Маск проти Трампа: мільярдер критикує нові мита на імпорт з Китаю
У вихідні Ілон Маск накинувся з критикою на агресивні тарифні плани президента Дональда Трампа. Про це пише The Washington Post.
Спроба втручання, підтверджена двома людьми, знайомими з цим питанням, які говорили на умовах анонімності, щоб обговорити приватні переговори, поки що не принесла успіху. Трамп пригрозив у понеділок додати нові 50-відсоткові тарифи на імпорт з Китаю на додаток до 34-відсоткових податків, про які він оголосив минулого тижня. Президент дав зрозуміти, що він відкритий до переговорів щодо деяких аспектів своєї політики.
Розрив Маска з Трампом через пріоритетний напрям діяльності адміністрації знаменує собою найгучнішу суперечку між президентом і одним із його ключових радників, який вклав майже $290 млн у підтримку його та інших республіканців на минулорічних виборах. Маск також не погоджується з іншими членами коаліції Трампа з таких питань, як візи H1-B для кваліфікованих іммігрантів і підхід DOGE до державних витрат.
У суботу Маск націлився на чиновника адміністрації, який відіграв ключову роль у розробці тарифних планів, торгового радника Білого дому Пітера Наварро, висвітливши його кваліфікацію.
«Доктор наук з економіки з Гарварду — це погано, а не добре», — написав Маск.
«Президент зібрав чудову команду високоталановитих і досвідчених людей, які пропонують різні ідеї, знаючи, що президент Трамп приймає остаточне рішення. Коли він приймає рішення, всі гребуть в одному напрямку, щоб виконати його. Ось чому ця адміністрація зробила за два місяці більше, ніж попередня адміністрація за чотири роки», — сказала прессекретарка Білого дому Кароліна Левітт.
В інтерв'ю з віцепрем'єр-міністром Італії Маттео Сальвіні на вихідних Маск також заявив, що хотів би бачити «зону вільної торгівлі» між Європою і США.
«Врешті-решт, я сподіваюся, що буде досягнуто згоди, що і Європа, і Сполучені Штати в ідеалі, на мій погляд, повинні перейти до ситуації з нульовими тарифами», — зазначив він.
Маск також сказав, що хотів би, щоб люди мали більше свободи пересуватися між країнами Європи і США і працювати в будь-якій з них, «якщо вони цього бажають».
«Це, безумовно, була моя порада президенту», — сказав він.
Маск, який є генеральним директором виробника електромобілів Tesla, вже давно вважає, що тарифи шкодять бізнес-цілям компанії, яка розглядає Сполучені Штати і Китай як ключові центри виробництва і споживання. На думку аналітиків, інші виробники автомобілів, швидше за все, постраждають від нових тарифів більше.
Але Маск виступав проти тарифів щонайменше з першого терміну Трампа, коли Tesla подала позов з вимогою скасувати податок на імпорт Tesla з Китаю до США.
У 2020 році топ-менеджери Tesla хотіли, щоб компанія подала до суду на адміністрацію Трампа через її тарифи на імпорт з Китаю. Маск спочатку погодився, заявивши, що частина пакету Трампа була несправедливою по відношенню до автовиробника. Але після того, як Tesla подала позов у вересні 2020 року, Маск відреагував на це рішення «вкрай негативно», навіть лаяв деяких співробітників за те, що вони запропонували Tesla подати позов, за словами людини, знайомої з цим питанням, оскільки праві акаунти в Twitter заявили, що Маск намагається вислужитися перед китайцями і йде проти порядку денного Трампа «Америка понад усе».
Багато лідерів бізнесу і технологій, які підтримували кандидатуру Трампа, були приголомшені рішенням президента продовжувати запроваджувати такі високі тарифи, і так само розчаровані тим, що не змогли вплинути на політику, сказали двоє людей, знайомих з цим питанням. Люди з орбіти Маска безпосередньо зверталися до друзів в адміністрації Трампа, включаючи віцепрезидента Джей Ді Венса і Маска, аргументуючи це тим, що, на їхню думку, є більш розумною політикою вільної торгівлі. Один з друзів Маска, інвестор Джо Лонсдейл, написав на X, що останніми днями він доводив «друзям в адміністрації», що тарифи зашкодять американським компаніям більше, ніж китайським.
Група бізнес-лідерів працювала протягом вихідних над створенням неформальної групи, яка лобіюватиме перед членами адміністрації Трампа більш помірковану політику, сказав один з них.
Багато хто підтримував Трампа минулого року, навіть знаючи, що високі тарифи, які він давно обіцяв, можуть бути руйнівними як для технологічної галузі, так і для економіки в цілому, але вони відчували, що радники, такі як міністр фінансів Скотт Бессент, можуть схилити Трампа до більш м'якого підходу. Лідери бізнесу також не очікували, що міністр торгівлі Говард Лутнік, який був одним з ключових провідників Маска в орбіту Трампа, виявиться таким рішучим прихильником протекціоністської політики.
Суперечка між президентом і одним із його найвпливовіших радників виникла всього за кілька тижнів до того, як Маск, найбагатша людина світу, як очікується, залишить свою посаду в адміністрації. Вона також відбувається на тлі зростаючого тиску на Tesla з метою змінити ознаки падіння попиту, частково спричиненого вилазкою Маска в політику.
«Важко переоцінити негативний вплив тарифної політики Трампа в Китаї та асоціації Маска. Tesla, по суті, стала політичним символом у всьому світі... і це дуже погано для майбутнього цього проривного технологічного лідера і торнадо кризи бренду, яке зараз перетворилося на торнадо F5», — сказав Ден Айвз, аналітик Wedbush Securities, прихильник Tesla, який знизив цільову ціну акцій Tesla — показник її життєздатності — з $550 до $315, «щоб відобразити ці нові більш м'які оцінки попиту».
Пізніше в понеділок Маск продемонстрував ознаки спроби примирення. Він похвалився повідомленням з офіційного акаунта торгового представника США, в якому йшлося про те, що він назвав несправедливою торговельною практикою, яка впливає на американських експортерів у світлі тарифів Трампа.
«Хороші зауваження», — сказав Маск.
Брат Маска і член ради директорів Tesla Кімбал Маск також виступив з різкою критикою на адресу президента щодо тарифної політики в понеділок.
«Хто б міг подумати, що Трамп насправді був найбільш високоподатковим американським президентом за останні кілька поколінь. Завдяки своїй тарифній стратегії Трамп запровадив структурний, постійний податок на американського споживача», — написав він у соціальній мережі X.
Ці слова прозвучали менш ніж через місяць після того, як Кімбал Маск подякував Трампу за організацію заходу за участю автомобілів Tesla на галявині Білого дому.
Нагадаємо, що через нові тарифні заходи, ініційовані президентом США Дональдом Трампом, статки Ілона Маска вперше з листопада впали нижче $300 млрд. 7 квітня, після чергового падіння акцій Tesla, Маск втратив ще $4,4 млрд. Згідно з індексом мільярдерів Bloomberg, його капітал скоротився до $297,8 млрд. 3-4 квітня бізнесмен вже зазнав втрат у розмірі $31 млрд. Загалом з початку 2025 року Маск втратив вже $134,7 млрд.