Facebook Pixel
Русский военный корабль, иди нах*й.
Пожертвувати на армію
×

П'ять вразливих місць перевезень. Що заважає «Укрзалізниці» подвоїти експорт

Бізнес та залізничні мережі країн ЄС виявилась не готовими до збільшення експорту з України. Фото: agronews.ua

Бізнес та залізничні мережі країн ЄС виявилась не готовими до збільшення експорту з України. Фото: agronews.ua

В умовах блокування росією морських шляхів головна роль експортера відводиться залізничним шляхам. «Укрзалізниця» технічно готова збільшити перевезення вантажів в напрямку кордонів в 1,2-2 рази, але до цього ще не готовий бізнес та європейські країни.

Зараз держава розв'язує проблеми логістики експорту аграрної продукції. У січні, коли порти повноцінно працювали, залізницею було вивезено 150 тис. тонн сільськогосподарської продукції. У березні, коли порти вже було заблоковано, поїздами вдалося вивезти 300 тис. тонн.

Чи готова Укралізниця до нової транспортної логістики в умовах, коли Україні практично відрізали море?

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!

Як зазначив у коментарі The Page заступник директора департаменту комерційної роботи АТ «Укрзалізниці» Валерій Ткачов, досить розвинена інфраструктура АТ «Укрзалізниця» забезпечує перевезення майже 65% усіх вантажів суходолом в Україні.

Quote«Загальна довжина колій більше 22 000км, маємо приблизно 1200 вантажних станцій, достатню кількість перевантажувальних комплексів для відправлення та приймання вантажів різної номенклатури. «Укрзалізниця» має потенціал по перевезенню майже 500 млн тонн вантажів на рік та навіть більше. Останні роки обсяг перевезень вантажів коливався в розмірі- 320-350 млн тн на рік», — наголосив Ткачов.

До початку військової агресії с боку РФ через морські порти України перевантажувалось приблизно 160 млн тонн вантажів різної номенклатури. Майже 80% вантажів транспортувалися суходолом до портів залізничним транспортом.

Підписуйтесь на нас в Google News!

Але з початком агресії фактично заблоковані усі порти Азовського та Чорного морів. З працюючих портів залишилися порти у гирлі р.Дуная.- Усть-Дунайський порт, порт Кілія, порт Ізмаїл, порт Рені. Але сумарна потужність зазначених портів складає лише приблизно 10% загальної потужності українських портів. Альтернативними видами транспорту для експорту українських товарів через західний кордон залишаються –автомобільний та залізничний транспорт.

Стосовно автомобільного транспорту, його провізна здатність обмежена через низку проблем:

  • дефіциту автомашин, які відповідають екологічним та технічним вимогам ЄС;
  • потреба узгодження додаткових перепусток для перетину кордону з боку ЄС;
  • дефіциту водіїв під час воєнних дій та інше.

Наразі ці питання в процесі узгодження. Залізничний транспорт України готовий значно збільшити обсяг перевезень вантажів в напрямку західних прикордонних переходів.

Експортний потенціал «Укрзалізниці»

Наразі залізнична інфраструктура АТ «Укрзалізниця» має 13 працюючих залізничних прикордонних переходи з західними країнами:

  • 4 переходи з Республікою Польща (Ягодин-Дорохуськ; Ізов-Хрубешув; Рава-Руська-Верхрата; Мостиська-2- Медика);
  • 3 переходи з Румунією (Вадул-Сірет-Дорнешти; Дяково-Халмеу; Рені- Джурджулешть);
  • 2 переходи зі Словацькою республікою (Чоп-Чієрну на Тісоу; Ужгород-Матевці);
  • 2 переходи з Угорщиною (Чоп-Захонь; Батьово- Еперешке);
  • 2 переходи з Республікою Молдова (Сокиряни-Окниця; Могилів-Подільський- Велчинець).

Потенційна спроможність перевезення вантажів на експорт залізничним транспортом на сьогодні складає 3422 вагони на добу. Це приблизно 220 тис. тонн. На місяць потенційна спроможність перевезення вантажів на експорт залізничним транспортом складає 102 660 вагонів (приблизно 6,6 млн. тонн).

Фактична середньодобова здача вантажів на експорт складає 1912 вагонів (приблизно 122 тис. тонн), або 55,8 % від потенційної спроможності.

Больові точки експорту

Утім, сьогодні потенціал залізничного транспорту використовується не на повну.

По-перше, це пов'язано із неготовністю залізниць сусідніх західних країн прийняти додаткові обсяги вантажів до перевезення. Інфраструктура суміжних залізниць нині не готова кардинально збільшити перевезення вантажів, пояснив Валерій Ткачов.

Тобто на суміжних залізницях нема ні достотної кількості вантажних вагонів, ні локомотивів, окремі дільниці мають інфраструктурні обмеження в провізній здатності. Адже загалом залізнична інфраструктура сусідніх країн будувалася для забезпечення власних потреб в перевезені вантажів та незначної кількості транзитних вантажів.

Через скупчення вагонів на прикордонних переходах та їх закриття під час Великодніх свят Україна була змушена тимчасово обмежити поставки товарів з України до Польщі та Румунії залізницею. Сусідні країни виявилися не готовими до різкого збільшення перевезень. «Укрзалізниця» ввела обмеження з 16 по 18 квітня в Румунію через переходи Дяково і Вадул-Сірет і в Польщу через Ягодин і Ізов, зазначив Ткачов.

По-друге, негативно позначається на темпах перевезення те, що в України та Європи досі різні залізничні системи і розмір колії: українська мережа працює на залізничній колії шириною 1520мм, сусідні західні країни (крім Молдови)- на колії 1435мм.

Quote«Для перетину вантажів через кордон з різними коліями потрібно перевантажувати вантаж з вагону колії 1520мм у вагон колії 1435мм або проводити перестановку візків на вагоні. На прикордонних дільницях з обох сторін кордону ми маємо низку перевантажувальних терміналів. Наразі ми збільшужємо потужності та кількість перевантажувальних терміналів на кордоні та пунктів перестановки візків на вагонах», — зауважив фахівець.

По-третє, є неузгодження з бізнес спільнотою. Це питання щодо нерівномірного використання наявних прикордонних переходів. Наразі на повну потужність задіяні лише чотири з 13 переходів — Ізов-Хрубешув; Ужгород-Матевці; Чоп-Чієрну на Тісоу; Дяково-Халмеу. На цих переходах черга на перетин кордону сягає 15-25 діб. Інші 9 прикордонних переходи задіяні не на повну потужність і мають значний потенціал до збільшення вантажообігу.

Четверте — об’єктивно вантажовідправникам потрібен час для налагодження нових логістичних ланцюжків на території інших країн. Необхідно получити підтвердження від іноземних перевізників на перевезення необхідних обсягів вантажів по території іноземних держав (Польща, Румунія, Угорщина, Словаччина);

По-п'яте, неузгодження тіхнічних питань. Потрібно узгодити квоти на перевантаження українського зерна в морських портах ЄС, а також знайти рухомий склад, узгодити питання сертифікації та митного оформлення та багато іншого.

З вирішенням цих питань, на переконання Валерія Ткачова, АТ «Укрзалізниця» технічно готова збільшити перевезення вантажів в напрямку кордонів в 1,2-2 рази.

Коментарі

Всі новини