Наступного тижня Верховна Рада має розглянути до другого читання законопроєкт №10311, який суттєво розширює повноваження НГУ. Згідно з цим документом, нацгвардійці матимуть практично необмежені права для використання вогнепальної зброї, сльозогінного газу, електрошокерів тощо до цивільного населення під час акцій протесту.
Про це повідомляє Центр протидії корупції.
Розширення повноважень НГУ: що відомо про законопроєкт №10311
За словами ЦПК, попередньо законопроєкт погодили нардепи з правоохоронного комітету під головуванням Сергія Іонушаса.

Документ значно розширює повноваження Національної гвардії. Він надає НГУ практично необмежені права для використання до цивільного населення під час акцій протесту:
- вогнепальної зброї;
- сльозогінного газу;
- електрошокерів;
- безпілотників;
- інших засобів впливу.

Сутички між учасниками акції «СТОП локдаун!» та правоохоронцями на Майдані Незалежності. Фото: УНІАН
Задекларована мета законопроєкту — нібито надати Нацгвардії більше прав та інструментів у звʼязку з тим, що вона бере участь у захисті держави під час повномасштабної війни.
«Частина нових повноважень, які надаються НГУ у законопроєкті, не має жодного відношення до більш ефективного захисту держави, а лише надає повноваження розганяти мітинги у стилі ліквідованого підрозділу «Беркут», — вважають в ЦПК.
Центр протидії корупції зазначає, що попередньо документ парламент вже прийняв у першому читанні. Проте після цього правоохоронний комітет додав у редакцію другого читання низку шкідливих поправок, які розширюють повноваження НГУ для застосування примусу та фактично перетворюють Нацгвардію в «інструмент державного пресингу».
«Якщо згадувати події Революції Гідності, то положення цього проєкту дуже нагадують так звані закони 16 січня. Якщо говорити простою мовою, Нацгвардії дозволяють застосовувати вогнепальну зброю після попередження на електронному табло або маркувати потенційних правопорушників спеціальною фарбою, аби відловити тих, хто зміг втекти», — каже заступниця виконавчого директора ЦПК та адвокатка Олена Щербан.
Які саме положення законопроєкту №10311 є небезпечними
Застосування вогнепальної зброї
ЦПК підкреслює, що наразі закон передбачає, що військовослужбовці Національної гвардії мають право застосовувати вогнепальну зброю лише у виключних випадках. До прикладу, для відбиття нападу на об’єкти, що охороняються, або при загрозі їх захоплення.

Військовослужбовці НГУ. Фото: УНІАН
Натомість у новому законопроєкті народні депутати надають НГУ права на використання вогнепальної зброї, які не мають чітко окреслених меж і можуть призвести до надмірного застосування сили та порушення прав людини.
Попередження про застосування примусу гучномовцем
Крім того, нинішня редакція передбачає, що Нацгвардія може попередити про застосування примусу «голосом, а в разі значної відстані або великої кількості осіб — через гучномовні пристрої, інформаційні табло чи інші технічні засоби, зрозумілі для осіб, щодо яких планується застосування заходів примусу».
За словами ЦПК, ця норма не враховує те, що такий спосіб попередження може бути недостатньо ефективним у шумних або хаотичних умовах масових заходів.
Центр протидії корупції вважає, що таке трактування документа фактично дозволяє застосувати вогнепальну зброю на відстані. Це, своєю чергою, може призвести до надмірного використання сили проти невинних осіб серед цивільного населення.
Застосування гумових та пластикових кийків, сльозогінного газу й електрошокерів
ЦПК підкреслює, що застосування гумових та пластикових кийків, сльозогінного газу та електрошокерів для припинення масових заворушень викликає серйозне занепокоєння:
- Електрошокери можуть спричинити тяжкі наслідки для здоров’я та призвести до летальних випадків.
- В умовах натовпу майже неможливо ефективно застосовувати електрошокери загалом.

Військовослужбовці Національної гвардії на вулиці в Києві. Фото: УНІАН
«Застосувати електрошокер можна лише маючи близький контакт або завдяки прицільному влучанню з відстані. В умовах масових заворушень це створює передумови для вибіркового ураження «неугодних» без належного юридичного обґрунтування», — пояснює ЦПК.
Центр протидії корупції підкреслює, що разом із застосуванням сльозогінного газу і кийків електрошокери можуть спричинити надмірну жорстокість у діях силовиків.
Маркування порушників під час масових заворушень
ЦПК зазначає, що маркування порушників суперечить щонайменше етичним принципам та несе ризик для порушення прав людини.
Окрім цього, існує небезпека, що НГУ зможе помилкового маркувати невинних осіб. Це, своєю чергою, може призвести до неправомірних затримань та інших негативних наслідків.
Використання безпілотних апаратів
Згідно з цим законопроєктом, нацгвардійці зможуть застосовувати безпілотні апарати для «виконання покладених на Національну гвардію України завдань та функцій, а також здійснення повноважень, визначених цим Законом».
Тобто, за словами ЦПК, чітких меж щодо прав Нацгвардії на використанні безпілотників — не передбачено.
«Не виключено, що їх можуть застосовувати і для спостереження та контролю під час масових заходів. Це може порушити права на приватність та призвести до зловживання такими технологіями для масового стеження», — вважає Центр протидії корупції.