Facebook Pixel

У квітні в Україні кількість відкритих магазинів зросла у порівнянні з березнем

Кількість працюючих торговельних об’єктів протягом другого місяця війни на території України збільшилась на 6% у порівнянні з березнем.

Як свідчать дані дослідження Асоціації ритейлерів України, ритейл поступово відновлює роботу торговельних точок. На 56-й день війни кількість працюючих об’єктів рітейлу в Україні склала 77% у порівнянні з довоєнним періодом. Це на 6% більше за показник минулого місяця.

Закритими з тих чи інших причин залишаються 23% торговельних об’єктів.

Загальна кількість працюючих торговельних об’єктів в країні станом на 21 квітня склала 11744 при загальній кількості 15263 магазинів, які працювали до початку повномасштабних військових дій. Позитивну динаміку у відкритті торговельних точок показали усі сфери торгівлі, крім продуктового рітейлу.

У порівнянні з березнем кількість закритих міні-маркетів, супермаркетів та гіпермаркетів у цьому сегменті збільшилася на 3% (1117 торговельних точок у квітні порівняно з 978 точками у березні).

Найбільше зростання щодо кількості об’єктів продемонстрували торгівля одягом та ювелірні магазини. Фото: Асоціація ритейлерів

Найбільше зростання щодо кількості об’єктів продемонстрували торгівля одягом та ювелірні магазини. Фото: Асоціація ритейлерів

У асоціації пояснюють це тим, що мережі наразі оптимізують свою роботу. Збільшення частки закритих магазинів з 21% до 24% продиктовано необхідністю залишити в роботі лише ті об’єкти, де можна сформувати повноцінний асортимент, організувати своєчасне поповнення запасів та мати відповідний споживчий попит.

Другий важливий чинник, який впливає на кількість працюючих магазинів – плата за оренду приміщень, яка, незважаючи на війну, залишилась попередньою.

Quote«Від початку війни продуктовий ритейл несе величезні втрати як у зв’язку з пошкодженням магазинів на територіях, де ведуться чи велись бойові дії, так і у зв’язку з ускладненням логістики та падінням платоспроможності населення. Негативно на рітейл вплинули зміна споживчого кошику (він здебільшого складається з товарів, на які продовжує діяти законодавче обмеження торгової націнки у розмірі 10%) та рішення щодо заборони продажу алкоголю", — коментує ситуацію керівник GR-напрямку Асоціації ритейлерів Наталія Петрівська.

За останні два тижні відновили роботу 95 продовольчих точок по всій Україні. Попри це, в сумі магазини вийшли на мінусовий загальний результат: наразі працює лише 3463 магазини FMCG-операторів у квітні проти 3600 у березні.

Так, найбільша мережа продовольчих магазинів АТБ має наразі лише 79% відкритих магазинів проти 85% у березні. Деякі мережі поступово нарощують кількість працюючих магазинів, як от мережа Varus, де задіяно вже 86% від довоєнної кількості торгових точок (у березні працювало лише 90 магазинів із 112-ти, що на 6 магазинів менше, ніж у квітні). А у мережі Novus кількість відкритих магазинів у порівнянні з березнем залишилась незмінною: наразі працює 66 магазинів з 86, як це було у березні. Разом з тим, наприклад, мережа «Рукавичка», яка працює переважно на Заході країни, навіть приросла за цей час на одну торговельну точку і тепер налічує 186 магазинів.

В інших секторах ритейлу фіксується поступове відновлення роботи. Найбільше у квітні відновили роботу мережі сектору jewelry, 85% магазинів яких у березні була закрита. Зараз у сегменті працює 629 торговельних точок проти 194 у березні, що дало 33% позитивної динаміки. Найкращі темпи відновлення показав бренд «Срібний вік», який за місяць зменшив долю непрацюючих магазинів з 95% в березні до 17% у квітні. Найбільша частка непрацюючих магазинів у Zarina – 75%, хоча мережі вдалося за місяць відновити роботу 8 магазинів.

Fashion у квітні збільшив більше ніж у півтора рази кількість точок, які відновили роботу. Їхня частка зросла з 28% до 46%. Фото: Асоціація ритейлерів

Fashion у квітні збільшив більше ніж у півтора рази кількість точок, які відновили роботу. Їхня частка зросла з 28% до 46%. Фото: Асоціація ритейлерів

Ще один сектор торгівлі показує значну динаміку у відновленні роботи, але все ще залишається з низьким відсотком відкритих торговельних точок відносно довоєнного періоду – роздрібна торгівля одягом та взуттям. Fashion у квітні збільшив більше ніж у півтора рази кількість точок, які відновили роботу. Їхня частка зросла з 28% до 46%, завдяки чому динаміка по сегменту склала +18%.

В абсолютних цифрах це виглядає як 234 відкритих магазини у квітні проти 142 у березні. Найкращу динаміку показують бренди Estro та Famo, в яких залишаються закритими лише 31% та 34% магазинів. У мережі Argo відчинено лише 21% магазинів (9 із 33-х, на 8 більше, ніж було ще місяць тому).

Повільно відновлюється робота розважальних центрів, 87% яких не працювало у березні, зараз цей показник дещо покращився – до 72%. Зокрема, поступово відновлюється робота кінотеатрів Multiplex (вже працює 8 з 30 об’єктів).

Сектор торгівлі побутовою технікою та електронікою у березні мав 56% відкритих торговельних точок та поступово наростив їхню частку до 63% у квітні. Так, із 894 магазинів, які працювали до вторгнення РФ, наразі діє 559.

Серед восьми опитаних мереж на 100% відновила роботу ВМ Техніка (27 працюючих магазинів), на 81% — Цитрус (наразі працює 44 точки із 54). З 340 торговельних точок «Алло» наразі працюють 230 — 68% мережі. Такі рітейлери як Comfy, Eldorado та Фокстрот відновили роботу у 71%, 60% та 46% торговельних точках відповідно.

У категорії Non-food (товари для дому, хімія, косметика) динаміка відкриття торгових точок склала 8%, зараз працюючими залишаються 2155 торговельних точок з 2652, тобто 81%. За місяць кількість закритих точок зменшилася з 724 у березні до 497 у квітні. В аптечній сфері динаміка відкриття торговельних об’єктів склала 7%, кількість закритих аптек зменшилось з 625 торговельних точок у березні до 356 у квітні.

В опитуванні, яке проводилось з 18 по 21 квітня 2022 р. взяло участь понад 90 компаній-членів Асоціації ритейлерів, діяльність яких охоплює всі сегменти ринку, включаючи food-рітейл (міні-маркети, супермаркети, гіпермаркети), non-food рітейл (товари для дому, хімія, косметика), electronics (побутова, цифрова техніка), fashion (одяг, взуття), ювелірні вироби, будматеріали, аптеки, заправки та ін.

Подякувати 🎉