Facebook Pixel

Що дає Україні кандидатство на вступ у ЄС: переваги та обов'язки

Європейський Союз – це вільний рух людей, товарів, послуг і капіталу. «Ми рухаємося в напрямі свободи багато років, стікаючи кров'ю та докладаючи надзусилля на всіх фронтах, але рухаємося із широким національним усвідомленням необхідності бути частиною вільного світу», – вважає відомий український топменеджер Дмитро Шимків.

Після того як лідери країн ЄС 23 червня назвали Україну кандидатом на вступ, подібних емоційних заяв пролунало багато. Чимало було й висловлювань, у яких виражалися різні сумніви.

The Page спробувало розібратися в ситуації: що дає Україні кандидатство і що їй потрібно зробити, щоб стати членом ЄС.

Що таке кандидатський статус і що він надає

Кандидатський статус для країни означає, що її хочуть бачити у ЄС, але не одразу, а після того, як вона здійснить цілком конкретні реформи, реалізує необхідні зміни в суспільному житті та економіці.

Президент Франції Емманюель Макрон 24 червня заявив, що надання Україні статусу кандидата на вступ у ЄС – це політичний сигнал, сам вступ розтягнеться на роки. Кандидатство України виправдане тим, що йдеться про «сусідське середовище Євросоюзу», яке необхідно стабілізувати. Це «геополітична відповідь» у контексті воєнних дій в Україні.

На час кандидатства ЄС сформулював для України домашнє завдання із семи кроків щодо реформи законодавства та правозастосовної практики.

Гіпотетично за невиконання такого завдання будь-якого кандидата можуть позбавити цього статусу, але за нинішніх умов Україні це не загрожує, вважає віцепрем'єрка Ольга Стефанишина. «Статус кандидата ми отримали безумовно... Щодо семи умов, то наприкінці року Єврокомісія здійснить оцінку їхнього виконання, і залежно від цього визначатимуться подальші етапи, пов'язані із членством», – заявила вона в телеефірі.

Які є етапи для вступу у ЄС

Загалом процедуру вступу у ЄС поділено на чотири основні етапи: подання заявки, висування кандидатури (Україна зараз тут), переговори та приєднання.

Статус кандидата не означає автоматичного початку переговорів про вступ. Спочатку країна має виконати вимоги Європейської комісії (ті самі сім кроків). Директор Центру економічного відновлення (ЦЕВ) Кирило Криволап вважає, що Україна виконає їх до кінця 2022 року, а переговори розпочнуться у 2023 році.

Процес переговорів може тривати кілька років. За цей час Україна має привести своє законодавство в повну відповідність до законодавства ЄС. Це стосується практично всіх сфер політики: внутрішні ринки, конкурентоспроможність, Європейська зелена політика, сільське господарство, природні ресурси та багато іншого. Загалом 35 напрямків.

«Україна може спробувати пришвидшити цей процес, але з огляду на досвід інших країн поспіх у переговорах зазвичай призводить до дещо гірших умов вступу. Від якості переговорного процесу залежить те, чи зможе Україна значно покращити економічні відносини з ЄС на шляху до повноправного членства», – вважає Криволап.

Зазначимо, що процес адаптації українського законодавства до європейського було розпочато ще у 2014 році після підписання Угоди про асоціацію.

Що Україні потрібно зробити на шляху до євроінтеграції

Голова фінансового комітету ВР Данило Гетманцев вважає, що на шляху до ЄС лише у сфері публічних фінансів необхідно імплементувати:

  • щодо митниці – сім регламентів і приєднатися до двох конвенцій;
  • щодо податків – 22 директиви;
  • щодо фінансового та банківського ринку – дев'ять директив і три регламенти.

«Роботи достатньо. І це потрібно зробити швидко, але дуже важливо зробити процес імплементації максимально безболісним для українського суспільства та бізнесу. Водночас і бізнесу, і суспільству необхідно прийняти очевидний факт, що інтеграція – це сприйняття європейських цінностей і правил, головним із яких є верховенство права або закон один для всіх», – зазначив Гетманцев.

У податковій сфері він назвав першочерговим завданням імплементацію 112-ї директиви Ради ЄС про загальну систему ПДВ.

У частині податку на прибуток варто імплементувати положення цілої низки директив, що регулюють трансфертне ціноутворення, протидію ухилення від оподаткування доходів. Йдеться також про електронний аудит і електронну ризик-орієнтовану роботу Державної податкової служби, а не проведення виїзних перевірок, як це відбувається зараз.

«Не хочу нікого шокувати, але деякі з директив, які потрібно імплементувати Україні, ще навіть офіційно не перекладено українською», – додав Гетманцев.

Криволап вважає, що є стереотип щодо європейської інтеграції – мовляв, лише Україна є одержувачем вигоди. Але ЄС також може мати значну вигоду. Інтеграція України може суттєво підвищити можливості Євросоюзу завдяки українській зеленій енергетиці (зокрема водневій), товарам, матеріалам майбутнього (літій, титан, залізо), продуктам перероблення, інноваціям тощо. Тому Україні важливо зосередитися на співпраці з ЄС у контексті посилення власної стратегічної автономії в процесі повоєнного оновлення.

У Нацбанку зазначили, що статус країни-кандидата передбачає нові завдання для фінансового регулятора, з-поміж них:

  • наближення українського законодавства у сфері фінансових послуг до права ЄС і продовження лібералізації руху капіталу;
  • розширення взаємодії з європейськими інститутами, зокрема Єврокомісією, Європейським центральним банком, Європейським органом банківського нагляду (EBA), Європейським органом зі страхування та пенсійного забезпечення (EIOPA), центробанками та наглядовими органами держав – членів ЄС;
  • сприяння надходженню нового пакету макрофінансової допомоги ЄС у розмірі 9 млрд євро на підтримку макроекономічної стабільності та іншої допомоги;
  • вжиття заходів щодо забезпечення тіснішої інтеграції українського та європейського фінансових ринків і відкриття доступу для їхніх учасників до додаткових інструментів здійснення міжнародних платежів для приєднання України до єдиної зони платежів у євро (Single Euro Payments Area, SEPA) тощо.

Прем'єр-міністр Денис Шмигаль вважає, що Україна вже розпочала інтеграцію у внутрішній ринок ЄС, підписала авіаційний та енергетичний «безвізи» і наблизилася до укладання митного, промислового та цифрового.

Що дасть Україні процес вступу у ЄС

За оцінкою ЦЕВ, за умови закінчення війни з РФ до кінця 2022 року та початку переговорів з ЄС у 2023 році Україна за 5 років кандидатства може збільшити експорт у ЄС до $75 млрд проти $25,7 млрд у 2021 році (оптимістичний сценарій). За песимістичним сценарієм збільшення відбудеться до $30,2 млрд.

«Процес вступу у ЄС стане невіддільною частиною шляхів відновлення нашої країни. Крім того, це відкриває Україні ширший доступ до програм і фондів ЄС, а також залучення нових інвестицій, оскільки бізнес тепер розглядатиме Україну як потенційного члена Євросоюзу та перспективний майданчик для стартапів», – зазначив Шмигаль.

«Євроінтеграція визначає для нас певні рамки, оберігає від непродуманих експериментів, від якихось хитань із боку в бік і визначає чіткий покажчик, де має бути Україна за 2 — 3 роки», – вважає Гетманцев.

Подякувати 🎉