Facebook Pixel

«Ми хочемо стати сильною UGC-платформою». СЕО SPEKA Катерина Венжик про запуск нового видання

Запуск IT-видання SPEKA: інтерв'ю з Катериною Венжик. Фото: Facebook / Катерина Венжик

Запуск IT-видання SPEKA: інтерв'ю з Катериною Венжик. Фото: Facebook / Катерина Венжик

На медіаринку України 7 грудня з'явилося ще одне ЗМІ – SPEKA. Воно розповідатиме читачам про технології та підприємництво. Проте моделлю класичного медіа SPEKA обмежуватися не планує й розвиватиметься не лише як ЗМІ. Про те, які плани у видання, як воно працюватиме, зароблятиме та яким бачить себе через рік, в інтерв'ю The Page розповіла СЕО SPEKA.Media з двадцятирічним досвідом у діловій журналістиці Катерина Венжик.

— Чому ви обрали саме IT-напрямок і чим це видання відрізнятиметься від тих, які вже є?

- По-перше, таке рішення пов'язано з розмірами та темпами розвитку IT в Україні, а також потребою в диджиталізації процесів у бізнесі та житті, що постійно зростає. По-друге, спеціалізованих ЗМІ для цього ринку (щодо його масштабів і швидкості зростання) небагато. Є DOU, але це більше форум, який зараз лише мігрує в бік ЗМІ. Є старожил ринку AIN.ua та новачок DEV.ua. Є ще пара, але вони більше пишуть про підприємництво, креативну економіку, а не ІТ-ринок як такий. Проте й таких небагато.

Тож не можна сказати, що ринок щільний і всі на ньому штовхаються. Якщо порівняти, наприклад, з кількістю аграрних галузевих видань, то ми взагалі ще малі діти. У цій сфері видання стали зростати разом із ринком, і я гадаю, що у сфері IT буде те саме. Кожен спеціалізуватиметься на чомусь, і поки що місця вистачить усім.

— Чим відрізнятиметься ваш ресурс?

— Наша головна відмінність у тому, що ми не хочемо бути лише ЗМІ. Ми хочемо стати сильною UGC-платформою з контентом користувача. Глобально плануємо зробити так, щоб не ми на ринку щось розповідали, а ринок на нашій платформі розповідав щось один одному.

- Як це може працювати?

— Так, як це працює в тому самому Facebook. Тільки там розмовляють про все, але хто сказав, що не може бути чогось схожого на професійну соцмережу. Так працює, наприклад, DOU. Але там спілкуються переважно програмісти, а в нас будуть і стартапери, і менеджери, і маркетологи, й інвестори. Ми хочемо, щоб вони розповідали про свої інновації, впровадження якихось фішок, рефлексували на події на нашому та зовнішньому ринках. У кожного буде свій обліковий запис, де вони зможуть публікувати тексти в будь-якому форматі, влаштовувати опитування, голосування.

Завдяки цьому ми насамперед хочемо отримати глибшу експертизу на ринку. Ніколи навіть найкраща, велика і професійна редакція не розбиратиметься в бізнесі так, як учасники ринку.

Безумовно, контент користувача буде модеруватися, але переписувати за авторами ми точно не будемо. Будуть правила публікацій. Але згодом я хочу, щоб UGC-частина регулювалася «кармічно». Автори, які мають високий рейтинг, через якийсь час будуть йти не з пре-, а з постмодерацією. А за тими, у кого фідбек від аудиторії гірший, стежитимемо уважніше — їм треба буде проходити премодерацію. Сподіваюся, це стимулюватиме людей писати добре й цікаво. Вести такі блоги ми дозволимо всім — реєстрація буде вільною.

Але ми запустимо їх не з першого дня. Наразі виходить тільки пілотна версія сайту, без зовнішнього інтерфейсу для авторів. Він з'явиться до 1 березня. Поки що всі авторські матеріали розміщуватиме редакція «по-старому». Загалом ми маємо стадії запуску, які диктуються технічним процесом створення сайту.

Так, 7 грудня вийшла пілотна версія, яка є класичним медіа, де редакція публікує свої матеріали чи надіслані експертами. Далі, до 1 березня, має вийти оновлення сайту з UGC-платформою, де люди заводитимуть акаунти, писатимуть, і це все виводитиметься в загальну стрічку. А до 1 травня з'являться додаткові сервіси користувача: календар івентів, можливість повісити вакансії, завести корпоративну сторінку компанії (ця опція буде платною) тощо.

- Хто придумав таку назву й чому саме?

- Це назва Роми Судольського (головний редактор видання — The Page). Ми хотіли, щоб це було українське слово, але щоб воно не було абстрактним і асоціювалося з IT. Це не мусили бути англіцизм чи абревіатура. Рома сів перебирати різні IT-жаргонізми й натрапив на «спеку». Люди, які не працюють в IT, розуміють його як «жара». А наші знайомі айтішники читають це слово не так — «спека» на їхньому сленгу означає «специфікація». Це слово добре відображає процеси, що відбуваються на IT-ринку, і загалом воно дуже вдячне з погляду візуалізації. Буквально наступного дня після того, як ми знайшли це слово, з'явилася візуалізація з вогником.

Фото: скриншот сайту SPEKA

Фото: скриншот сайту SPEKA

- Скільки коштує запустити такий проєкт?

