Facebook Pixel
Русский военный корабль, иди нах*й.
Пожертвувати на армію
×

Від стартапу до єдинорога: юридичні аспекти відкриття власного бізнесу в Україні

За рейтингом компанії StartupBlink, Україна входить до топ-30 країн із найкращими екосистемами для стартапів. Кількість українців, які хочуть заснувати власний бізнес, зростає й далі, навіть попри пандемію та коронакризу. Однак для ефективного втілення ідей та отримання прибутку, необхідно мати відповідний юридичний супровід.

Як започаткувати свій стартап, про які ризики й небезпеки слід пам'ятати та на які юридичні аспекти варто звернути особливу увагу, The Page розповів Микола Стеценко, заступник голови комітету Асоціації правників України з корпоративного права та фондового ринку та керуючий партнер юрфірми Avellum.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
1

З чого почати стартап?

Насамперед, власникам стартапів необхідно укласти корпоративний договір — угоду, яка визначатиме права і повноваження засновників, учасників бізнесу та порядок їхньої реалізації.

Іншими словами, корпоративний договір — письмова домовленість між власниками про те, як керувати стартапом і розпоряджатися частками, хто й за що відповідає, яким чином учасники можуть вийти з бізнесу та як вирішувати конфлікти між засновниками.

Підписуйтесь на нас в Google News!

Документ не обов’язково має містити велику кількість сторінок — головне, аби він уточнював усі необхідні нюанси, що не були розкриті в статуті підприємства. Корпоративний договір допоможе відшкодувати збитки через суд у випадку порушення домовленостей, прописаних у тексті угоди.

За словами юриста, у престижній юридичній компанії такий договір коштуватиме близько $5 тис. Бізнесмени-початківці, для яких така сума є непомірно великою, можуть завантажити зразки статуту та інших корпоративних документів безкоштовно на урядових порталах або, наприклад, з сайтів різних платформ із автоматизації юридичних документів. Крім того, варто замовити консультацію в юридичній фірмі, щоб порадитися з фахівцями щодо кастомізації отриманих зразків.

2

5 порад для стартаперів: як уникнути юридичних проблем

  1. Ретельно перевіряти всю документацію від початку стартапу. В разі укладання транзакції з великим інвестором, компанія повинна мати бекап всієї інформації та основних документів.
  2. Регулярно спілкуватися із залученим інвестором, повідомляти йому про статус і прогрес проєкту, свої ідеї та плани.
  3. Фіксувати будь-які домовленості на папері, оскільки довести в суді деталі усного договору майже неможливо.
  4. Якщо плануєте залучати американських інвесторів та виходити на американський ринок, необхідно задуматися про створення компанії саме у США.
  5. Просити допомоги та поради у знайомих бізнесменів, юристів і різноманітних спільнот, які допомагають стартапам.
3

Як стартапу оминути конфлікт із інвестором?

Усі тонкощі взаємовідносин з інвестором потрібно відобразити у статуті. Проте ризик, пов'язаний з інвестиціями у молоді стартапи, може відштовхувати потенційних вкладників. Заохотити інвестора можна, надавши йому певні права, які стануть для нього своєрідною «подушкою безпеки», якщо стартап «не вистрілить» або засновники невдало витратять вкладені кошти. Наприклад, відкрити інвесторові доступ до банківських рахунків, аби він міг відслідковувати платежі, чи узгоджувати з вкладником будь-які витрати на суму, що перевищує $1 тис.

Якщо йдеться про значні вкладення у стартапи, які працюють уже упродовж кількох років і довели свою ефективність, інвестор потребуватиме більш серйозних гарантій фінансової безпеки. Це може бути застава акцій: інвестор просить, щоб засновники заклали свої акції як забезпечення виконання своїх зобов'язань. Він також може ініціювати створення складної системи корпоративного управління та ввести в дирекцію свого представника. Ба більше, інвестор найімовірніше вимагатиме опціони (тобто право продати цей актив), щоб убезпечити себе від неправильних дій засновників.

4

Як стартапу підготуватися до виходу на IPO?

Якщо у майбутньому компанія планує IPO, то ще на стадії стартапу треба подбати про ведення правильної документації. У подальшому це допоможе уникнути небажаних проблем.

Компанія, яка збирається на IPO, має бути готовою до аудиту звітності та повноцінного корпоративного управління, яке включає в себе незалежних директорів, регулярну звітність, систематичні засідання наглядової ради. Підприємець повинен розуміти, вихід на IPO вимагатиме повної прозорості й публічності компанії, що означає розкриття всіх фінансових здобутків і втрат. На цьому етапі бізнес зіштовхнеться зі складними бюрократичними процесами, до яких стартапер-початківець зазвичай не готовий.

5

Які є перспективи розвитку стартапів в Україні?

Підприємництво в Україні набирає обертів. По-перше, це пов'язано з тим, що в країні досить багато талановитої молоді. Особливо у сфері ІТ, де й відбувається більшість стартапів. По-друге, збільшується прошарок людей, які готові в них інвестувати.

До того ж розвитку підприємницької діяльності сприяє розвиток юридичних інструментів та якісні зміни в українському законодавстві. Запроваджені за останні кілька років нововведення швидко набули популярності й збільшили кількість корпоративних угод за українським правом. У майбутньому поступово розвиватиметься і судова практика. Як наслідок, українці ставатимуть більш впевнені в тому, що досягти успіху — цілком реально.

А в разі ефективного розвитку фондового ринку України відкриються нові можливості для тих, хто хоче перейти на вищий рівень. Потенційних стартаперів приваблюватимуть перспективи, яких можна досягти навіть у межах нашої країни.

Коментарі

Всі новини