Як офісна нерухомість України змінюється через пандемію COVID-19

Торгова й офісна нерухомість у зв'язку з пандемією COVID-19 переживає якісну трансформацію. Торгові центри звикають до карантину «вихідного дня», а офіси змінюють модель, щоб не розгубити корпоративного клієнта. Про те, що відбувається з офісами в Україні на тлі пандемії — у короткому огляді ринку від The Page.

Офісна нерухомість: прогноз і перспективи

Компанії не поспішають масово повертатися до офісів: багато хто використовує гібридну модель і з'являється в бізнес-центрах набігами. Дистанційна робота з дому вже стала звичною практикою, тому корпоративний сектор серйозно замислився над скороченням площ.

Про повну відмову від офісів, на думку гравців ринку, говорити рано. Час покаже, наскільки ефективно різні моделі бізнесів зможуть працювати віддалено й без офісу.

Telegram Logo

Нещодавнє дослідження компанії CBRE, у якому взяли участь 10 тисяч респондентів у 18 країнах, показує, що попри продуктивну віддалену роботу фізичний офіс зберігає деякі переваги, які роблять його подальше використання майже гарантованим.

Серед основних:

Google News Logo Підписуйтесь на нас в Google News!
  • чітке відділення роботи від дому;
  • людський чинник і особисті зв'язки в робочих/ділових взаєминах;
  • комфортне робоче середовище;
  • середовище для колективної роботи;
  • структурований режим дня.

На думку Сергія Сергієнка, керуючого партнера CBRE Ukraine, офіс може стати місцем для підтримання особистих колаборацій, творчих задумів і соціальних зв'язків, які найкраще формуються під час особистих контактів.

Він здатний стати центром для навчання, семінарів і розвитку кар'єри, припускає експерт. У всіх випадках офіс має бути оснащений відповідними технологіями для ефективного підключення віддаленої роботи.

А ось поширена до пандемії практика довгих поїздок на роботу в центральні райони піде з миром. «Одним із позитивних наслідків для Києва є те, що 40% ліво-право-лівобережного руху «дім-робота-дім» уже став і залишатиметься менш інтенсивним, послаблюючи тиск на завантажені заїзди на мости», — прогнозує Сергієнко.

Щодо якісних характеристик офісу, то Україні прогнозують тягу до гнучкості. Серед них керуючий партнер CBRE Ukraine виділяє:

- цифровий ключ/застосунок для доступу до будівлі (вхід, світло, ліфти, вентиляція тощо);

- великий вестибюль для проведення зустрічей із лобі-зоною;

- приміщення для проведення конференцій;

- гнучкі офіси (коворкінги) на платній основі;

- тераси, загальні зони відпочинку;

- необмежений доступ до автостоянки з охороною й достатньою кількістю електричних зарядних станцій.

«Оскільки орендарі швидко переходять до гібридної офісної моделі, за якої використання офісу все більше орієнтуватиметься на технології, гнучкість, відкритість і колективну роботу, типові офісні приміщення старого зразка неминуче застаріватимуть», — переконаний Сергієнко.

До речі, у Colliers International уже придумали, як допомогти компанії в організації робочого простору, і запустили застосунок, який допомагає у формуванні майбутньої стратегії створення оптимального середовища для компаній і їхніх співробітників.

Він пропонує готові рішення конфігурації офісного простору для компанії з огляду на дані про її розміри та масштаб, цілі, позиціювання на ринку, корпоративну культуру, патерни операційної діяльності. Алгоритм працює на основі даних бенчмаркінгу, інсайтів із результатів глобальних опитувань Colliers під час пандемії COVID-19 і тенденцій, що формуються на ринку офісної нерухомості.

Нові бізнес-центри в Києві в період COVID-19

Обсяг нової пропозиції в третьому кварталі 2020 року, за даними Cushman & Wakefield, склав приблизно 43,2 тис. кв. м, а за результатами перших 9 місяців 2020 року — приблизно 78,8 тис. кв. м, що на 30% і 50% перевищує показники аналогічного періоду 2019 і 2018 років відповідно.

У третьому кварталі 2020 року внаслідок реконструкції в експлуатацію було введено бізнес-центри Forum Infinity i Forum Park Tower, а також Hillfort Business Mansion i Avenue 53.

«Крім того, було відкрито бізнес-центр Sigma, однак цей об'єкт введений в експлуатацію попереднім власником ще 2014 року, тому його не включили до показників нової пропозиції в третьому кварталі 2020 року. У четвертому кварталі 2020 року буде відкрито наступну чергу інноваційного парку UNIT.City», — розповіли в компанії.

Попит із боку орендарів офісних приміщень усе ще залишається низьким. У третьому кварталі 2020 року в оренду надали приблизно 32,5 тис. кв. м офісних приміщень, що відповідає показнику попереднього кварталу, розповіли The Page в Cushman & Wakefield. Однак попит орендарів за перші 9 місяців 2020 року на 70-75% менше, ніж у 2019 і 2018 роках.

З 5 об'єктів, відкритих у третьому кварталі 2020 року, два бізнес-центри заповнені орендарями на 90% і 100%. Чисте поглинання оцінюється на рівні 3,5 тис. кв. м.

«З огляду на те, що подальша співпраця з МВФ зараз під загрозою, український уряд стоїть перед серйозними викликами, пов'язаними з фінансуванням бюджетного дефіциту на рівні 7,5% ВВП 2020 року та 6% 2021 року.

Експерти Oxford Economics очікують, що зростання ВВП складе 3,8% у 2021 році та 3,5% у 2022-2023 роках після прогнозованого скорочення на (-5,2%) 2020 року», — зазначає Марта Костюк, керівник департаменту аналітики й консалтингу з питань девелопменту компанії Cushman & Wakefield.

Водночас як позитив експерт зазначає деяке пожвавлення ділової активності в третьому кварталі 2020 року, зокрема в торговому сегменті, і поліпшення динаміки промислового виробництва на тлі зростання попиту на внутрішньому та світових ринках.

«Однак постійне зростання кількості щоденних випадків захворювання на СOVID-19 в Україні означає, що є ризик зниження ділової активності, отже виклики для ринку офісної нерухомості в Києві стоятимуть гостро, принаймні в короткостроковому періоді», — вважає Костюк.

Warning icon Помилка в тексті? Виділіть її мишкою і натисніть: Ctrl + Enter

Коментарі

Всі новини