31 липня міністр закордонних справ України Дмитро Кулеба провів переговори з міністром закордонних і європейських справ Республіки Хорватія Гордоном Гирличем-Радманом. Серед основних домовленностей — можливість використання хорватських портів на Дунаї та в Адріатичному морі задля транспортування українського зерна.
Про це пише прес-служба МЗС.
«Ми домовилися про можливість використання хорватських портів на Дунаї та в Адріатичному морі задля транспортування українського зерна. Зараз ми будемо працювати над тим, щоб прокласти якомога ефективніші маршрути до цих портів та максимально скористатися цією можливістю. Кожен внесок у розблокування експорту, кожні відкриті двері — це справжній, дієвий внесок у продовольчу безпеку світу. Дякую Хорватії за конструктивну допомогу», — підкреслив Дмитро Кулеба.
Міністри також обговорили підготовку до Міжнародної донорської конференції з розмінування в Україні, яка відбудеться у Загребі в жовтні. Глава МЗС України висловив вдячність Хорватії, яка взяла на себе роль одного з глобальних лідерів з розмінування в Україні.
Також Кулеба подякував Хорватії за військову, гуманітарну, технічну підтримку та прихисток 27 тис. українців.
«Головною темою наших переговорів сьогодні, як і традиційно з іншими партнерами, була зброя. Ми обговорили подальшу підтримку Хорватії, а також я подякував за вже надану допомогу. Зі зрозумілих причин, не буду ділитися деталями. Скажу лише, що є конкретні домовленості, які незабаром будуть реалізовані. Окремо відзначу, що допомога, яку надає Хорватія, є дуже солідною, якщо порахувати її частку в загальному військовому бюджеті цієї країни», — зауважив Дмитро Кулеба.
Нагадаємо, що 17 липня росія заявила про припинення «зернової угоди». Вона тривала 2 місяці.
Угода дала змогу безпечно транспортувати приблизно 30 млн тонн зернових від моменту її підписання в липні 2022 року. Це допомогло знизити світові ціни на продовольчі товари, які зросли до рекорду після російського вторгнення. Одними з найкращих напрямків для українського зерна є Китай та Іспанія.
Перевезенню зерна Чорним морем перешкоджали постійні перебої в спільній перевірці суден. Швидкість цих обстежень матиме вирішальне значення для здатності України реалізувати врожай пшениці, зібраної з липня.
Однак і після продовження угоди росія неодноразово порушувала її, навмисно затримуючи інспекції судів, що входять в українські морські порти.
Альтернативою «зерновій угоді» для України залишається дунайське пароплавство. За 6 місяців 2023 року дунайські порти, що розташовані на українському березі, перевантажили понад 14 млн тонн вантажів. Українське збіжжя також перевозиться залізницею до Європи.