Facebook Pixel

Названі умови відновлення польотів цивільної авіації в Україні — чи можливо під час воєнного стану

В Україні все частіше лунають заяви про перспективи відновленням польотів цивільної авіації. The Page з’ясовує, за яких обставин українське небо знову відкриється для авіаперевезень.

Що представники влади кажуть про відкриття повітряного простору України

Нагадаємо головні повідомлення офіційних осіб України про аеропорти і польоти цивільної авіації під час воєнного стану.

  • 24 лютого 2022 року: в ДП «Украерорух» повідомили про закриття повітряного простору України для цивільних користувачів з 2:45 за київським часом через високий ризик авіаційної безпеки для цивільної авіації, ґрунтуючись на терміновому повідомленні Головного центру використання повітряного простору цивільної авіації рф.
  • серпень 2022 року: у Закарпатській облраді висловили впевненість, що за кілька місяців можна відновити польоти з аеропорту Ужгорода, де злітно-посадкова смуга майже впирається в держкордон. Пізніше голова Закарпатської облдержадміністрації Віктор Микита спростував інформацію.
Аеропорт «Ужгород». Фото: Вікіпедія

Аеропорт «Ужгород». Фото: Вікіпедія

Зустріч з керівниками найбільшої європейської авіакомпанії Ryanair — Головним виконавчим директором групи Ryanair Group Майклом О’Лірі. Фото: фейсбук аеропорту «Львів»

Зустріч з керівниками найбільшої європейської авіакомпанії Ryanair — Головним виконавчим директором групи Ryanair Group Майклом О’Лірі. Фото: фейсбук аеропорту «Львів»

Аеропорт «Львів» у січні 2022 року. Фото: фейсбук аеропорту «Львів»

Аеропорт «Львів» у січні 2022 року. Фото: фейсбук аеропорту «Львів»

  • листопад 2023 року: керівник офісу президента Андрій Єрмак анонсував відкриття одного з аеропортів України для цивільних польотів.
  • лютий 2024 року: ЗМІ повідомили, що аеропорт «Бориспіль» готовий відновити роботу за три тижні. Але лише після того, коли це дозволить безпекова ситуація.
  • 11 березня 2024 року: віцепрем’єр з відновлення — міністр з розвитку громад, територій та інфраструктури Олександр Кубраков повідомив, що Україна розпочинає офіційні переговори з регуляторами США та Євросоюзу щодо відновлення пасажирських авіаперевезень.

Це далеко не всі заяви про перспективи відкриття українського повітряного простору для цивільних літаків, які лунали від офіційних осіб протягом повномасштабної війни. ЗМІ подекуди сприймають повідомлення надто оптимістично і викривлюють інформацію. Проте поки що для перельотів українці змушені користуватися найближчими до кордонів України іноземними аеропортами.

З яких аеропортів, коли і за яких умов можуть відновитися польоти цивільної авіації

Олег Бондар, експерт з авіаційного права, керуючий партнер юридичної компанії «ECOVIS Бондар та Бондар», уточнює, що стандарти та керівництва Міжнародної організації цивільної авіації (ICAO) щодо безпеки польотів не забороняють експлуатацію повітряних суден під час збройних конфліктів, але вимагають постійної оцінки загроз — а саме, сторін конфлікту, озброєння, що використовується, інтенсивності операцій тощо. Тобто відкриття повітряного простору теоретично має стати можливим після зменшення загроз до прийнятного для безпеки польотів рівня.

Як приклад у цьому контексті часто наводять Ізраїль, повітряний простір якого залишається відкритим попри Ізраїльсько-палестинський збройний конфлікт. Проте на думку експертів, тут порівняння з Україною не є коректним.

Quote«Україна веде повномасштабну війну не з терористами, а з державою, хоч і терористичною за своєю суттю, яка має сучасну зброю і не вагаючись атакує як військові, так і цивільні цілі. Це суттєво відрізняє безпекову ситуацію в Україні від інших збройних конфліктів, з якими її прийнято порівнювати (Ізраїль, Афганістан, Ірак тощо), — пояснює Олег Бондар. — Більш того, відкриття повітряного простору саме по собі може стати фактором, який підвищить рівень загрози, оскільки може спровокувати ворога на навмисні атаки проти аеропортової інфраструктури».
Аеропорт «Київ-Антонов-2» після деокупації в квітні 2022 року. Фото: фейсбук ANTONOV Company

Аеропорт «Київ-Антонов-2» після деокупації в квітні 2022 року. Фото: фейсбук ANTONOV Company

Своєю чергою Кирил Новіков, авіаексперт, голова благодійного фонду Львівського оборонного кластера, впевнений, що відновлення польотів цивільної авіації стане можливим після дозволу з боку Генштабу за умови повної комплектації засобами ППО кожного відкритого аеропорту і ділянок вздовж кордону та маршруту польотів.

