Бум на ринку криптоактивів становить загрозу глобальній фінансовій стабільності – МВФ

Завдяки екосистемі криптовалют з'являються нові можливості та ризики

У міру поширення криптоактивів органам фінансового регулювання варто активізувати свою діяльність. Такий висновок зробили експерти МВФ у новій (жовтневій) Доповіді з питань фінансової стабільності, яку буде публічно представлено 12 жовтня.

Завдяки екосистемі криптовалют з'являються нові можливості:

  • швидкий і легкий спосіб проведення платежів;
  • інноваційні фінансові послуги;
  • інклюзивний доступ до раніше не охоплених банківськими послугами частин світу.

Але МВФ більше цікавлять не ці можливості, а пов'язані з криптоактивами ризики. І це закономірно, адже головне завдання МВФ полягає в забезпеченні глобальної фінансової стабільності. Тому в новій доповіді акцент зроблено на ризиках, зумовлених екосистемами криптовалют, і пропозиціях щодо їхнього зменшення.

Зазначимо, що в Україні в справі законодавчого регулювання ринку криптовалют поки що зроблено лише перший крок, про що ми розповімо нижче.

Чому загрожує екосистема криптовалют

Станом на вересень 2021 року сукупна ринкова вартість усіх криптоактивів перевищила 2 трлн доларів, збільшившись удесятеро проти початку 2020 року. Бум спостерігається в усій екосистемі, яка містить біржі, гаманці, майнерів криптовалют і емітентів стейблкоїнів.

У МВФ вважають, що в багатьох із цих гравців немає розуміння основ операційної діяльності, корпоративного управління та оцінки ризиків. Це призводить, наприклад, до серйозних збоїв у роботі криптобірж, крадіжок коштів клієнтів унаслідок хакерських атак.

Поки що такі події серйозно не впливали на фінансову стабільність. Однак у міру поширення криптоактивів ситуація змінюватиметься.

Залишаються істотними ризики, пов'язані із захистом прав споживачів. Причина цього — у відсутності необхідного розкриття інформації та в якості нагляду.

Так, на різних біржах зараз зареєстровано не менш як 16 тисяч токенів, з яких діють приблизно 9 тисяч, а решта припинили своє існування. Чимало з них не беруть участі в торгових операціях або їхні розробники відмовилися від проєкту, а деякі, ймовірно, було створено тільки для спекуляцій на ринку або шахрайства.

Через нібито автономію криптоактивів виникають прогалини в даних, які необхідні регуляторам. Це створює можливості для відмивання грошей і фінансування тероризму. Офіційні органи можуть відстежувати незаконні операції, проте вони не завжди спроможні виявляти учасників таких угод. Крім того, у різних країнах криптоактиви підпадають під різні норми регулювання, що ускладнює процес координації. Операції на біржах криптовалют здебільшого здійснюються суб'єктами, які діють через офшорні фінансові центри. Це робить завдання нагляду таким, що неможливо виконати без міжнародної взаємодії.

Стейблкоїни, вартість яких зазвичай прив'язана до долара США, також стрімко розвиваються. За 2021 рік їхня пропозиція зросла вчетверо, досягнувши 120 млрд доларів. Тим часом термін «стейблкоїн» передбачає досить різноманітну групу криптоактивів і може ввести в оману. З огляду на структуру їхніх запасів деякі стейблкоїни можуть зазнати масового вилучення, що призведе до ефекту доміно у фінансовій системі.

Попереду — серйозні труднощі

Країни з ринками, що формуються (включно з Україною), та країни, що розвиваються, перебувають в авангарді процесу впровадження криптоактивів. У 2021 році жителі таких країн різко збільшили обсяг проведених торгових операцій на криптобіржах.

У перспективі поширення таких активів може створити серйозні загрози завдяки посиленню чинника «криптоїзації» в економіці, коли населення почне використовувати криптоактиви замість національної валюти. Це може призвести до скорочення можливостей центральних банків щодо ефективного проведення грошово-кредитної політики.

Національна структура клієнтів провідних криптобірж

Крім того, можуть виникнути ризики, що загрожують фінансовій стабільності. Наприклад, це ризики, які становлять загрозу фондуванню та платоспроможності. Крім того, можуть посилюватися ризики, що загрожують захисту прав споживачів і фінансовій сумлінності.

Можуть посилитися ризики, що становлять загрозу для бюджетної політики з огляду на можливе використання криптоактивів для ухилення від сплати податків. Крім того, може знизитися емісійний дохід. Зростання попиту на криптоактиви може сприяти відтоку капіталу, що позначиться на валютному ринку.

Міграція майнінгу криптовалют із Китаю до інших країн із ринками, що формуються, і країн, що розвиваються, може серйозно вплинути на внутрішнє енергоспоживання, особливо в країнах, які покладаються на вуглеводневі види енергії, а також у країнах, що субсидують витрати на виробництво енергії.

Рекомендації: що робити

Найперше органам регулювання та нагляду варто навчитися стежити за розвитком ситуації в екосистемі криптоактивів і ризиками, що виникають через це. Для цього насамперед потрібно усунути прогалини під час збору даних.

Глобальний характер криптовалют означає, що варто посилювати транскордонну координацію заходів для мінімізації ризиків, регулятивного арбітражу та забезпечення ефективного нагляду і правозастосування.

Національним органам регулювання передусім варто впроваджувати наявні глобальні стандарти.

У міру посилення ролі стейблкоїнів норми регулювання мають вийти на рівень, що є співмірним ризикам, які вони породжують, й економічним функціям, які вони виконують. Наприклад, варто пов'язати нові правила з тими, якими користуються суб'єкти, котрі пропонують аналогічні продукти (банківські депозити або фонди грошового ринку).

У деяких країнах криптоїзація може бути наслідком низької довіри до центрального банку, уразливості банківських систем, недоліків у роботі платіжних систем і поганого доступу до фінансових послуг. Цифрова валюта центрального банку може допомогти послабити тиск із боку криптоїзації, якщо вона зможе задовольнити потреби в досконаліших платіжних технологіях.

Що відбувається в Україні

8 вересня 2021 року Верховна Рада ухвалила в другому читанні законопроєкт № 3637 «Про віртуальні активи». 21 вересня його направили на підпис президенту.

Якщо закон набуде чинності, то:

  • криптовалюти отримають юридичний статус;
  • учасники ринку отримають право на судовий та інші варіанти захисту прав на віртуальні активи;
  • в Україні зможуть легально працювати міжнародні біржі, на яких відбуваються торги віртуальними активами. Однак для цього вони (як і інші постачальники послуг, пов'язаних з обігом криптовалют) муситимуть пройти держреєстрацію в Україні й подавати звіти про свою діяльність;
  • регулятором ринку віртуальних активів буде Мінцифри, у деяких випадках повноваження також будуть у НБУ й Національної комісії з фондового ринку та цінних паперів;
  • з'явиться Національна служба регулювання обігу віртуальних активів, яка видаватиме криптокомпаніям дозвіл на роботу в Україні;
  • фінмоніторинг ринку віртуальних активів відбуватиметься відповідно до рекомендацій FATF (Група розроблення фінансових заходів боротьби з відмиванням коштів).

Раніше НАЗК опублікувало інструкцію з правилами декларування, у якій віртуальним активам присвячено окрему главу «Особливості відображення відомостей про нематеріальні активи».

Читати на The Page