Facebook Pixel

Читинг, корупція, повітряні тривоги під час НМТ та інші ризики вступної кампанії 2022 року — інтерв'ю з освітнім омбудсменом

Вступна кампанія 2022 і мультипредметний тест. Освітній омбудсмен Сергій Горбачов розповів про ризики у проведенні НМТ. Фото: Facebook освітнього омбудсмена

Вступна кампанія 2022 і мультипредметний тест. Освітній омбудсмен Сергій Горбачов розповів про ризики у проведенні НМТ. Фото: Facebook освітнього омбудсмена

В умовах повномасштабного вторгнення рф вступна кампанія в Україні зазнала суттєвих змін: ЗНО довелося замінити мультипредметним тестом, який має врахувати всі екстрені умови, у яких опинилися українські вступники.

Тисячі українських абітурієнтів сьогодні стали переселенцями, біженцями або мешкають на тимчасово окупованій території. Тому головне завдання держави за цих обставин — організувати і провести вступну кампанію чесно та прозоро, як ЗНО, зробити все, щоб повернути назад в Україну молоде покоління українців.

В інтерв'ю The Page освітній омбудсмен Сергій Горбачов розповів про головні ризики та особливості мультипредметного тесту.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!

Мультипредметний тест на окупованій території, для переселенців і біженців

Які ризики можуть бути в організаційній частині, зокрема щодо тестування переселенців, біженців з окупованих територій?

На тимчасово окупованих територіях національний мультипредметний тест провести неможливо навіть теоретично, адже, з одного боку, це дуже небезпечно, а з іншого — на цих територіях переважно відсутній інтернет-зв’язок, тому немає технічних можливостей.

Тестування проходитиме в тимчасових екзаменаційних центрах лише на безпечних територіях України та за кордоном. На жаль, найбільшим ризиком для абітурієнтів із тимчасово окупованих територій є те, що через небезпеку вони матимуть дуже мало можливостей виїхати на безпечну територію для складання тестування, а когось просто можуть не пропустити на блокпостах.

Підписуйтесь на нас в Google News!

Для всіх абітурієнтів на території України, зокрема дітей-переселенців, залишається ризик повітряних тривог під час тестування. Якщо під час складання тесту розпочнеться повітряна тривога, абітурієнт зможе перервати проходження тестування й буде переведений на час тривоги в безпечне місце.

Після завершення тривоги він далі складатиме тест із тієї хвилини, на якій завершив. Але якщо тривога триватиме кілька годин, то абітурієнт буде змушений заново складати тестування вже під час додаткової сесії іншого дня.

Приміщення для проведення тестування мають бути добре обладнаними технічно: мати інтернет-підключення, електропостачання, адже навіть за звичайних умов із цим можуть виникати проблеми, а під час війни — особливо. Тому там, де є можливість, варто забезпечити резервне живлення на випадок зникнення світла. Також у приміщенні має бути укриття чи бомбосховище.

За кордоном важлива синхронізація тестування за часом, адже час між країнами різниться.

Яким дітям, на вашу думку, буде найважче скласти тест — біженцям чи мешканцям окупованих територій?

Складно порівнювати, адже в дітей, які залишаються на окупованих територіях, свої труднощі, а в дітей, які перебувають за кордоном, — свої. Усі ми розуміємо, що, на жаль, як я вже зазначав, не всі абітурієнти, які перебувають на окупованих територіях, матимуть можливість виїхати на безпечну територію для складання тестування. До того ж діти, що мешкають на цих територіях, вимушені насамперед рятувати власне життя та життя своїх рідних, переховуватися в підвалах і готуватися до тестування під обстрілами.

Майбутні абітурієнти, які перебувають за кордоном, залежно від країни іноді вимушені навчатися дистанційно у своєму закладі освіти та паралельно в закладі освіти країни перебування. Це створює для них подвійне навантаження. Також вони проходять адаптаційний період: до мови, закладу освіти, особливостей країни тощо, що спричиняє додаткові труднощі.

За інформацією голови комітету з питань освіти, науки та інновацій у Верховній Раді України Сергія Бабака, для абітурієнтів, які перебувають за кордоном, розглядається можливість проведення НМТ у країнах Європи, зокрема в освітніх тестових центрах столиць цих країн. Проводиться відповідна робота, і вже є попередня домовленість про створення таких центрів, зокрема в Польщі, Німеччині, Італії.

Що порадите робити дітям зі США, Австралії?

Для проведення тесту принципово важливою є його часова синхронізація. Тому організувати процес складання НМТ в Америці, Австралії чи Азії неможливо. Єдине, що залишається порадити абітурієнтам у цій ситуації, — за можливості запланувати на час іспиту тимчасово повернутися в Україну на безпечні території, щоб скласти тест, або до європейської країни, де відбуватиметься тестування.

