«Укравтодор» оприлюднив заяву з приводу звинувачень екс-міністра фінансів Ігоря Уманського про масштабне розкрадання на будівництві доріг.
«Укравтодор» закликає екс-міністра фінансів перевіряти цифри і звертатися за першоджерелами і пояснює свою позицію в тексті, який невеличкими скороченнями розташований нижче.
Про нові правила тендерної документації
З самого початку нова команда Укравтодору наполягала на тому, що дороги державного значення не має ремонтувати компанія, яка до цього працювала тільки на дорогах в котеджному містечку.
Вперше в історії України тендерна документація прописана не під конкретних підрядників, а під компанії, які мають відповідний досвід, матеріальне-технічне забезпечення, працівників, можливості фінансового забезпечення тендера. Правила, які стали новими для українського ринку — грунтуються на правилах закупівель ЄБРР, Світового банку, Євросоюзу.
Текст методологічних рекомендацій закупівель «Укравтодору» розробляла робоча група при Міністерстві економрозвитку. У складі робочої групи були представлені найбільші громадські організації, представники державних установ та бізнесу.
Позицію «Укравтодору» підтримали АСС (американська торгово-промислова палата), ЕВА (Європейська бізнес асоціація), Офіс ефективного регулювання (BRDO), Асоціація інженерів консультантів України (FIDIC), Українська рада бізнесу, яка об'єднує 86 бізнес-асоціацій України.
У 2020 це дозволило залучити до робіт на об'єктах Великого будівництва понад 60 компаній. За станом на 13 листопада 20 підрядників «Укравтодору» виконують контракти вартістю понад 1 млрд грн, що ніяк не відповідає звинуваченням в «картелі» для шести гравців ринку.
- ТОВ «Автомагістраль-Південь»
- ONUR
- ТОВ «РОСТДОРСТРОЙ»
- ТОВ «ПБС»
- ТОВ «СПІЛЬНЕ УКРАЇНСЬКО-НІМЕЦЬКЕ підприємство« Автострада»
- ТОВ «ТЕХНО-СТРОЙ-ЦЕНТР»
- ТОВ «Дорожнє будівництво« Альтком»
- ТОВ «ДСУ-77»
- ПрАТ «Хмельницьке ШБУ № 56»
- Будівельно-монтажний трест (Білоруський)
- ТОВ «СЛАВДОРСТРОЙ»
- ТОВ «Енергетично-дорожнє будівництво»
- AzVirt MMC
- ТОВ «Березівкаагрошляхбуд»
- ТОВ «ДРСУ-48»
- ТОВ «Луцькавтодор-сервіс»
- ТОВ «СТЛ + М»
- ПП «Автомагістраль»
- ÖZALTIN İNŞAAT TİCARET VE SANAYİ ANONİM ŞİRKETİ
- ТОВ «УКРАЇНСЬКО-ПОЛЬСЬКИЙ ПІДПРИЄМСТВО З ІНОЗЕМНИМИ ІНВЕСТИЦІЯМИ «УПС».
Складна математика
Пан екс-міністр пропонує скласти всі тендери цієї «брудної шістки» і обчислити ці «дисконти» в розмірі близько 36 млрд грн.
Тобто, на його думку, шляхом простого додавання тендерів найбільших підрядників і застосування «дисконту» можна отримати 36 млрд грн — це якраз майже 35 млрд грн, які спрямовані на державні дороги з ковід-фонду.
За логікою Уманського, підрядники «Укравтодору» працюють в мінус.
Специфіка дорожніх тендерів відрізняється від закупівлі нематеріаломісткіх послуг. 70-80% вартості тендеру — це матеріали. Ще 5% — фонд оплати праці. Тобто виконати послуги і одночасно забрати звідти навіть 20% (не кажучи вже про 40% дисконту для субпідрядників) — неможливо.
Маніпуляція про 40% або навіть 100% відкатів могла спрацьовувати на початку дорожнього сезону, коли тільки відбувалися закупівлі. Однак тоді, коли на фініші виконання плану майже 4000 км державних доріг.
Про гроші зі спецфонду COVID-19
Напрямки додаткового бюджетного фінансування на дорожнє будівництво в розмірі 35 млрд грн планувалося з січня 2020 року. Це було публічно представлено — ці кошти очікувалося отримати від «Нафтогазу», який їх виграв в Стокгольмському суді у «Газпрому».
Пізніше не без участі пана Уманського був використаний механізм спецфонду, до якого в тому числі потрапили гроші «Нафтогаз» а. Пізніше «Укравтодор» зміг отримати кошти на оновлення доріг, як це і планувалося на початку року. І не безпосередньо від «Нафтогазу», а через механізм спецфонду.
Коронакрізіс охоплює всі сфери життя, і має наслідки не тільки для громадського здоров'я, а й для економіки — добробуту людей. Спрямування коштів на оновлення доріг є одним із способів протидії наслідкам коронакрізи.
За звинуваченням в розтраті грошей «онкохворих» — як тільки було повідомлено про це рішення, Укравтодор підтримав ініціативу депутатів, які запропонували направити ці кошти не на дороги, а на обладнання в «Охматдиті».
Звітність
Цього року Державна аудиторська служба України проводить рекордну кількість перевірок закупівель «Укравтодор». Під перевірку потрапили понад 260 процедур і кожен день ця цифра зростає.
Всі торги проводяться через систему Прозорро — це відкриті процедури, які можна вивчати і відслідковувати.
І в «об'єктивного сприйняття реальності». Запрошуємо пана Уманського особисто проінспектувати 4000 км вже оновлених доріг і поспілкуватися з людьми, які роками не бачили належної інфраструктури.
Нагадаємо, що сьогодні на особистій сторінці Ігоря Уманського, який очолював Міністерство фінансів навесні 2020 і в 2009-2010 рр, з'явилася публікація по діяльності «Укравтодору» і використання фінансів на оновлення дорожньої мережі. Відповідно до твердження на сторінці Уманського, розкрадання коштів нібито досягає 40% від усього обсягу фінансування.