Авторинок України: підсумки-2020 і прогнози-2021

Фото: Volkswagen

The Page розпитало імпортерів автомобілів в Укпаїні про тренди вірусного 2020-го року, придбаних під час пандемії навичках і майбутніх авто прем'єрах 2021.

Кінець 2020-го року — відповідний привід не тільки озирнутися назад, а й подивитися вперед. А також згадати, чого ми навчилися в спробах адаптуватися під позаштатні умови. Адже криза — час можливостей. Наше перше запитання стосувалося продажів нових авто: чи виправдався прогноз на 2020 рік?

Продажі авто 2020 в Україні: очікування vs реальність

Нагадаємо, що більшість дилерів оцінювали ринок нових легкових автомобілів в 90-100 тис. одиниць плюс 9-10 тис. одиниць комерційної техніки.

Зрозуміло, в умовах пандемії, закриття складальних заводів, шоурумів і сервісних центрів МВС (екс-МРЕВ) ні у кого з двох десятків опитаних операторів реальні продажі з очікуваними не співпали. За словами гендиректора «Порше Україна» Йозефа Графа, протягом року прогноз кілька разів коректувався і в підсумку склав 82 тис. легкових і 9,2 тис. комерційних автомобілів.

«Без сумніву, події 2020 року внесли свої корективи в звичний ритм життя. — озирається назад Андрій Чабанов, маркетинг-директор Групи PSA Ukraine (марки Peugeot, Citroen, Opel, DS) — Незважаючи на це, ринок показав завидну стабільність навіть у порівнянні з 2019 роком, і ми не розчаровані результатами. Так, вони трохи не дотягують до початкових планів, але, з огляду на непрості обставини, цей факт вселяє довіру і надію на позитивний прогноз».

«Зрозуміло, коронавірус і карантинні обмеження повністю змінили намічену картину, — вторить йому Володимир Іванов, який відповідає за PR Nissan і Infiniti. — Виробництво нових моделей відкладалося, змістивши презентації, через що запуск нових моделей цього року став одним із головних чинників уповільнення зростання ринку».

З настанням кризи у кількісному значенні преміум куди стабільніше сектора масових автомобілів.

Стосовно окремих класів автомобілей ситуація склалася воістину суперечлива. З одного боку, на зростання популярності кросоверів не зміг вплинути навіть COVID-19 — за підсумками року вони зайняли трохи більше 70% ринку. З іншого, продажі мас-маркету просіли куди значніше, ніж інші класи, а найстійкішим виявився представницький клас. На думку глави «Порше Україна», це абсолютно типово для України: з настанням кризи у кількісному значенні преміум куди стабільніше сектора масових автомобілів. Тим паче на останній тиснув не тільки коронакризис, а й чергове нашестя «євроблях», викликане чутками про можливу жорсткість ставок їхнього митного очищення. У підсумку «бюджетники» не дорахувалися від 10 до 30% продажів, причому це стосується і «дискаунтерів» (імпортери китайської, російської та узбецької) техніки, і традиційних лідерів нашого мас-маркету Renault, Toyota і Kia.

«Прогноз ринку нових автомобілів в Україні майже збігся з нашими очікуваннями — велику конкуренцію нашій продукції склав ринок б/в авто, — підводить підсумки року Анна Сібекіна, PR-менеджерка Renault Ukraine. — Ми докладаємо великих зусиль, щоб найкращим чином позиціонувати свою продукцію, і щоб наш бренд асоціювався з найкращим співвідношенням ціна/якість/функціональність».

Фото: Сергій Суховський

Renault вже п'ять років лідирує в Україні з продажу нових автомобілів. У минулому році він зайняв 17,16% ринку легкових і комерційних автівок плюс 27,64% ринку корпоративних продажів. Відразу три моделі «ромба» потрапили в top-5 найбільш популярних авто у вітчизняних автолюбителів: Duster (5619 шт.), Logan (3967 шт.) Та Sandero (3255 шт.).

За словами Олександра Сошка, PR-менеджера «Фалькон-Авто» (імпортер Kia), в 2020 році вони так само не виконали свій первісний план: хотіли продати 8,1 тис. автомобілів і зайняти більше 9,5% частки ринку.

Стабільно, нехай і не настільки лавиноподібно, як раніше, зростає сегмент електромобілів. І знову-таки дуже по-українськи. Якщо у сусідів перші рядки займають бюджетні «електрички» на кшталт Renault Zoe, то на вітчизняному ринку традиційно лідирують топові моделі преміальних брендів. Цього року лідером став Audi e-tron, розкуплені всі Jaguar i-Pace, Porsche Panamera і Mercedes-Benz EQC. Тобто у нас основна цільова аудиторія нових електромобілів — не мудро-жадібні скнари, які купують «електрику» заради економії на паливі та сервісі, а забезпечені гаджетомани, екоактивісти та шанувальники новітніх технологій.

