Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) планує звернутися до Президента України з проханням накласти вето на прийнятий 5 вересня 2023 року проєкт Закону №9587-Д про електронне декларування.
У НАЗК вважають, що в законопроєкті «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та інших законів України щодо удосконалення порядку притягнення до відповідальності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування» депутати підтримали низку суперечливих норм.
Тому рішення про вето є єдиним в правовій площині, яке задовольнить запит суспільства на перемогу над корупцією та європейське майбутнє України.
Законопроєкт, на думку НАЗК, містить низку суперечливих норм:
- в ухваленому законопроєкті підтримано норму, відповідно до якої особа, яка подала завідомо недостовірні відомості в декларації на суму до 1,3 млн грн, у разі сплати штрафу не потрапляє до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення. При цьому недостовірне декларування є одним із найбільш суспільно небезпечних пов’язаних з корупцією правопорушень, за які настає адміністративна відповідальність. Такі зміни мають лише одну мету: сприяти приховуванню інформації про статки державних службовців, які після сплати штрафу у розмірі від 17 тис. до 42,5 тис. грн залишатимуться на своїй посаді і не отримуватимуть жодних обмежень на доступ до державної служби надалі.
- зміни до ст. 59 Закону України «Про запобігання корупції», які приховують дані Реєстру від громадян, журналістів та доброчесних керівників, шляхом не внесення відомостей про осіб, яких притягнуто до дисциплінарної відповідальності за вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, а також видалення більшості вже наявних відомостей про осіб, яких притягнуто до відповідальності за вчинення адміністративних та кримінальних пов’язаних з корупцією та корупційних правопорушень.
Реєстр сьогодні налічує 46 556 осіб. З них 1961 особа притягнута до дисциплінарної відповідальності, 29 457 – до адміністративної відповідальності, а 15 138 – до кримінальної. Після внесення вищезазначених змін до ст. 59 орієнтовно залишиться 5021 особа, буде видалено понад 10 тис. осіб, засуджених за корупційні злочини.
Зміни до ст. 59 нададуть можливість не враховувати при призначенні на посади суддів, керівні посади у державних органах та органах місцевого самоврядування факт засудження особи за корупційні злочини. Оскільки при призначенні на ці та інші важливі посади здійснюється спеціальна перевірка, у тому числі на предмет наявності особи у Реєстрі.
Після видалення майже 80% даних Реєстру ані Президент, ані прем’єр-міністр, ані міністри, ані керівники інших органів влади, ані громадські організації, ані громадська рада доброчесності та ВККС, які найближчим часом мають забезпечити призначення понад 2 тис. суддів, при прийнятті рішень про призначення не матимуть офіційного джерела даних про осіб, які були внесені до нього.