Фото автора
Згідно з більшістю досліджень, під час вибору нового авто ми насамперед розглядаємо якість та надійність, а вже потім – стиль на дизайн. Є підозра, що ці опитування проводилися виключно серед покупців Renault Duster – бо справді, так завжди і було: недорогий надійний кросовер, треба брати – не такий вже він і страшний. Проте хай ми цього і не визнаємо вголос, але насправді більшість машин ми обираємо саме за дизайном, а от Duster – дійсно суто раціональна покупка, що зовсім не заважає йому бути найпопулярнішою моделлю нашого ринку. 6826 реєстрацій у 2024 році, тоді як у найближчого переслідувача, Toyota RAV4, – 4068. Так було. Але тепер так не буде.
Сюрприз, сюрприз
Це революція, прорив, початок нової ери – ніяке визначення не буде надто потужним. Бо це сталося. Renault Duster став красивим. І тепер його можна обрати серцем, а не тільки розумом. Хто міг такого очікувати? Та й взагалі, поява нового Duster стала для більшості сюрпризом від офіційного імпортера Renault в Україні. Давно нас не балували новинками, а тут таке. Можливо, це побічний ефект того, що світових новин про Renault Duster не існує, бо на глобальному ринку такої моделі просто немає: прем'єра саме Renault Duster відбулася в Туреччині навесні 2024 року, і там виробництво налагоджено всередині країни, Україна — друга країна, де авто виходить як Renault Duster, але родом вже з Румунії. А переможний марш нового Dacia Duster теж частіше є сенсаційним для регіональної преси. Новий Dacia Duster – автомобіль року в Польщі! Переможець рейтингу Driver Power у Британії! Переможець Argus Trophies як головна автоновинка року — у Франції! Чули про це? Отож бо.
Як у Instagram
Далі, що було б логічно, мав би розповісти вам, яким симпатичним став Renault Duster, але – не буду. Якщо ви його ще не бачили – роздивляйтесь фото, я старався, тож лише поділюся особистими враженнями. Перше: це дуже фотогенічна модель, і в реальності він виглядає не так приголомшливо. Ні-ні, не гірше, але коли дивишся на фото, це просто якийсь преміум-кросовер. У житті – виглядає класно, але – як класний Duster. Друге: дуже брутально. Такий позачасовий позашляховий дизайн.
В темно-зеленому кольорі – брутальніший удвічі. Третє: за зміною дизайну не забули про функціональність. Певно, мистецтво заради мистецтва перемогло тільки на ручках задніх дверей: всі згодні, що це незручно, але – це прикольно. Хай буде. А от гарний пластиковий обвіс, масивні бампери, модульовані рейлінги на даху – це не тільки красиво, це практично. Дуже прикольний напис через всю решітку – Renault. Нам є чим пишатися. Іронія лише в тому, що Україна ледь не єдина країна в світі, де Duster – це Renault. Але коли це ми були проти іронії?
Тактильно приємно. Місцями
А от обладнанню салону дозволю собі приділити трошки більше часу. Ледь не перше питання, що мені задали у FB після посту про Duster: «Пластик такий же дубовий?». Так, такий самий дубовий. Але. Ну це трішки не той сегмент, де варто очікувати м’якого пластику або вставок з натурального дерева. А от що стосується саме дизайну, та й якості збірки, – як на мене, просто чудово. Дизайн фар, що став візитівкою нового Renault Duster, використовується і в елементах інтер’єру, і це дуже класно. В нашому кольорі це все виглядає ще й мілітарі – якщо вам подобається цей стиль, будете щасливі.
Дуже сподобався матеріал обшивки сидінь – у нас на тесті максимальне оснащення Techno, і за прайсом це комбінація тканини та екошкіри. Але основний матеріал обшивки більше нагадує таку прогумовану тканину, дуже приємний на дотик матеріал, і скоріш за все, буде дуже практичним у використанні. Щодо самих сидінь особливо схвальних епітетів не буде: звичайні, з гарною боковою підтримкою, можливістю регулювання поперекового підпору, але без якогось вираженого анатомічного ефекту.
От що мене дійсно бісить – так це форма керма. Таке відчуття, що дизайнери вже в ейфорії від загального кубізму екстер’єру не знали, як це проявити і в інтер’єрі, і просто такі – о, а давайте і кермо зробимо квадратним! І зробили. Та ще так, що візуально верхня частина над перетинкою трошки більша нижньої. Насправді це аж ніяк не впливає на зручність керування, проте сильно тригерить мого внутрішнього перфекціоніста.
