Facebook Pixel

Названі українські цивільні авіакомпанії, які під час війни будують бізнес за кордоном

Цивільна авіація в Україні потрапила в ідеальний шторм. Адже в 2020 році польоти зупинила пандемія коронавірусу, а щойно галузь почала оговтуватися від цього стресу — в Україну вторглася росія.

Від 24 лютого 2022 року в українському небі більше не побачиш цивільних літаків. Але це ще не означає, що українські авіакомпанії припинили діяльність. Адже, як з’ясовує The Page, низка гравців ринку будує бізнес за кордоном і сплачує податки в Україні.

SkyUp

Рік заснування: 2017

Власники: родина Альба

Базовий аеропорт до 24 лютого 2022 року: Міжнародний аеропорт «Бориспіль»

Флот до 24 лютого 2022 року: 12 літаків Boeing

Виручка*

  • 2021: 7695 млн грн;
  • 2022: 2756,8 млн грн (-64%);
  • 2023 (ІІІ квартал): 3233,8 млн грн (56%**).

* Джерело: Youcontrol

** Прогнозований приріст виручки у 2023 році

«З початком повномасштабного російського вторгнення в Україну ми трансформували свою діяльність і почали працювати за двома напрямами в європейському просторі: контракти ACMI та чартерні рейси на замовлення туроператорів, футбольних клубів, фондів тощо», — розповіли в The Page у компанії SkyUp.

Послуги ACMI — це так званий мокрий лізинг, коли операційний контроль і екіпаж літака забезпечує авіакомпанія, а комерційне завантаження — партнер. Тобто за такими контрактами українські літаки з екіпажами виконують рейси для інших операторів.

Quote«Сьогодні основний бізнес SkyUp — ACMI-операції. Бо після зняття ковідних обмежень і початку відновлення тревел-індустрії спостерігається значне зростання попиту на ACMI-послуги», — коментує Олег Бондар, експерт з авіаційного права, керуючий партнер юридичної компанії «ECOVIS Бондар та Бондар».
Літаки SkyUp в аеропорту Бориспіль. Фото: фейсбук аеропорту Бориспіль

Літаки SkyUp в аеропорту Бориспіль. Фото: фейсбук аеропорту Бориспіль

В SkyUp підтвердили, що зараз на ACMI припадає 70% бізнесу, але в компанії все ще бачать у цьому напрямку подальший потенціал для зростання. Щоб розширити можливості оперування в різних країнах по АСМІ, в SkyUp Airlines отримали мальтійський сертифікат експлуатанта, а також сертифікати FAR129 в США та FAOC в Канаді.

Quote«Ми змогли досягти win-win ситуації, тому що компаніям з ЄС ми допомагаємо задовольнити попит, а для нас — це можливість працювати. Також ми співпрацюємо з туроператорами, зокрема з нашим партнером Join UP!, на замовлення котрого ми виконуємо рейси в рамках польотної програми», — розповідають в SkyUp.

За контрактами ACMI та за чартерною програмою для туроператорів у SkyUp Airlines протягом 2023 року виконали 10 528 рейсів, перевезли понад 1,5 млн пасажирів та перерахували державі майже 200 млн грн податків. За показником виручки SkyUp стала провідною авіакомпанію України.

Windrose (Роза Вітрів)

Рік заснування: 2003

Власники: ТОВ «Райдел» та кіпрська BREGENZER LIMITED (за даними реєстрів)

Базовий аеропорт до 24 лютого 2022 року: Міжнародний аеропорт «Бориспіль»

Флот до 24 лютого 2022 року: 18 літаків Airbus, Embraer тощо.

Виручка*

  • 2021: 4559,4 млн грн;
  • 2022: 772,1 млн грн (-83%);
  • 2023 (ІІІ квартал): 719,5 млн грн (24%**).

* Джерело: Youcontrol

** Прогнозований приріст виручки у 2023 році

Олег Бондар розповів The Page, що значна частина флоту Windrose зараз залишається в Україні, але компанії вдалося розмістити в Молдові два літаки, які виконують програму для молдавської FlyOne за мокрим лізингом.

Skyline Express Airlines

Рік заснування: 2008

Власники: Катерина Самойлик (за даними реєстрів)

Базовий аеропорт до 24 лютого 2022 року: Міжнародний аеропорт «Бориспіль»

Флот до 24 лютого 2022 року: 11 літаків Boeing

Виручка*

  • 2021: 3846,4 млн грн;
  • 2022: 527,5 млн грн (-86%);
  • 2023 (ІІІ квартал): 368,9 млн грн (-7%**).

* Джерело: Youcontrol

** Прогнозований приріст виручки у 2023 році

Назва Skyline Express Airlines з’явилася лише у 2023 році. Адже раніше компанія називалася Azur Air Ukraine. Перейменування, вочевидь, було пов’язано з бажанням уникнути асоціацій з росією, де продовжує працювати однойменна авіакомпанія Azur Air, внесена до санкційного списку в США.

За словами Олега Бондаря, ця авіакомпанія пов'язана з великим турецьким туроператором Anex Tour. В травні 2023 року Skyline Express Airlines розпочала операції в Польщі. Бондар робить припущення, що модель бізнесу Skyline Express Airlines за кордоном буде базуватися на обслуговуванні туристичного бізнесу свого засновника.

Bees Airline

Рік заснування: 2019

Власники: Сергій Смирний

Базовий аеропорт до 24 лютого 2022 року: Міжнародний аеропорт «Київ» ім. Сікорського

Флот до 24 лютого 2022 року: 4 літаки Boeing.

Виручка*

  • 2021: 1531,4 млн грн;
  • 2022: 267,6 млн грн (-83%);
  • 2023 (ІІІ квартал): 9,5 млн грн (-95%**).

* Джерело: Youcontrol

** Прогнозований приріст виручки у 2023 році

Перший рейс нова українська авіакомпанія виконала в березні 2021 року. Але у 2022 році через повномасштабне вторгнення росії Bees Airline залишилась без усіх літаків і втратила сертифікат в Україні. Літаки попросту довелося перегнати за кордон на вимогу лізингодавця.

Літак Bees Airline

Літак Bees Airline

Проте Олег Бондар розповів The Page, що інвестори цього українського стартапу, які дотичні до туристичного бізнесу, створили нову авіакомпанію з такою ж назвою у Румунії. Зараз цей перевізник завершує сертифікацію.

Українська транспортна авіація

В коментарі The Page Олег Бондар також нагадав, що Україна до повномасштабної війни була потужно представлена в авіаційних вантажних перевезеннях.

Quote«Загальний флот вантажних авіакомпаній становив близько 100 повітряних суден. Далеко не кожна європейська країна могла похвалитись таким флотом. Переважно вони працювали за межами України, і сьогодні більшість із них продовжує свою роботу», — узагальнює Бондар.
АН-124 Руслан

АН-124 Руслан

В їх числі — авіакомпанія, що спеціалізується на перевезенні габаритних та надважких вантажів ANTONOV Airlines. Влітку 2023 року ЗМІ повідомляли, що український літак Ан-124 «Руслан» із флоту ANTONOV Airlines доставив до Польщі перші установки HIMARS.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