«Битки» з США з ганчірками замість подушок безпеки могли потрапити на дороги України
Злочинна група з США та Канади завезла в Європу з 2020 року близько 16 тис. авто з критичними пошкодженнями. Зокрема, замість подушок безпеки в них «монтували» клапті тканини чи одягу.
Про це повідомила компанія Carvertical з посиланням на уряд Литви.
В яких країнах Європи діяли шахраї
Злочинна група діяла в кількох країнах Європи:
- Німеччині,
- Литві, Латвії,
- Естонії,
- Румунії,
- Угорщині,
- Україні,
- Португалії,
- Нідерландах,
- Бельгії.
За даними правоохоронців, розпочато досудове розслідування за фактом ухилення злочинної групи від сплати податків. Так, вони не сплатили понад €31 млн (1 481 087 000 грн).
Розслідування виявило, що ввезені авто ремонтували неякісно, а замість подушок безпеки «монтували» клапті тканини чи одягу.
Декілька транспортних засобів виявили в Німеччині та вилучили з доріг. Проте точна кількість небезпечних автомобілів у використанні все ще невідома.
Приховані пошкодження –– досі поширене явище у Східній Європі
Дані компанії Carvertical, яка займається дослідженням історії автомобілів, свідчать, що транскордонні операції з уживаними автомобілями особливо схильні до афер. На їх припадає 1 з 20 продажів у Європі.
Щорічне дослідження Індексу прозорості ринку, проведене Carvertical, показало, що найменш прозорі країни:
- Україна,
- Латвія,
- Литва,
- Румунія,
- Естонія.
За словами компанії, значна частка авто зі скрученим пробігом і пошкодженнями, старіння автопарку та обсяг імпорту призвели до того, що ці ринки вважають вкрай непрозорими й ризикованими.
«Східноєвропейські споживачі зазвичай мають нижчу купівельну спроможність порівняно із західноєвропейськими. Як наслідок, високий попит мають дешеві вживані автомобілі, а не нові. Імпортери й дилери користуються цим, ввозячи старі чи пошкоджені автомобілі з багатших країн Європи чи США та продаючи їх за нижчими цінами», — зазначає Carvertical.
Дані компанії також вказують, що близько 7,2% автомобілів, ввезених до Європи, походять зі США. Значна частина з них — це пошкоджені транспортні засоби зі страхових аукціонів, які часто ремонтують і перепродають за привабливими цінами.
«Автомобіль отримує пошкодження в одній країні, дешево ремонтується та продається в іншій. В Європу зі США імпортують транспортні засоби після серйозних аварій. Звіт про історію може з'ясувати, які деталі пошкоджені та скільки коштував ремонт. Цими даними можна поділитися із сервісним центром, щоб механіки могли ретельно перевірити ремонт деталей», — пояснює Матас Бузеліс, автомобільний експерт Carvertical.
Західноєвропейські країни зазнають більших втрат
Компанія каже, що приховані пошкодження — не єдиний вид афер, до якого вдаються перекупники.
Так, у березні 2025 року Carvertical підрахував, що афери з пробігом коштували країнам Європи близько €5,3 млрд (253,22 млрд грн) щороку — навіть за консервативним сценарієм. Реальні ж збитки можуть бути ще більшими, адже чимало випадків залишаються невиявленими.
За словами компанії, махінації з одометром є серйозною проблемою, що коштує економіці Європи мільярди євро щороку. Проте рішення певних урядів сприятливіші для нечесних продавців, ніж для покупців.
Це пов'язано з фрагментарною реалізацією Загального регламенту захисту даних, правами доступу до суб'єктів даних, проблемами транскордонного обміну даними та іншими труднощами, які ускладнюють покупцям доступ до історії бажаного автомобіля.
Carvertical зазначає, що, попри значну поширеність афер з одометром, їхні фінансові наслідки мають більший вплив у Західній Європі, ніж у Східній.
Згідно з підрахунками компанії, Велика Британія щороку втрачає через афери з одометром близько €1,4 млрд (66,89 млрд грн), Франція — €1,15 млрд (54,94 млрд грн), а Німеччина — €1,1 млрд (53,03 млрд грн).
Нагадаємо, з 1 квітня 2025 року водіям мотоциклів і мопедів дозволено рухатися смугами, які призначені для громадського транспорту.