Facebook Pixel

Шалений попит: як українські бренди змінили ставлення до вишиванок

Попит на вишиванки: ціни, де купити, які моделі в тренді у 2023 році | The Page

Попит на вишиванки: ціни, де купити, які моделі в тренді у 2023 році | The Page

Торік, після початку повномасштабного вторгнення, ринок вишиванок в Україні відчув другу у своїй історії хвилю попиту. Загалом хвиля пройшла, але зараз триває традиційний сезон напередодні Дня вишиванки та шкільних випускних. The Page пропонує інтерв'ю із засновниками трьох українських брендів, які розповіли, як змінювалося ставлення до вишиванок протягом 10 років і хто їх купує.

День вишиванки заснувала у 2006 році Леся Воронюк — тоді студентка Чернівецького національного університету, тепер — письменниця та громадська діячка. З того часу раз на рік у третій четвер травня українці приходять у вишиванках до офісів, шкіл тощо.

На той момент ринку вишиванок в Україні фактично не було: деякі модні бренди пропонували дорогі колекційні вишиванки, проте асортимент масмаркету був дуже обмеженим.

Перша хвиля зацікавленості вишиванками піднялася у 2014 році. Вишиванки купували, щоб підкреслити свою приналежність до України. Більшість брендів саме тоді отримали суттєвий поштовх у розвитку.

Як Etnodim вирішив перебороти уявлення про вишиванки як елемент шароварщини

Андрій Черуха
Андрій Черуха
засновник бренду Etnodim, Київ

"Наш бренд з’явився у 2009 році. Тоді я вивчав культурологію в Острозької академії на РІвненщині. Постійно спілкувався з людьми на тему народного одягу й зацікавився. Паралельно вивчав розроблення сайтів і бізнес. Саме тоді й виникла ідея об’єднати ці два напрями та створили сайт, на якому можна замовити вишиванки ручної роботи майстрів із західних областей України. Ми одразу передбачили можливість доставлення замовлень за кордон. 

Після випуску з академії я переїхав до Києва. Досить швидко в нас з’явилася команда, ми відкрили власний магазин, власне виробництво. Тоді ми поставили собі за мету створити таку вишиванку, яку б хотілося носити не тільки у святкові дні, але й одягати в повсякденному житті. Також ми хотіли перебороти уявлення про вишиванку як елемент шароварщини. Здається, в нас це вийшло.

Продукцію Etnodim за кордоном можна придбати не тільки через сайт виробника, але й через деякі маркетплейси. Загалом приблизно 10% продажів — це замовлення за кордон, покупки на маркетплейсах тут складають дуже невелику частку. Проте ми зараз не надто інвестуємо в це свій час: наше виробництво й без того завантажено, і ми не встигаємо робити для українців. 

У середньому вишиванки Etnodim коштують 3 — 4 тис. грн, але є й зразки по 20 тис. Наші підробки продають по 1 тис. грн. Намагаємося із цим боротися, бо це авторські розробки наших дизайнерів або візерунки, що створювали інші дизайнери за нашим замовленням, а ми сплачували за можливість використовувати їх. Спочатку виходили на магазини та розповідали, що вони порушують авторське право. У більшості випадків компанії навіть не відповідають на такі запити. Але зараз ми патентуємо всі наші промислові зразки та в майбутньому разом із великими гравцями ринку покажемо прецедент, що варто шанувати авторське право".

Вишиванки Etnodim. Фото надано компанією

Вишиванки Etnodim. Фото надано компанією

Вишиванки Etnodim. Фото надано компанією

Вишиванки Etnodim. Фото надано компанією

Вишиванки Etnodim. Фото надано компанією

Вишиванки Etnodim. Фото надано компанією

Вишиванки Etnodim. Фото надано компанією

Вишиванки Etnodim. Фото надано компанією

Вишиванки Etnodim. Фото надано компанією Thumb Вишиванки Etnodim. Фото надано компанією Thumb Вишиванки Etnodim. Фото надано компанією Thumb Вишиванки Etnodim. Фото надано компанією Thumb

Як VOVNA намагається задовольнити попит на вишиванки

Олександра Веремчук
Олександра Веремчук
директорка та засновниця бренду VOVNA, Луцьк

"З дитинства я захоплювалася вишиванням, моя бабуся була професійною кравчинею. Уже в дорослому віці я приєдналася до підприємства мого батька, який займався пошиттям спецодягу. Згодом я відкрила свій магазин вишиванок, а потім запустила й власне виробництво.

Більшість вишиванок VOVNA випускається з візерунками, що розробили сучасні дизайнери. Зараз хочемо приділяти більше уваги копіюванню старовинних вишивок, але водночас робити сучасний крій. Ми вже створили одну таку вишиванку, і на неї зараз шалений попит.

