Facebook Pixel

Ринок праці: які професії матимуть попит після карантину

Коротко про «карантинний» ринок праці: безробіття зросло, зарплати впали. За даними Міжнародної організації праці, у липні-вересні кількість втрачених робочих годин у всьому світі збільшилася на 12%, тобто в еквіваленті коронакриза скоротила 345 млн робочих місць із повною зайнятістю. Втім, динаміка позитивна. Навесні йшлося про 495 млн.

В Україні Держслужба зайнятості на карантині зареєструвала 562 тис. безробітних — удвічі більше, ніж минулого року. Загалом, за підрахунками Центру економічної стратегії, у стані прихованого безробіття в розпал локдауну перебувало понад 3 млн українців.

Як криза змінила ринок праці — детально про найзатребуваніші професії та правильний вибір кар’єрної тактики після карантину розповідає The Page.

Статистика «карантинного» безробіття. Фото: Держслужба зайнятості.

Статистика «карантинного» безробіття. Фото: Держслужба зайнятості.

Хто пан, а хто пропав

Найбільше постраждали туризм, готельно-ресторанний бізнес, індустрія краси, розваг та дозвілля, торгівля непродуктовими товарами, будівництво, промисловість та логістика. Керівниця відділу професійного та мас-рекрутменту агентства Smart Solutions Олена Куцоконь зазначає, що впав попит на маркетологів і HR.

У зоні ризику опинилися спеціалісти, які виконують бек-офісні функції, — адмінперсонал і ресепшн. Труднощі виникли й у власників комерційної офісної нерухомості.

Кількість зареєстрованих безробітних. Фото: Держслужба зайнятості.

Кількість зареєстрованих безробітних. Фото: Держслужба зайнятості.

Працівники масово забили на сполох у квітні. Запровадили жорсткий локдаун — і люди або втратили роботу, або пішли у відпустку за власний рахунок. До того ж, за даними Держстату, середня зарплата українців тоді впала майже на 1 тис. грн порівняно з березнем.

Однак в окремих галузях зарплати на кінець травня, навпаки, підросли. Про це свідчить аналітика порталу для пошуку роботи Work.ua. На 2-3% підвищили зарплату фахівцям із нерухомості та працівникам агробізнесу. Збільшилися цифри в категорії «Страхування», «Фінанси», «Юриспруденція» і «Топменеджмент».

Улітку зросла потреба в кур'єрах, пакувальниках, операторах служби підтримки. Компанії, які не могли працювати повністю в дистанційному режимі, розміщували вакансії для водіїв і координаторів, що контролювали б перевезення співробітників.

У цілому криза оминула працівників фармацевтики та медицини: люди масово почали дбати про здоров’я, скуповували антивірусні та імунні препарати, частіше відвідували лікарів.

Медицина під час пандемії. Фото: Unsplash.

Медицина під час пандемії. Фото: Unsplash.

«У виграші опинилася IT-галузь: інтернет-ігри, кіберспорт, стрімінгові сервіси та ресурси для онлайн-навчання. Хоча компаніям, які розробляли продукти для офлайнового бізнесу, теж довелося перелаштуватися», — прокоментувала The Page Олена Іванчикова, кар’єрна консультантка, власниця телеграм-каналу про професійний розвиток.

За словами експертки, виграв і діджитал-маркетинг: «Якщо раніше клієнти здебільшого ігнорували рекомендації поступово переходити в діджитал, то зараз усі переконалися: щоб компанія була конкурентоспроможною на постковідному ринку, їй треба кваліфіковані маркетологи, які володіють інструментами SMM, можуть налаштувати таргетовану чи контекстну рекламу і просувати бізнес онлайн».

Які професії будуть потрібними після карантину

Найактуальнішими на ринку будуть спеціалісти, котрі витягуватимуть економіку з кризи. Це аналітики, кризові менеджери, керівники всіх рівнів, які розроблять нові стратегії та відновлять бізнес, а також рекрутери та HR, що запустять внутрішні процеси в компаніях та організують роботу колективу.

