Lidl хоче повторити «польський» успіх в Україні. Фото: theguardian.com
Вихід лідера продовольчого ритейлу Європи — відомого німецького дискаунтера Lidl — на ринок України у перші роки не зможе сильно вплинути на уже наявну конкуренцію на ринку.
Це пов'язано зі специфікою українського ринку ритейлу, вважає менеджер з інновацій мереж «Наш Край"|SPAR Роман Корсак.
«В Україні вже представлено більшість можливих форматів торговельних закладів, як-от convenience stores, магазини біля дому, супермаркети, гіпермаркети і, зокрема, дискаунтери. Чи є тут місце для ще одного дискаунтера – це питання, відповідь на яке дасть лише час», — написав експерт у своєму блозі на сайті мережі SPAR.
Українська специфіка і ризики для Lidl
По-перше, в Україні є дуже схожі моделі, які вже давно завоювали ринок і до них звик споживач. Наприклад, мережа дискаунтерів АТБ черпала натхнення, дивлячись на розвиток європейських роздрібних гравців, зокрема на Lidl. І місцевий гравець дуже вдало адаптував німецьку модель для українського ринку.
«На мою думку, ці дві мережі практично ідентичні. Ключові фактори успіху та концепції однакові: низька ціна, швидкість, обмеженість асортиментної пропозиції, акцент на товари власної торгової марки, висока ефективність процесів та автоматизація. Навіть екстер’єр і форма будівель, які вони споруджують для своїх торговельних закладів, дуже подібна», — вважає фахівець.
Іншими словами, українські ритейлери мають усі ті ж самі технології, вміння і знання, що і Lidl. Наш ринок не здивуєш сучасними програмами лояльності з мобільними додатками/чат-ботами, унікальними маркетинговими кампаніями, касами самообслуговування, красивими екстер'єрами й інтер'єрами, сучасними концепціями закладів, інтернет-платформами.
«Українські мережі зможуть дати гідну відсіч німецьким know-how», — пояснив Корсак.
По-друге, український ринок ритейлу у порівнянні з європейським дуже децентралізований: кожен регіон має свою специфіку, гравців, унікальні місцеві товари. А на місцевому рівні локальна мережа краще знає і відчуває покупця, ніж світовий гігант.
«Не можна виключати і політичний аспект нашого ринку, коли окремі регіони контролюються «своїми» людьми, а інтереси пов'язаних ритейлерів (локації для оренди, дозволи на будівництво, комерційні умови тощо) лобіюються на верхах», — зайважив Корсав.
По-третє, у великих містах-мільйонниках найкращі локації вже давно зайняті.
«Lidl доведеться або купувати інші мережі, або відкриватися на околицях міст, або «двері в двері» з наявними гравцями ринку. Як на мене, варіант купівлі більш ймовірний, якщо Lidl серйозно налаштований захопити велику долю українського ринку. Якраз висока децентралізація нашого ринку дає німецькому дискаунтеру цю можливість», — пояснив експерт.
Раніше The Page писав про те, що перший Lidl може з'явитися не в Києві, а в Івано-Франківcьку.
Чому Україна сьогодні цікава для Lidl
Водночас сьогодні Україна, за словами експерта, активно розвивається, удосконалює законодавство та інфраструктуру — а це підвищує довіру інвесторів, робить її ринок не тільки цікавим, але й безпечнішим. В країну в останні роки зайшли потужні європейські та світові бренди, як-от SPAR, IKEA, Glovo, зазначив експерт. Це також означає, що Україна все більше стає частиною європейського ринку, зокрема ринку ритейлу. Саме ці чинники зацікавили Lidl звернути увагу на Україну саме сьогодні.
Для європейського дискаунтера наша країна має величезний потенціал завдяки трьом факторам:
- вдале географічне розташування,
- чисельне населення,
- відносно низька конкуренція.
Lidl — це міжнародна мережа дискаунтерів, одна з першопрохідців цього формату, яка управляє більше ніж 12 тис. магазинів у Європі та США. Компанія належить до Schwarz Gruppe, яка також оперує гіпермаркетами Kaufland.
Загалом дисконтні магазини Lidl працюють у 33 країнах світу. У жовтні 2021-го мережа зайшла в Латвію, де одразу відкрилися 15 її магазинів. Великий успіх мав захід Lidl на територію Польщі — це сталося 8 років тому. Зараз місцева мережа налічує понад 700 маркетів з оборотом понад $6 млрд.
Однак найбільшу кількість магазинів мережі має рідна для неї Німеччина — приблизно 3 200. На німецькому ринку в компанії працюють понад 90 тисяч людей. Компанія заснована понад 90 років тому — у 1930-му.
Водночас найбільша українська мережа продовольчих знижок в Україні АТБ із приблизно 1 270 магазинами посіла третє місце з-поміж дискаунтерів на ринку Центрально-Східної Європи.