технічних вимог ЄС, що спростить митний перетин кордонів ЄС у внутрішніх водах (водночас порядок здійснення перевезень регулюється національним законодавством кожної з країн — членів ЄС).
6

Інтеграція України до ЄС у сфері автомобільних перевезень

Після початку війни підписали спеціальну угоду про перевезення товарів автодорогами (діє до 30 червня 2023 року), що дало можливість українським перевізникам працювати без додаткових дозволів.

Ухвалили закон про автомобільний транспорт, порядок підтвердження професійної компетентності водіїв, впровадили правила ЄС із перевезення небезпечних вантажів.

Частину українських доріг — найважливіші коридори — включили до TEN-T, що з-поміж іншого дає змогу залучати європейські гроші для розвитку інфраструктури.

Що ще потрібно зробити Україні:

  • домогтися від ЄС отримання постійного доступу до ринку автомобільних перевезень;
  • ухвалити закон про безпеку експлуатації колісних транспортних засобів, що передбачає введення обов'язкового техогляду.