— Запустити його не надто дорого. Для цього потрібно найняти 3-4 особи з достатнім рівнем шаленства цим займатися, купити доменне ім'я за 3 — 5 тис. грн, заплатити пару десятків доларів на місяць за хостинг і все. Якщо запускатися на мінімумі, можна навіть не розробляти сайт, а зібрати його в «Тільді» за $50 на рік. Тож запуститися можна й за $10 тис. Питання більше в тому, скільки часу в тебе не буде доходу і як довго ти братимеш гроші «з тумбочки», поки вони не почнуть приходити до тебе від ринку.

Ми розраховуємо, що після запуску сайту ми почнемо щось заробляти з лютого — березня. Першим досвідом монетизації став бізнес-сніданок, який ми робили в середині листопада. Ми, звісно, витратили на його організацію майже все, що заробили на квитках, але був дуже важливим сам факт, що ми продали всі квитки.

За допомогою івентів ми спробуємо заробляти порівняно швидко, бо люди нарешті звикли платити за корисний контент і контакти, а ми, сподіваюся, розуміємо, що потрібно нашій аудиторії.

— У більшості випадків ЗМІ навіть у нуль не виходять. А ви на що розраховуєте?

— Я з тобою не погоджуся, бо видання «Дєло», у якому я працювала, було навіть у невеликому плюсі. Однак навряд чи ви зможете запустити ЗМІ, і через якийсь час він почне приносити мільйони.

Ми розраховуємо на сервісну модель. Рекламна модель, звісно, теж буде, але не лише вона.

У нас зараз є мета: придумати й реалізувати набір корисних сервісів для нашої аудиторії, на які вона зможе підписуватися за порівняно невеликі гроші. Щоб, грубо кажучи, було не сто рекламних клієнтів по кілька тисяч доларів на рік, а кілька тисяч клієнтів, які даватимуть нам $100 на рік. Така модель є стабільнішою й не залежатиме від кризи, стрибків валюти, карантину тощо.

Завдання — придумати модель, яка б спиралася на максимальну кількість джерел доходу. Нехай навіть кожне з них приносить невеликі суми, але їх буде багато (корпоративні сторінки, івенти, вакансії).

— Тобто в чисті ЗМІ ти не віриш?

— У чисті ЗМІ, де просто пишуть тексти, я вірю, якщо за спиною стоїть якийсь великий інвестор, котрий кілька років тебе тримає на плаву на 100%. Мене дуже тішить тренд на пейволи (платний доступ до контенту). Пейволлом ми закриватимемо окрему частину контенту, що має суттєву додану вартість. Наприклад, зараз ми готуємо великий проєкт зі штучного інтелекту в Україні, для якого зробили лістинг усіх IT-компаній, які займаються цим у країні. Ми розмістимо його у відкритому доступі. Але паралельно із цим ми маємо великий обсяг бізнесових даних про ці компанії, і ми хочемо зробити аналітичний звіт про цей ринок, перекласти його англійською і викласти в платний доступ. Розраховуємо, що такий продукт може зацікавити багато західних фондів, оскільки українським IT-ринком зараз цікавиться безліч інвесторів з-за кордону.

— Вихід на закордонні продажі — це досить складна штука.

- Дуже складна! Але в IT це має бути простіше, ніж на інших ринках, бо він дуже глобальний, багато українських компаній мають офіси за кордоном, величезна кількість іноземних компаній мають офіси в Україні. Але інформації «загальнозрозумілою» англійською мовою дуже мало. Тому ми хочемо закрити цю потребу, зокрема й повноцінною англомовною версією сайту.

- Хто ваші інвестори?

- Компанії Roosh і Netpeak. Рік ми точно можемо на них розраховувати, але бажано за цей рік зробити весь комплекс дій, аби в наступний увійти вже з якоюсь опорою та показати дохід.

— Коли ви плануєте вийти в операційний нуль?

— Гадаю, що це реально зробити за два — два з половиною роки. Поки що в нас дуже маленька команда, відповідно не дуже високі витрати. Але потім усе залежатиме від того, наскільки потрібно буде нарощувати команду, бо якийсь час можна й далі працювати таким мікроколективом, але я розумію, що люди фізично втомлюються та вигоряють.

— Ти чимось володієш у цьому проєкті?

- Ні, я нічим не володію. На жаль, зараз мені нема чого вкласти в ЗМІ, крім досвіду. Можливо, колись я б із задоволенням тут щось викупила, але точно не зараз.

- На кого з команди ти розраховуєш?

- На всіх. Ми маємо dream team. Головний редактор – Роман Судольський, його заступниця – Юлія Даниленко, журналісти – Тетяна Новак, Наталія Миронова. У нас абсолютно чудовий дизайнер, за яким нас починають впізнавати, — Наталія Самсонова й незамінна людина Іра Гаюк, яка коннектить нас з усім ринком. Успіх нашої UGC-платформи багато в чому залежить від Іри. Зараз наша команда складається з восьми людей, в ідеалі нам потрібно ще стільки ж добрих редакторів і журналістів та комерційний директор.

Катерина Венжик, Роман Судольський, Юлія Даниленко. Фото: Катерина Венжик

Катерина Венжик, Роман Судольський, Юлія Даниленко. Фото: Катерина Венжик

— Яким ти бачиш проєкт за рік?

- Ідеальна картина – укомплектована редакція, хороший комерційний директор, який розуміє, що таке IT і сервісна модель, і не намагається торгувати «новинами на вагу».

Загалом у нас амбіція — стати міжнародним IT-виданням і розповідати про технології та український IT-ринок не лише українському читачеві, а й усьому світу. Принаймні англомовному.

Подякувати 🎉