Без дротів та кнопок
Аналогових приладів більше немає. Тепер панель приладів цифрова, 7-дюймова. В оснащені Authentic, певно, будуть стрілочки, бо там дисплей бортового комп’ютера 3,5-дюймовий, а вже з версії Evolution – отакий як у нас. Його можна налаштувати під себе, але отут вже якраз під мій смак: забити весь монітор купою піктограм не вийде, в пріоритеті лаконічність. Три основних режими, дуже схожих між собою, плюс окремою кнопкою на кермі можна вивести бокову панельку з показниками – витрати палива, екологічність, анімація роботи гібридної системи (так, це гібрид! спойлер) тощо. На головному сенсорному 10,1-дюймовому дисплеї можливостей набагато більше – тут можна традиційно поскладати віджети, які ви хочете бачити на екрані, переключитись на Android Auto або Apple Car Play без будь-яких дротів, увімкнути підігрів сидінь. І так, він вмикається тільки з монітора, як і керма. Може й не завжди зручно, проте добряча економія на кнопках. Я вже вирішив, що і гучність медіа регулюється тільки з монітора, але згадав про ці приколи Renault – під цю функцію виведено окремий перемикач під кермом. Його взагалі не видно, але користуватися зручно. Вперше у Renault Duster з’явився підлокітник, плюс реверанси у бік користувача продовжує система YouClip – до вісми точок кріплення (в залежності від версії) по салону для гаджетів чи інших потрібних штук. У нас безпосередньо з цих можливостей було кріплення для смартфона лівіше центрального монітора і додатковий ліхтарик у багажнику. Навіщо кріпити смартфон, якщо є інтеграція в мультимедіа і бездротова зарядка – незрозуміло, але є і є. Може у когось два смартфони.
Як вже згадали про багажник – він дуже місткий, у повнопривідної версії 411 л, у моно – 542 л. Максимальний об’єм відповідно 1537 чи 1652 л. І взагалі, розміри автомобіля майже не змінились, але от таке відчуття, що внутрішнього простору стало ще більше – і на задньому сидінні, і на передніх кріслах.
По лінії важеля КПП від дверей до дверей 1443 мм – це дуже непоганий показник для цього класу. Тож що стосується і зовнішності, і обладнання салону, і особливо дизайну інтер’єру – мені сподобалось усе, це потужний стрибок Renault Duster в сучасність. Але тепер давайте поговоримо про головне. Про техніку.
Тільки так. Або так
Як ви вже здогадалися, у нас на тесті гібридна версія Renault Duster. Як не дивно, але вона може бути тільки з механічною коробкою передач, і – це єдиний варіант отримати повний привід. Ані з дизельним, а ні з просто бензиновим мотором 4х4 вам не світить. Renault Duster з 1,5-літровим дизелем потужністю 115 л.с. теж пропонується виключно з МКП, а ось бензиновий мотор – 1,3 л, 150 л.с. – тільки з роботом EDC.
НинІ, за словами представників дилерських центрів, найбільшим попитом користується дизель. Чому – зрозуміти не складно. Все добре знайоме: і двигун, і коробка, ціна від 929 900, а за Renault Бонус і взагалі 829 900 грн, класний дизайн – що тут думати. А от гібрид – це абсолютна новинка.
Оцінить він вас, а не ви його
Отже – трициліндровий бензиновий двигун, який працює в парі з електромотором. Батарея літій-іонна, 48 V, 0,84 kWh. Якщо ви обирали собі зарядну станцію для квартири чи будинку, то розумієте, що це зовсім невеличка батарейка. Це м’який гібрид, і він не може їздити виключно на електротязі. До речі, в тій самій Польщі продається і звичайний гібрид Dacia Duster з батарейкою на 230 V, от він – уміє. Але в нас його немає, та й не дуже і хотілося.
130 к.с. на 4500-5600 обертів на хвилину, максимальний крутний момент – 230 Нм, його пік припадає на 2100-3500 об/хв. Розгін до сотні – 11 секунд. Обіцяні витрати пального – 6,1 л на 100 км. Це за паспортом. Але в мене чогось цифра 6 частіше була дуже схожа на 8.
Тут як на мене, є два пояснення. Перше – банально зима, підігрів сидіння, керма, обігрів салону і не часта активація системи старт/стоп. Це зрозуміло. Друге – електродвигун береться до справи, коли ви впевнено тиснете на педаль. На малих оборотах він байдикує, і мені поведінка Renault Duster в цьому виконанні дійсно нагадує дизельний варіант. Підхват відбувається вже на розгоні, а на малих оборотах доводиться «витягувати» газом. Електродвигун на 1-2 передачі, коли у вас показник тахометра в зеленій зоні, взагалі не відсвічує, а от на п’ятій допомагає ледь не з тисячі обертів. Під такі налаштування треба пристосовуватися, і в перші дні нашого спілкування Renault Duster виставив мені аж 3,5 бала з п’яти за манеру керування і порадив активніше перемикати передачі. Дійсно, перемикатися вгору він рекомендує майже відразу, як ви хоч трошки прискорились, і якщо дійсно виконувати всі його поради, у вас буде а) боліти права рука, б) є шанс заглухнути на рушанні, в) 6 л на 100 км. Це реально. Проте це ж мої особисті враження і моя манера водіння, я завжди віддаю перевагу запасу тяги під педаллю, тому тут можу просто порадити відразу у дилера пройти власний тест-драйв і аж раптом ваша манера їзди сподобається Duster і він вам відразу виставіть 5 балів – беріть не думаючи, це ваш варіант.
