Платформа перевірки історії автомобіля carVertical провела дослідження, що ґрунтується на історіях майже 900 тис. автомобілів, які пропонують на вторинному ринку. Висновки невтішні: скручування одометра — найпоширеніша схема шахрайства в разі продажу б/в автомобілів.
Найбільшого поширення ця схема набула в Центральній і Східній Європі. Столиця шахрайського рейтингу — Латвія, де одометри скручені в більш ніж 24% автомобілів, що були у вжитку. Тобто з обманом стикається кожен четвертий покупець на місцевій «вторинці».
Групу переслідувачів очолює Румунія. Там проблеми з реальністю пробігу виявлено майже у 20% транспортних засобів. А це означає, що втручання шахраїв зазнав кожен п'ятий автомобіль. У спину лідерам дихають Естонія та Литва, які посіли в цій антиолімпіаді третє та четверте місця майже із синхронними (18,9 та 18,3%) показниками. Замикає топ-5 країн із вищим відсотком скручувань Росія. Другу п'ятірку відкриває Україна, яка обігнала США, Угорщину та Німеччину.

Рейтинг авторинків, де найчастіше скручують пробіг. Таблиця: carVerical
Ситуація більшості країн Центральної та Південної Європи виглядає помітно краще. Але навіть на більш стабільних ринках фальсифікація з показниками пробігу — найбільш популярна шахрайська схема. Щонайменше кожен 10-й уживаний автомобіль, перевірений у Чехії, Словаччині, Словенії, Хорватії та Сербії, був «омолоджений» відповідним способом. Водночас частка зареєстрованих автомобілів у Польщі та Угорщині досягла 12 та 14% відповідно.
«Проблеми з прозорістю вживаних машин у Європі щороку коштують автомобілістам мільярди євро, — зазначає голова відділу комунікацій carVertical Матас Бузеліс. — Купуючи дешево, люди думають, що роблять вигідну угоду. Насправді, якщо у автомобіля сумнівна історія, покупець може зрештою витратити на ремонт набагато більше, ніж заплановано. Згідно з дослідженнями, лише у Європі він завдає економічних збитків у розмірі понад 9 млрд євро на рік».
Основні джерела автомобілів для східноєвропейських ринків — Німеччина, Франція, Бельгія, Нідерланди та Італія. Транскордонні угоди щодо автомобілів ризиковані, тому що в цьому разі часто підробляються показання пробігу. Скручування одометрів в автомобілях — це так званий невидимий злочин. Проблема в тому, що тамтешня влада не може ефективно відслідковувати злочинців, які займаються такою діяльністю.
У європейському законодавстві, яке описує покарання за такий злочин, є правові дірки. Так, у низці західноєвропейських країн «одометрових» шахраїв штрафують на великі суми або навіть ув'язнюють. Але зазвичай у влади бракує ресурсів на вирішення таких проблем. Особливо в країнах із високим середнім віком автомобілів.
Минулий рік став непростим для автопрому через кризу напівпровідників. Ті, хто панував поміняти автомобіль на новий, змушений був відкласти придбання — склади спорожніли. Схожа історія з тими, хто їздив на орендованих чи корпоративних автомобілях. Аналогічна картина на вторинному ринку, де попит давно випереджає пропозицію. Отже кількість шахрайських схем зростає в геометричної прогресії.

Україна стала шостою в рейтингу країн, де найбільше автомобілів зі скрученим пробігом. Фото: CarMarket
Само собою зрозуміло, що автомобіль з «викрученим» одометром складніший та дорожчий у технічному обслуговуванні, не кажучи вже про всі проблеми з його подальшим перепродажем. На думку Бузеліса, покупці часто переплачують за автомобілі зі скрученими одометрами до 25% ціни.