Російська залізниця переживає найглибший спад з часів кризи 2008-го, що призводить до все більших проблем з доставкою товарів до Китаю через східні напрямки. Водночас кремль досі запевняє, що все добре. Про це пише Bloomberg.
Чому російська залізниця переживає найглибший спад з 2008
У росії все більше зростають труднощі з доставкою товарів до Китаю через свою велику мережу східних залізниць, що свідчить про дедалі більші економічні проблеми внаслідок війни та санкцій.
Російський державний перевізник «Російські залізні дороги» («РЖД») минулого тижня вирішив скоротити свою інвестиційну програму на третину на 2025-й через стрімке зростання вартості позик.

Залізничні перевезення таких товарів, як вугілля та алюміній, ускладнюють збільшення вантажів, пов’язаних із війною, санкції, а також давні проблеми логістики. Цього року російська залізниця переживає найглибший спад з часів кризи 2008-2009 років.
Водночас кремль досі намагається запевнити, що з економікою все добре, попри будь-які зовнішні загрози та санкції, високу інфляцію та рекордний рівень безробіття.
«Все тримається на економіці. Ситуація нормальна, стабільна. Цього року ВВП може зрости приблизно на 4%», – сказав володимир путін.
На РЖД очікує не надто райдужне майбутнє. Міжнародні ринки, де перевізник раніше часто брав позики для інвестицій, тепер майже закриті для компанії через санкції. Урядова підтримка також обмежена, оскільки москва переорієнтувала свій бюджет на війну.
За даними MMI Research, обсяг вантажних перевезень РЖД знизився на 5,2% порівняно з січнем-листопадом 2023-го.
Економічні проблеми росії та недостатні інвестиції у російську залізницю починають негативно впливати й на товарні перевезення на Далекий Схід. Зокрема, кілька вугільних компаній не можуть доставляти товари через вузькі місця на залізниці.
Російська компанія «Русал» Олега Дерипаски, найбільший виробник алюмінію за межами Китаю, накопичила кілька сотень тисяч тонн запасів на своїх заводах у Сибіру.
Компанія просто не встигає відвантажувати метал через обмежену пропускну здатність залізниці.
До 2022 року «Русал» продавав метал до Китаю лише зрідка. Проте після численних санкцій Заходу компанія перенаправила значну частину свого експорту в Азію з Європи та інших ринків. Зараз вона продає понад 1 млн тонн, або приблизно третину свого річного виробництва, у Китаї.
Нагадаємо, російська економіка досягла піку зростання з початку повномасштабної війни в Україні у середині 2024-го і почала рухатися вниз, оскільки ресурси на військове виробництво вичерпуються. Річне зростання ВВП росії прогнозують близько 1% у 2025-2026 роках.
Усі галузі російської економіки стагнують, починаючи з цивільної промисловості і закінчуючи оборонним та нафтовим секторами. Жодного істотного зростання далі вже не буде, вважають економісти.
Серед причин активного занепаду економіки рф – дефіцит кадрів та сильне здорожчання кредитів після того, як уряд підняв облікову ставку до історичного максимуму у 21%.