Діджиталізація авторинку в умовах пандемії

Наше наступне питання стосувалося нових скиллів, будь то канали комунікацій, алгоритми продажів і обслуговування тощо. Наприклад, бренди, які раніше, ніколи не проводили online-презентацій, цьогоріч встигли представити в новому форматі відразу кілька моделей. З'явилися безконтактні доставки куплених автомобілів і приймання на сервіс. Крім продажів через сайти (причому з заохочувальними знижками) стали створюватися віртуальні шоуруми, в яких потенційний клієнт за допомогою VR-технологій може «приміряти» на себе ту чи іншу модель c обраними опціями.

«Адаптуйся або помри», — резюмує підсумки року Олена Тареєва, маркетинг-директорка компанії AWT Bavaria (BMW, MINI, Rolls-Royce, ALPINA і Aston Martin). — Нам вдалося оперативно адаптувати свою комунікаційну стратегію під нову реальність. Головна перевага полягала в тому, що ми були до цього готові, оскільки діджиталізація в нашій компанії почалася задовго до пандемії. Digital-методи в наших комунікаційних каналах сфокусовані насамперед на персоналізації й омніканальності».

«Уже кілька років група PSA наполегливо слід наміченої глобальної стратегії — електрифікувати свій модельний ряд. — зазначає пан Чабанов. — Ця стратегія також передбачає гнучкість і адаптивність до існуючих і потенційних умов. Наша робота над змінами ведеться нон-стоп, і, так вийшло, що оголошений карантин 2020 року просто прискорив деякі процеси в компанії. Ми змогли швидко перейти в режим «онлайн» і здійснити ряд запусків: тепер не виходячи з дому можна подивитися склад автомобілів, записатися на сервіс або консультацію фахівця. У клієнтів Citroen з'явився мобільний додаток MyCitroen, який об'єднав ці функції. Ми зосередилися на цифровий комунікації і посиленнi лідогенераціі, глобально група PSA замість офлайн-івентів проводила їх онлайн. Приклад тому — презентація нової Opel Mokka і нових Peugeot 3008/5008».

Ситуація дала імпульс суспільству і дозволила майбутньому прийти раніше, ніж ми його чекали.

«Рік, що минає, продемонстрував, наскільки наше суспільство залежне від близького соціального спілкування, — коментує ситуацію Олексій Бєлашов, виконавчий директор JAC Ukraine. — І наскільки психологічно ми виявилися не готовими до швидкої зміни парадигми суспільної взаємодії. Однак ця ситуація дала імпульс суспільству і дозволила майбутньому прийти раніше, ніж ми його чекали».

«У нас яскраво виражений фокус на digital-напрямок, — коментує ситуацію пані Сібекіна. – Ми сфокусувалися на даному каналі комунікації ще до пандемії, тому активно використовуємо в роботі і наш офіційний сайт, і акаунти в соцмедіа. Так, коли запускали нову модель Arkana, ми використовували online-трансляцію, по закінченню якої запросили протестувати новинку на кілька годин у дилерський центр представників ЗМІ та блогерів. Таким чином постаралися об'єднати воєдино дві реальності. Безумовно, ми відзначили, що журналістам дуже не вистачає подібних подій».

Фото: Nissan

Самий неординарний кросовер субкомпактного класу — Nissan Juke — і в другому поколінні не розгубив своєї вражаючої зовнішності. Але основна увага приділена виправлення головного недоліку — тісного салону і скромного багажника. Відстань між рядами сидінь зросла на 58 мм, а корисний об'єм збільшився з 354 до 422 літрів.

«Ми стали більш ретельно готуватися до довгострокового партнерства та планування із зазначенням форс-мажорних зупинок кампаній, наприклад, під час локдауна, — розкриває секрети «внутрішньої кухні» пан Іванов. – Також ми оперативно організували online-продаж із адресною доставкою куплених автомобілів клієнтам».

Що чекає авторинок України у 2021

Наше третє питання стосувалося прогнозів на 2021 рік. Більшість респондентів зійшлися на тому, що обсяг ринку нових автомобілів в Україні принципово не зміниться, а скоріше навіть зросте через відкладений попит, зростання ВВП і перенесені прем'єри нових моделей.

«Ми прогнозуємо, що наступний рік не дуже відрізнятиметься з місткості ринку, — міркує голова JAC Ukraine. — Імовірно він залишиться на рівні 2020 року — близько 87-90 тис. одиниць. Однак, я впевнений, це не завадить нам збільшити нашу частку мінімум на третину».

А ось лідери ринку дивляться вперед більш оптимістично. «Звичайно, пандемія внесла свої корективи в продажі автомобілів Kia, але ми все одно на позитиві, — заглядає в майбутнє пан Сошко. — Наступного року плануємо як мінімум утримати таку ж частку як зараз, а за можливості й збільшити свою присутність на ринку».

«Компанія Renault Ukraine традиційно не коментує свою прогнозну частку ринку, — розповідає пані Сібекіна. — Але ми розраховуємо, що ринок нових автомобілів в наступному році переважить позначку нинішнього року».

