Кабмін 23 грудня схвалив зміни до Стратегії розвитку морських портів України на період до 2038 року. Стратегія була затверджена в 2013 році і зараз є вкрай застарілою, вважає міністр інфраструктури Владислав Криклій. Тому переглянуті її ключові норми і положення.
Вважається, що реалізація оновленої стратегії в довгостроковій перспективі дозволить:
- залучити близько 50 млрд грн приватних інвестицій в галузь і створити близько 4700 нових робочих місць;
- стивідорним компаніям досягти обсягів переробки вантажів на рівні 209-265 млн тонн, на 75% збільшити ефективність використання перевантажувальних комплексів;
- поліпшити показник якості послуг морських портів відповідно до глобального індексу конкурентоспроможності з 3,9 до 5 і більше балів.
Стратегія закріплює ключові напрямки розвитку морських портів:
- розробка механізмів впровадження моделі управління «порт-лендлорд», згідно з якою адміністрація морського порту має право надавати інвесторам об'єкти портової інфраструктури та земельні ділянки для будівництва, а інвестори мають право оперувати побудованими терміналами протягом певного часу, після закінчення якого можуть або продовжити дію договору, або повернути земельну ділянку разом з терміналом;
- оптимізація діяльності неприбуткових адміністрацій морських портів шляхом об'єднання за регіональним принципом;
- розробка механізму участі органів місцевого самоврядування у плануванні розвитку портів із можливістю входження до їхніх рад;
- впровадження стандартів корпоративного управління в портовій галузі;
- розвиток е-сервісів у морських портах;
- впровадження смарт-інфраструктури, екологічно безпечних технологій, спрямованих на зменшення шкідливих викидів від виробничих процесів у портах і отримання енергії з альтернативних джерел;
- впровадження інформаційної системи «Морське вікно» з подальшою її інтеграцією з інформаційними системами контролюючих органів;
- інтеграція з європейською системою SafeSeaNet.
Стратегія також визначає прогнози функціонування та розвитку кожного морського порту в частині розвитку перевантажувальних потужностей. Вона встановлює основні напрямки розвитку інфраструктури портів на середньо- і довгострокову перспективу.
Додатково. У серпні Україна підписала угоду про передачу порту «Ольвія» на 35 років у концесію катарській компанії QTerminals. У червні в концесію був переданий порт «Херсон».