Торговельні дані з відкритих джерел свідчать про те, що різке зростання імпорту товарів китайського виробництва з військовим призначенням зіграло ключову роль у здатності росії зміцнити свою оборону на українській території та підтримувати їх у оснащенні та забезпеченні для протистояння контрнаступу. Про це пише Atlanticcouncil.
Росія успішно перейшла до оборонної позиції після кульмінації свого наступу, окопалася на українській території та змогла утримати там свої сили, незважаючи на триваючі значні втрати військової техніки та величезні витрати боєприпасів. Незважаючи на те, що зброя та боєприпаси надходять в Україну з країн НАТО, вони врівноважуються китайським імпортом — не зброї, а матеріалів, життєво важливих для здатності росії підтримувати її постійні вперті зусилля з утримання української території.

Китайський експорт гусеничних і шинних екскаваторів до росії
Хоча КНР, наскільки можна судити, досі не перетнула червону лінію надання значних обсягів «летальної допомоги» безпосередньо росії, відкриті торгові дані свідчать про те, що КНР постачає величезні обсяги промислових товарів і технології, життєво важливі для військових зусиль рф. Переважна більшість того, що включено до цієї життєво важливої підтримки російської військової машини, надається відкрито та не забороняється чи не обмежується режимами міжнародних санкцій, що діють проти росії. Це «законна торгівля», і, хоча Пекін не робить нічого, щоб перешкодити торгівлі, вона, ймовірно, навіть не організована централізовано. Незрозуміло, якою мірою Пекін забезпечує цей потік до рф, а не просто дозволяє. Зрозуміло лише те, що надається величезний обсяг і дуже актуальний для військових зусиль росії.
Обладнання для копання та переміщення ґрунту китайського виробництва — буквально допомогло росії закріпити свої сили на окупованій нею українській території.
Величезний сплеск імпорту кулькових підшипників з КНР тим часом також, ймовірно, сприяв виробництву танків. Нарешті, безперервний потік кремнієвих мікросхем із КНР забезпечив росію ключовими компонентами для відновлення виробництва зброї, дозволивши російській артилерії, ракетам і безпілотникам продовжувати знищувати українські збройні сили та цивільні цілі.
Обладнання для будівництва лінії Суровікіна
Китайський експорт автомобілів до росії міг запобігти катастрофічній поразці російських військ. Перед обличчям катастрофи російські війська почали займати оборонну позицію. Вони побудували так звану лінію Суровікіна з траншей та інших оборонних укріплень.
Експорт китайських екскаваторів до росії у вересні 2022 року зріс більш ніж утричі порівняно з рівнем попереднього року та збігся з будівництвом лінії Суровікіна.
Сезон цивільного будівництва в росії триває приблизно з березня по жовтень. Однак китайські поставки в рф обладнання для копання траншей були суттєво збільшені з вересня 2022 року і залишалися високими протягом решти зими, щоб різко знизитися після початку контрнаступу України у червні. Несезонний імпорт обладнання для копання траншей поза сезоном цивільного будівництва є ще одним доказом того, що ці матеріали використовувалися у військових цілях.
Експорт та логістика вантажівок
Масштабний російський імпорт вантажівок китайського виробництва допомагає підтримувати військові зусилля рф в Україні. Оскільки російські окупаційні сили в основному не можуть використовувати залізничний або морський транзит для поповнення запасів, вони покладаються на вантажівки для своїх ліній постачання, які надають китайські експортери.
За перші вісім місяців цього року китайський експорт до росії дуже великих вантажівок вагою понад двадцять тонн зріс на 728% порівняно з рівнем 2021 року.

Китайський експорт великих вантажівок (загальна маса > 20 тон) до росії
Подібним чином китайський експорт до росії «тракторів» — тобто транспортних засобів із поршневими двигунами внутрішнього згоряння із запалюванням від стиснення (дизель або напівдизель) — зріс з нуля у 2021 році до майже 48 000 одиниць до вересня 2023 року.
Експорт вантажівок з КНР надає важливу допомогу російським збройним силам. Міністерство фінансів США ввело санкції проти російського виробника важких вантажівок КАМАЗ. Китайський імпорт вантажівок, ймовірно, дозволив КАМАЗу та іншим автовиробникам перемістити виробничі лінії для обслуговування військових потреб рф в бронетехніці та іншому комплекті.
Велика картина
Чи продовжують інші країни експортувати до росії у військових секторах, деякі навіть порушуючи санкції? Звичайно. Однак жодна з них не надає ці ключові матеріали в такому ж обсязі та масштабі, і, безумовно, жодна інша країна не захоче та не зможе задовольнити величезні потреби підтримки військових зусиль рф на даний момент.
Запобігання майбутнім потокам товарів до росії, які можуть допомогти підживити військову машину кремля, є складною проблемою. Сполучені Штати, їхні союзники та партнери повинні, звичайно, усунути витоки у своїх власних режимах санкцій, посиливши експортний контроль у Європі, Північній Америці та Індо-Тихоокеанському регіоні. Протидія китайському експорту подвійного використання в рф є більш складною проблемою, враховуючи розмір китайської економіки, вороже ставлення Пекіна до міжнародного порядку під керівництвом Вашингтона та Брюсселя та комплекс ризиків, з якими стикається конституційна демократія. Існуючі санкції США та Європейського Союзу та експортний контроль не надають юридичних повноважень чи інструментів для прямого впливу на більшу частину цієї торгівлі, тому обмеження потоку експорту подвійного використання з КНР до росії вимагатиме або нових механізмів з боку Заходу, або впливу на Пекін, щоб він використовував власні важелі для обмеження потоку.
Сполучені Штати та всі інші країни, які бажають, щоб російські війська були виведені з території України, повинні змиритися з сумною реальністю, що доки КНР продовжує підтримувати рф, це залишатиметься ключовою перешкодою на шляху України до відновлення контролю над своєю територією.