Натепер баварський концерн довів частку перероблених і повторно використовуваних матеріалів у своїх автомобілях і мотоциклах до 30%. За допомогою концепткара BMW i Vision Circular він демонструє, як досягне їх повного перероблення та 100-процентного використання вторсировини.
Франкфуртське мотор-шоу IAA завжди було передусім автосалоном німецьких автомобілів: в урожайний рік 2/3 світових прем'єр припадала на місцеві бренди. Ідеальним місцем для них був Франкфурт-на-Майні — дуже багате місто Німеччини, її комерційний центр, водночас нейтральний щодо всіх німецьких автовиробників. Але після всіх коронакризових потрясінь IAA змінив ставку на міську мобільність і переїхав до Мюнхена, тобто просто на батьківщину BMW. І якщо Mercedes на «ворожій» території презентував цілий розсип новинок, то баварці — лише одну. Але вкрай цікаву, яка демонструвала б бачення міського автомобіля зразка 2040 року.
Два роки тому мюнхенський концерн взяв на себе підвищені зобов'язання. Щоб досягти кліматичної нейтральності, він зобов'язався до 2030 року скоротити викиди СО2 під час виробництва та експлуатації своїх автомобілів і мотоциклів удвічі.
Як саме? Не тільки тотальним переведенням продукції на електричну тягу, але і за допомогою максимальної економії сировини й енергії внаслідок переходу на поновлювані ресурси, повторного використання матеріалів і мінімізації кількості деталей. Такий підхід у компанії називають «циркулярною економікою», що означає економіку замкнутого циклу.
Концепція
Іншими словами, BMW i Vision Circular демонструє, як через двадцять років може виглядати сітікар i3. Згідно з баченням виробника, формфактор дуже не зміниться: це буде все той же 4-метровий електромобіль з однооб'ємним кузовом, посадковою формулою 2 + 2 та задніми дверима, що розчиняються проти ходу авто. Але підхід до проєктування та вибору матеріалів зміниться глобально, адже, щоб зробити автомобіль стовідсотково перероблюваним, його потрібно таким спроєктувати.
«BMW i Vision Circular ілюструє всеосяжний і скрупульозний підхід нашої компанії до стійкої мобільності, — представив новинку гендиректор BMW Group Олівер Ціпзе. — Цей концепткар символізує наше прагнення стати новаторською силою в розвитку економіки замкнутого циклу».
Як видно з назви, у BMW i Vision Circular закладена концепція «кругообігу матеріалів», основу якої становить перероблення. Баварці підрахували, що застосування переробленої сталі та термопластів знизить викиди шкідливих речовин у 2 — 5 разів, а алюмінію — в 4 — 6 разів. Тому він ілюструє ще й стратегію Secondary First (з анг. — «вторинне стає первинним»), за якої основні матеріали — сталь, алюміній і пластик — здобуті способом перероблення.
Ба більше, кузовні панелі з'єднані за допомогою заклепок, засувок і навіть шнурів — чого завгодно, але тільки не клею.
Розробники BMW i Vision Circular відмовилися і від фарбування кузовних панелей, хромування і оздоблення салону шкірою на користь сировини на біологічній основі. Фарбу замінили анодуванням, звідси і благородний бронзовий відлив. Фірмові логотипи BMW, що зазвичай виконуються окремою деталлю та клеяться до кузова, цього разу нанесені просто на панелі способом лазерного гравіювання, яке дешевшає щодня.
Екстер'єр
Увесь декор зведений до графіки косих смуг, що повторюються на підвіконній лінії, передній і задній оптиці та на колісних дисках. Але, незважаючи на прагнення до мінімалізму, стилісти легко звели концепт до загальнокорпоративного знаменника. ДНК бренду вгадується у вигині Хофмайстера задньої стійки та фамільних «ніздрях», які після відмови від решітки радіатора вміщають передню оптику. Якщо придивитися, то можна помітити, з чого конкретно відштамповані пороги та бампери. Самі покришки, незважаючи на шикарну зовнішність — вони точнісінько повторюють рисунок формульних сліків з канавками, — зварені з культивованого натурального каучуку з підмішуванням продуктів шинного перероблення.
Інтер'єр
Салон просто-таки вражає своїм простором, домашнім затишком і мінімалізмом деталей. Фактично в ньому тільки сидіння, штурвал, педалі та натяк на торпедо. Замість екранів — V-подібна кристалічна панель, що одночасно є головною (і єдиною) прикрасою салону. Усі елементи салону BMW i Vision Circular надруковані на 3D-принтерах із біологічно розкладних матеріалів.
Приладову панель замінив проєктор, що виводить усі потрібні дані на лобове скло. На зміну традиційному розсипу крутилок, тумблерів і клавіш прийшов мультифункціональний тачскрин-дисплей. У салоні знайшлося місце деталям, що запозичені в інших моделей безпосередньо, тобто без перероблення. Зокрема, плафони освітлення над диваном — шайби системи iDrive, які натепер використовуються на паркетниках лінійки iX.
І кузовні, і салонні панелі з'єднані швидкороз'ємними кріпленнями, а значить, для їх демонтажу досить одного інструмента. Тобто подешевшає і прискориться навіть розбирання відправленого на перероблення автомобіля.