Quote«В моєму розумінні, в умовах війни всі потенційні маршрути цивільної авіації будуть орієнтовані в бік Заходу. А один із аеропортів західних областей може спробувати відновити польоти вже у поточному році, — розмірковує Новіков. — Для польотів до ЄС цілком підходить абсолютно цивільний аеропорт міста Чернівці. Бо Львів має більш стратегічне значення. Там ППО подекуди не справляється із атаками на аеродром спільного базування, бо постійна робота військових авіаторів робить з цього летовища певною мірою ціль».
Аэропорт «Чернівці». Фото: Валентин Мороз, Вікіпедія

Аэропорт «Чернівці». Фото: Валентин Мороз, Вікіпедія

Олег Бондар додає, що дійсно існують зони, які віддалені від театру воєнних дій — аеропорти біля західного кордону України в Ужгороді, Чернівцях, Львові. Але навіть ці летовища знаходяться у межах досягнення зброї противника. Тому, за словами співрозмовника The Page, розглядаються сценарії відновлення лише вантажних перевезень, а відповідне рішення має бути виваженим і позбавленим впливу політичних і комерційних чинників.

Яким буде відновлення польотів в Україні

Олег Бондар наголошує, що відкриття або закриття повітряного простору над своєю територією є суверенним правом держави, без відповідного рішення якої відновлення польотів неможливо. Водночас, за словами експерта, рішення про здійснення польотів приймають наступні зацікавлені суб'єкти, кожен з яких робить власну оцінку ризиків та загроз:

  • держава, яка контролює повітряний простір;
  • авіаперевізники;
  • авіаційні влади авіаперевізників;
  • провайдер аеронавігаційного обслуговування (Украерорух);
  • аеропорти;
  • інші зацікавлені сторони.
Quote«Окрема процедура – відновлення роботи аеропортів, — продовжує Олег Бондар. — Це передбачає сертифікацію їх бізнес-процесів, здатності підтримувати безпеку польотів та авіації у взаємодії з авіаперевізниками, провайдером аеронавігаційних послуг, іншими учасниками технології, а також наявність сертифікованого та навченого персоналу, виробничих потужностей. Аудит будуть проводити авіаційні влади, аеропорти, авіаперевізники, а це повільні многоступеневі процеси».

За словами Кирила Новікова, станом натепер повністю готові до відновлення польотів буквально кілька летовищ в Україні. Передусім, вочевидь, мова йде про Бориспіль, який відповідно до заяв керівництва можуть запустити протягом 2-3 тижнів. Іншим доведеться сертифікуватися, що потребуватиме декількох місяців.

Міжнародний аеропорт «Бориспіль». Фото аеропорт «Бориспіль»

Міжнародний аеропорт «Бориспіль». Фото аеропорт «Бориспіль»

Quote«Авіакомпаніям для початку буде потрібно пройти процедуру повернення в правове поле України, — продовжує Кирил Новіков. — Думаю, для старих гравців це буде нескладно, а новим доведеться витратити кілька місяців з урахуванням скорочення штату державних інспекторів та чиновників національного авіаційного регулятора».

Олег Бондар вважає, що українські перевізники мають бути першими, хто відновить польоти до України. Проте експерт нагадує, що бізнес, який вони ведуть зараз — це переважно чартерні нерегулярні польоти або мокрий лізинг (коли операційний контроль і екіпаж літака забезпечує авіакомпанія, а комерційне завантаження — партнер).

Quote«Флагманська авіакомпанія, яка поєднувала Україну з 50-ма країнами, МАУ зупинила роботу та знаходиться у банкрутстві. І якщо на місці МАУ не з'явиться новий перевізник з мережевою моделлю, більшість регулярних рейсів відбуватиметься до сусідніх хабів — Стамбула, Варшави, Відня, Франкфурта та найбільших аеропортів ЄС», — прогнозує Бондар.
Літаки Міжнародних Авіаліній України (МАУ) в аеропорту Бориспіль. Фото: фейсбук

Літаки Міжнародних Авіаліній України (МАУ) в аеропорту Бориспіль. Фото: фейсбук

В українській авіакомпанії SkyUp у відповідь на запит The Page відповіли, що першими готові повернутися в українське небо, коли воно відкриється для цивільної авіації. Перші рейси в SkyUp обіцяють запустити протягом декількох днів після відновлення авіасполучення, тоді як на повноцінний перезапуск діяльності в Україні знадобиться щонайменше декілька місяців. Нагадаємо, у 2023 році за показником виручки SkyUp стала провідною авіакомпанію України.

Літак SkyUp Airlines в аеропорту Одеси в грудні 2021 року. Фото: фейсбук SkyUp Airlines

Літак SkyUp Airlines в аеропорту Одеси в грудні 2021 року. Фото: фейсбук SkyUp Airlines

Наступним важливим кроком після відкриття аеропортів в Україні, вочевидь, має стати повернення першого міжнародного перевізника. Тут Новіков сподівається на «старих друзів» — компанію Ryanair, за якою не забаряться й інші гравці. Тим не менш, відновлення буде поступовим.

Літак Ryanair. Фото: аеропорт Львів

Літак Ryanair. Фото: аеропорт Львів

Проте Новіков попереджає, що поки росія не розпадеться як держава і не стане менш небезпечною — українська цивільна авіація залишатиметься вразливою.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