І отут всім іншим було б варто порекомендувати банальний дизель, але так теж не працює. Бо як вже й казав, повний привід є тільки з гібридом. А це ж Renault Duster – хочеться привід на всі чотири! На цій версії він є – і це підкупає.
Просто і чесно
Якось втрутитися в роботу повного приводу можна тільки через шайбу вибору режиму руху. Їх усього п’ять. Перший – Eco, екологічний, або економічний – як кому подобається. Це не повне ігнорування задньої осі, але майже монопривідний режим. Тут у вас повний привід буде використовуватися лише на скиданні швидкості, і це дуже грамотно: шансів втратити траєкторію руху або взагалі отримати занесення на слизькому покритті мінімум, а ось на розгонах чи навіть в поворотах ведучою буде завжди передня вісь. І це дійсно допомагає добряче зекономити пальне. В принципі, це може бути основний варіант їзди в звичайних умовах, тільки варто пам’ятати, що кожного разу на початку руху Renault Duster все одно буде скидатися в режим Auto.
В ньому розподіл тяги на передні та задні колеса варіюється від 99:1 до 50:50. Перекинути більше моменту на задні колеса неможливо, але підключаються вони досить часто – на розгонах, в поворотах, тут мені все сподобалось, все працює адекватно і чітко. Далі у нас окремі режими для снігу та багнюки/піску. Ні того, ні іншого мені в потрібній кількості знайти не вдалося – ну крім трошки саме піску, але це була легка задача для Renault Duster, тому впевнений: і в більш скрутних умовах він виявить себе гарно. І нарешті п’ятий режим – блокування центрального диференціалу для особливо складних умов. Отже, повний привід тут непрофесійний, зі зниженими передачами, блокуванням міжколесних дифів тощо, але – чесний і для більшості задач цього функціоналу буде достатньо. Бо знов-таки нагадую – повний привід може бути тільки з механікою, тому куди завезе вас Renault Duster і звідки вивезе – буде більше залежати саме від вас.
Відповідно очікуванням
І ще пару слів про керування та підвіску. Кермо – легке, як і має бути у позашляховика. В місті це зручно, дозволяє філігранно проходити вузенькі роз’їзди чи паркуватися в складних умовах. До речі, щодо паркування – тут є камери на 360 градусів, тільки загальної картинки «вид зверху» немає. Але можна вручну перемикатися на будь-яку з чотирьох камер, включаючи бокові, тож буквально всі маневри мають бути абсолютно безпечними. А задня камера особисто таки має «вид зверху»: коли ви вже сильно близько до перепони – вона показує ваше вміння притиснутися до бетонної стіни чи до колеги на парковці саме згори. На трасі кермо трошки наливається зусиллям, і взагалі, мені здалося, що трасу новий Renault Duster тримає набагато краще попередника, тут прогрес дуже помітний. Це стосується також і акустичного комфорту, і взагалі впевненості, і кренів. Тепер на Renault Duster і великі перегони між містами – в задоволення. Підвіска саме така, яку ви очікуєте від Renault Duster: на лежачих поліцейських може струснути помітно, але більшість дорожніх негараздів Duster з’їдає не вагаючись, до налаштувань підвіски в мене взагалі жодних питань немає.
Вирішальний аргумент
Новий Renault Duster – безумовно вдала модель, немає в чому сумніватися. І певно, для більшості поціновувачів тих чеснот, що завжди ніс і несе Duster, тут буде достатньо. Але для повного тріумфу і беззастережного прийняття, як на мене, трохи не вистачає свободи вибору. Дизель з повним приводом, гібрид з автоматом, бензин з механікою – де це все? А так виходить, на кожну версію є свої «але».
Як на мене, безпрограшний варіант нового Renault Duster – це банальний дизель. І найдоступніший – в оснащені Authentic (ніяких камер, мультимедіа і 16-і диски) від 829 000 грн з Renault Бонус. Але тоді не буде повного приводу, а максимальна комплектація – це Evolution за 879 800 (знову ж таки з Бонусом). Клімат-контроль не можна, підігрів керма та передніх сидінь не можна, бездротову зарядку не можна, камера кругового огляду за доплату, і ще багато різних обмежень. Такий варіант, як був на тесті, здається дуже привабливим: і оснащення чудове, і повний привід, і двигуна вистачає за потужністю при приємних витратах пального. Але – тільки механіка. І вартість вже від 969 900 грн, а тут вже починається серйозна конкурентна боротьба. Навряд чи ви знайдете аналоги з відповідним за місткістю салоном і багажником, але – конкуренти є. Тоді золота середина? Бензиновий найпотужніший Duster з автоматом в оснащені Evolution за 902 900 грн? Можу помилятися, але цей варіант буде найменш популярним – все ж таки 1,3-літровий мотор на досить крупний автомобіль, і знову-таки, тільки передній привід. Я б у цьому випадку доплатив за гібрид – хай на механіці, але з 4х4. Коротше, є над чим задуматись, але поки ми тут розмірковуємо, радіатор з гордим Renault над оригінальними фарами буде все частіше зустрічатися в потоці транспорту – просто тому, що це Duster. Красивий Duster.