Бачимо останнім часом, що вже з’явилася категорія покупців, які мають колекції вишиванок, носять вишиванки в повсякденному житті. Але залишається багато людей, що вдягають вишиванки винятково на свята. От зараз День вишиванки, на носі — випускні вечори та останні дзвоники, тому роботи дуже багато. Кожного року готуємося до сезону, і однаково не вистачає виробів, щоб задовольнити попит. Відшивати не встигаємо.

Українки, які виїхали за кордон, купують вишиванки на подарунки. Деякі з наших дівчат відкрили за кордоном власний бізнес і продають там наші вишиванки, наприклад, у США, Канаді тощо. Ми й до повномасштабного вторгнення продавали за кордон, але впродовж останнього року таких продажів стало більше, частіше через сайт. Також на Etsy купують наші вишиванки з акаунту нашого постійного клієнта. В Україні частіше замовляють через інстаграм, на другому місці — Rozetka

Середня ціна вишиванок VOVNA — 2,5 тис. грн. Але є й дорожчі, це залежить від складності вишивки. Зараз найдорожча вишиванка в магазині коштує 3,5 тис., сукні — приблизно 8 тис. грн.

У перспективі плануємо масштабуватися на внутрішньому ринку. Торік виграли грант на купівлю машинки, тепер плануємо придбати ще одну". 

Вишиванки VOVNA. Фото надано компанією

Вишиванки VOVNA. Фото надано компанією

Вишиванки VOVNA. Фото надано компанією

Вишиванки VOVNA. Фото надано компанією

Вишиванки VOVNA. Фото надано компанією

Вишиванки VOVNA. Фото надано компанією

Вишиванки VOVNA. Фото надано компанією

Вишиванки VOVNA. Фото надано компанією

Вишиванки VOVNA. Фото надано компанією Thumb Вишиванки VOVNA. Фото надано компанією Thumb Вишиванки VOVNA. Фото надано компанією Thumb Вишиванки VOVNA. Фото надано компанією Thumb

Чому UkrGlamour розповідає клієнтам про історію візерунків вишиванок

Роман Понікарук
Роман Понікарук
засновник бренду UkrGlamour, Луцьк

"Ми заснували бренд приблизно дев’ять років тому. Це було спонтанне рішення: колись я сидів на роботі й мене попросили сфотографуватися для якогось бренду вишиванок, не пам'ятаю назву. Це наштовхнуло на ідею зробити сайт і продавати вишиванки одного знайомого виробника. За три роки вирішили створити свій бренд. 

Коли ми починали, не було великої конкуренції, як зараз: лише з десяток брендів на всю країну. Це якщо не рахувати Закарпаття, де в кожній хаті вишивають. Люди купували те, що було: звичайні прості вишиванки, не було крутих дизайнів. Я маю на увазі масове виробництво, бо вже тоді були дизайнерські вироби за ціною кілька тисяч доларів. 

Поступово з 2015 року загальний попит на вишиванки почав знижуватися, проте клієнти стали запитувати вбрання з цікавим дизайном, з якісних тканин. 

Зараз у нас нова колекція, для якої дизайнер створив візерунки за мотивами старовинних вишивок і описав кожну деталь. Останнім часом це набуло сенсу: клієнти хочуть знати історію візерунка окремого виробу.

У нас усе ще частіше купують вишиванки як одяг для особливих випадків і на подарунки. Ми не бачимо, що вишиванка стала одягом для повсякденного життя.

Коли почалося повномасштабне вторгнення, багато замовлень було через Etsy, користувачі навіть просто писали слова підтримки в приватні повідомлення. Тепер, хоча хвиля того попиту пройшла, відчувається, що покупці хочуть мати щось українське, бо Україна — це бренд.  

Іноземні клієнти замовляють здебільшого з нашого сайту, але також продаємо з Etsy. Щоб збільшити продажі на маркетплейсі, треба наймати окрему людину. Але все якось не до того. Утім, на найближче майбутнє плануємо передусім вкладатися в масштабування виробництва для українського ринку: у маркетинг, дизайн".

Вишиванки UkrGlamour. Фото надано компанією

Вишиванки UkrGlamour. Фото надано компанією

Вишиванки UkrGlamour. Фото надано компанією

Вишиванки UkrGlamour. Фото надано компанією

Вишиванки UkrGlamour. Фото надано компанією

Вишиванки UkrGlamour. Фото надано компанією

Вишиванки UkrGlamour. Фото надано компанією

Вишиванки UkrGlamour. Фото надано компанією

Вишиванки UkrGlamour. Фото надано компанією Thumb Вишиванки UkrGlamour. Фото надано компанією Thumb Вишиванки UkrGlamour. Фото надано компанією Thumb Вишиванки UkrGlamour. Фото надано компанією Thumb
Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