«Ми в Групі PSA оптимістично дивимося на майбутнє автопрому України і розраховуємо, що ринок буде рости. — ділиться планами пан Чабанов. — За нашими попередніми прорахунками, прогноз продажів в сегменті нових легкових і легких комерційних автомобілів складе близько 110 тис. одиниць. 2021 рік буде багатий на запуски нових моделей, в тому числі в цьому посприяє і Група PSA в Україні, що послужить хорошим поштовхом для зростання».

«Наступний рік в автомобільному житті країни повинен бути кращим і однозначно цікавішим, — резюмує пан Іванов. — Так, оператори очікують збільшення обсягів ринку завдяки зростанню ВВП і відновленню економіки, а покупцям запропонують новинки, запуск яких не стався цьогоріч через локдаун і карантинні обмеження».

Які б катаклізми не стрясали світ, самим непохитним залишається сегмент high-luxury. Аналітики Winner Imports Ukraine (Porsche, Jaguar, LR / RR, Ford і Volvo) вважають, що преміумний ринок зросте мінімум на 5%. «Рівень продажів сегмента залишиться на колишньому рівні, — пані Тареєва обережніше в оцінці ємності ринку. — Якщо в році, що минає, частка BMW в українському преміум-сегменті склала близько 25%, то в наступному ми плануємо приріст приблизно на 10%».

Новинки авто 2021

Питання про новинки авто 2021— найцікавіше. Хоча більшість респондентів не наважилися офіційно озвучити плани, щоб не розсмішити самі знаєте кого, нас чекає мінімум у два рази більше прем'єр, ніж у році, що минає. Так, в останній день 2020 року Hyundai Ukraine оголосила прем'єру великого кросовера Palisade, який змінить Grand Santa Fe.

«Наша компанія представить Nissan Juke другого покоління, дебют якого спочатку планувався 2020 року, — резюмує пан Іванов. — Також почнемо продавати абсолютно новий купе-кросовер Infiniti QX55. Однак робити прогнози щодо наступного року поки що складно, оскільки незрозумілою залишається ситуація як із коронавірусом і карантинними обмеженнями, так і з курсами валют і темпами відновлення економіки».

Volkswagen до кінця зими презентує створений на базі Polo кросовер T-Cross і фейсліфтінговий Tiguan. Слідом намічені прем'єри Golf новітньої, восьмої генерації, Arteon із кузовами ліфтбек і універсал (!) плюс оновлений Passat.

Фото: Volkswagen

У 2021 році нас очікує прем'єра Volkswagen Golf новітньої, восьмий генерації. У своєму топовом виконанні GTI у нього під капотом буде «турбочетверка» 2.0 TSI (245 л. С., 370 Нм) і 7-ступінчастий «робот» DSG з двома зчепленнями.

«Плануємо запуск відразу цілої лінійки нових моделей, — відкриває завісу пані Сібекіна. — Поки що зарано говорити про формат презентацій, але безумовно нам потрібні івенти в реальному житті. З найближчих новинок ми очікуємо в квітні фейсліфтінгову версію седана Megane, в травні — фургон Trafic, наприкінці весни або на початку літа — новий SUV — (йдеться за паркетник Kiger ціною від $8 тис. — Прим. авт.). Плюс ще кілька новинок у другому півріччі, які поки що не час анонсувати».

«Для нас фокус наступного року — електрифікація, зокрема, нові моделі BMW iX та iX3, — розповідає пані Тареєва. — Також робимо ставки на новий кросовер BMW ALPINA XB7. Модельний ряд Rolls-Royce поповнився повнопривідним седаном Rolls-Royce Ghost, який вже приїхав в Україну. Щодо івентів, на жаль, поки що зарано говорити. Можливо, офлайн-івенти відновимо влітку, тоді безумовно проведемо масштабний динамічний захід. У зв'язку з цим, першу половину року, найімовірніше, доведеться жити у віртуальному світі та продовжувати комунікацію через соціальні мережі, а також digital-вимірювання брендів BMW і MINI — наші мобільні застосунки myBMW UA & myMINI UA».

Вражаючий екологічний десант готує і Volkswagen. За словами пана Графа, на нас чекають спортивна версія Audi e-tron S і Audi e-tron GT плюс гібридні версії VW Touareg і Touareg R. Крім того, Audi привезе в Україну фейліфтінгові Q5 і Q5 Sportback плюс спортивну лінійку RS.

За словами глави департаменту маркетингу і розвитку «Богдан Моторс» Максима Хом'яка, бренд Haval привезе в Україну нове покоління кросовера Н6 і фейсліфтінгову версію позашляховика Н9.

«У наших планах — презентація на ринок як мінімум двох моделей, — ділиться планами глава JAC Ukraine. — По-перше, це новий ліфтбек J7, причому пілотну партію ми збираємося поставити вже в першому півріччі. По-друге, новий кросовер S8, продажі якого намічені на четвертий квартал. Іміджеві івенти в планах теж є, але в умовах карантинних обмежень ми розглядаємо всі можливі варіанти їхнього проведення як офлайн-, так і онлайн-прояви. Сподіваюся, що 2021 рік усе ж принесе пом'якшення соціальних обмежень і ми зможемо провести повноцінну презентацію оновленого бренду JAC на українському ринку».

Читати на The Page