Мін'юст анонсував ще одну послугу, якою можна буде скористатися завдяки застосунку «Дія» — внесення даних про право власності на будинок чи квартиру до Держреєстру речових прав на нерухоме майно.
Раніше це був дійсно складний і довготривалий процес: потрібно було йти до реєстратора, також отримати в Бюро технічної інвентаризації довідку, тоді знову до реєстратора, і тільки після цього відбувався процес внесення до реєстрів, розповів на брифінгу у Медіацентрі Україна заступник Міністра юстиції з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Сергій Орлов.
Оскільки відстані були великі, доводилося витрачати багато часу, і люди просто перестали вносити дані в реєстр.
«Відтепер ми запроваджуємо нову послугу, яка дозволяє подати заяву онлайн і скановану копію вашого документу до реєстратора. Після цього вже бігають дані, а не люди. Реєстратор самостійно робить запит до БТІ, отримує відповідь і ухвалює рішення щодо проведення державної реєстрації», — розповів Орлов.
За словами чиновника, актуальність цієї послуги у військовий час особливо зросла, адже чимало людей втратили паперові свідоцтва про право власності.
На його переконання, внесення відомостей до держреєстру речових прав на нерухоме майно є одним з принципів «майнової гігієни», яка дозволяє навіть у випадку ЧП впорядкувати реєстри.
«Більшість об'єктів нерухомості в Україні була побудована до 2013 року. Доти не було можливостей вносити ці права в держреєстр, адже всі дані були на паперах або в БТІ, який і виконував функцію реєстратора. Але усі незанесені в електронний реєстратор дані залишались на папері. На жаль, після вторгнення окупантів багато документів пошкоджено, окремі архіви БТІ були знищені. Тож у багатьох людей з'явилися проблеми з підтвердженням прав власності, які не були внесені до реєстрів. А це — прямий шлях шахраїв до підробки документів», — пояснив заступник міністра.
Першою областю, де буде доступною нова послуга, стала Львівщина. З 11 жовтня тут вже почали приймати заявки на внесення даних до Держреєстру. За словами чиновника, завдяки цифровізації зроблено повний реінженіринг послуги.
Відтепер жителі Львівщини, а згодом усієї України можуть через «Дію» замовити послугу онлайн і отримати документ поштою за зручною адресою. Або ж замовити у відділі РАЦ, коли він буде готовий. Послуга зараз також активно пілотується в прифронтових регіонах.
«П’ять із шести БТІ вже приєднались і вже опрацювали перші запити, котрі надійшли через «Дію». Що це дає мешканцям? Це дає змогу захистити право власності на своє майно, щоб шахраї у вас його не вкрали. Тому тепер ви через «Дію» скануєте документ, подаєте заявку і потрапляєте до реєстру, і ваше право власності захищене», — зазначив заступник начальника Львівської ОВА з питань цифрового розвитку Олександр Кулепін.