Зросте попит на маркетологів, менеджерів з реклами. Вони заново налагоджуватимуть втрачену за цей час комунікацію між брендом, товаром і споживачем. Ритейл винайматиме працівників онлайн-магазинів: SMM-спеціалістів, контент- та акаунт-менеджерів, операторів call-центрів і копірайтерів. Утім, у звичайних продавців, касирів та кур’єрів буде не менше роботи.

За прогнозами Work.ua, компанії активно шукатимуть спеціалістів з цифрової трансформації, програмістів, експертів з великих даних, фахівців з VR/AR трансляцій, консультантів з кібербезпеки, мережевого і системного адміністрування.

Які професії будуть потрібні після карантину. Фото: Unsplash.

Які професії будуть потрібні після карантину. Фото: Unsplash.

EdTech-індустрія на локдауні зробила великий крок уперед і відкрила кар’єрні перспективи для онлайн-викладачів. До списку затребуваних професій пандемія також додала психологів, доглядальників, нянь. Попит на робочі спеціальності в галузях виробництва, будівництва, сільського господарства як був до карантину, так і в майбутньому нікуди не зникне.

На думку Іванчикової, після коронакризи збільшиться відтік трудових мігрантів. Люди зрозуміли: не обов’язково ходити до офісу і перебувати на території певної країни — можна працювати віддалено з тієї ж Чехії чи Польщі.

Як бути затребуваним на ринку праці

Сьогодні найбільш успішні гравці на ринку — дженералісти, тобто люди, здатні поєднувати в собі кілька напрямків. Для компаній це економія бюджетів. Їм вигідно винаймати універсальних солдатів, які крім основного функціоналу виконуватимуть додаткові обов’язки.

Олена Іванчикова

Олена Іванчикова

Кар'єрна консультантка, власниця телеграм-каналу про професійний розвиток Enjoy in career.

HR-фахівчиня радить робити ставку на soft skills і розвивати гнучкість, адаптивність, самодисципліну. Топнавичка — причетність до бізнесу. Роботодавці хочуть бачити не просто рядових управлінців і співробітників, а ідейних працівників, яким не байдужа сама компанія.

Вдала кар’єрна тактика в найближчий час така: оберіть одну експертну галузь і розбирайтеся в суміжних. В основній професії підтягніть слабкі місця, дослідіть інновації. Потім проаналізуйте, з якими сферами діяльності перетинається ваша, і беріться за них.

«Це так звана «t-shape кар’єра»: є одна тема, в якій ми як риба у воді, і паралельно кілька пов’язаних, де можемо дати пораду, допомогти колегам або виконати певне завдання замість них», — зазначає Іванчикова.

Як бути затребуваним на ринку праці. Фото: Unsplash.

Як бути затребуваним на ринку праці. Фото: Unsplash.

Для зміни професії та перекваліфікації зараз не час, бо ринок праці перебуває на боці роботодавця. Кандидатів багато, конкуренція висока, тим паче на рівні джуніорів. Краще піти шляхом поетапної профорієнтації: не закінчувати курси абсолютно нової професії й починати з чистого аркуша, а обрати цільову компанію, всередині якої зможете здійснити кар’єрний перехід.

Наприклад, ви працюєте на виробництві, а хочете потрапити до офісу. Шукайте компанію з великим офісом і гнучким керівництвом. Погугліть інформацію, розпитайте знайомих.

«Працюєте на чинній посаді 6-8 місяців, здобуваєте репутацію та обговорюєте перехід з керівництвом: спочатку можна взяти частину функціоналу за сумісництвом на пів ставки, а згодом перейти на повну зайнятість», — на думку консультантки, у наших умовах це найшвидший і найлегший шлях до успіху.

Подякувати 🎉