Відповідно до наказу МОН № 434 від 12.04.2022 року щодо організації та проведення НМТ, у визначені строки абітурієнт зможе на своїй інформаційній сторінці учасника тестування підтвердити бажання складати НМТ і обрати назву зручного населеного пункту для складання тестування.

Наскільки організація вступної кампанії відповідає мобільності? Є багато переселенців, які переїжджають і далі. Потрібно буде прикріплятися чи передбачене переміщення, наприклад через бойові дії?

Кожен, хто зареєструвався для участі в тестуванні, обов’язково має підтвердити на своїй інформаційній сторінці бажання складати цей тест, а також у визначені строки повідомити організаторам про те, у якому регіоні перебуватиме. На інформаційній сторінці абітурієнта буде функція, за допомогою якої він зможе змінити місце проходження тестування. Відповідно до наказу МОН № 434 від 12.04.2022 р. щодо організації та проведення НМТ, з 20 травня до 7 червня абітурієнт на своїй інформаційній сторінці учасника НМТ зможе підтвердити бажання складати мультипредметний тест під час основної сесії, а з 21 червня до 7 липня — обрати назву населеного пункту, де учаснику буде зручно складати НМТ під час основної сесії. Підтвердити бажання взяти участь у додатковій сесії можна буде з 8 до 12 липня, а обрати зручний населений пункт для участі в додатковій сесії — з 1 до 10 серпня.

Тому допоки абітурієнти не пройдуть тестування, вони або мають залишатися в тому регіоні, який зазначили на своїй інформаційній сторінці, або потім приїхати до зазначеного регіону для складання тестування. Адже залежно від того, у якому регіоні перебуватиме абітурієнт, його розподілять до відповідного центру тестування.

Як оцінюватимуть під час мульпредметного тесту — 2022

Усне опитування — як це відбуватиметься? І чи можна гарантувати справедливість оцінювання...

На жаль, вступне випробування лише у формі індивідуальної усної співбесіди містить суттєві корупційні ризики.

Відповідно до не так давно затвердженого Порядку прийому на навчання для здобуття вищої освіти у 2022 році, співбесіда передбачає очне оцінювання підготовленості вступника з одного, двох або трьох предметів (складників), за результатами якої за кожний предмет (складник) виставляються оцінки за шкалою від 100 до 200 балів або ухвалюється рішення про негативну оцінку вступника («незадовільно»).

Відповідно до пункту 11 розділу 7 Порядку прийому, індивідуальні усні співбесіди відбуваються за програмами ЗНО. Але саме голова приймальної комісії затверджує порядок оцінювання за результатами індивідуальної усної співбесіди, який має включати структуру підсумкового балу.

Тобто для закладів вищої освіти немає єдиних визначених критеріїв проведення та оцінювання індивідуальної усної співбесіди, що породжує корупційні ризики як із боку абітурієнтів, так і з боку керівника та працівників вишів.

Наприклад, батьки та працівники закладу освіти можуть «знайти способи» домовитися про завчасне, але незаконне повідомлення щодо запитань і «правильних» відповідей на співбесіді для абітурієнта або про належне оцінювання абітурієнта за винагороду.

Крім того, цьогоріч правила прийому на навчання для здобуття освіти в закладі вищої освіти та положення про приймальну комісію закладу вищої освіти затверджує саме керівник освітнього закладу, а не колегіальний орган. Це спричиняє додаткові корупційні ризики для призначення керівником вигідної йому приймальної комісії. Спільно з НАЗК ми працюємо над мінімізацією ризиків під час вступної кампанії 2022 року.

Як можна уникнути зловживань під час тестування, наприклад так званого читингу (підказок і списування)?

Як і ЗНО, НМТ абітурієнти складають у тимчасових екзаменаційних центрах під наглядом інструкторів. Кожен абітурієнт складатиме тестування в комп’ютерному форматі на спеціально підготовлених комп’ютерах. Усі ці умови мають мінімізувати ризик академічно недоброчесної поведінки абітурієнта під час виконання НМТ.

Банк завдань ЗНО формує Український центр оцінювання якості освіти, завдання НМТ також формуються УЦОЯО, тобто забезпечується таємність завдань. Абітурієнти не можуть отримати завдання тесту завчасно й виконати їх наперед або надати завдання для виконання замість них, що, на жаль, є можливим під час вступного іспиту у формі індивідуальної усної співбесіди чи творчого конкурсу, наприклад із дизайну.

Чим взагалі змістовно відрізняється НМТ від ЗНО? Уже побутує думка, що питання будуть простішими. Це будуть питання лише зі шкільної програми чи додаткової також?

Питання не будуть спрощеними — вони будуть більш ключовими, адже треба їх ретельно підібрати, щоб отримати результат, який можна коректно ранжувати. На сьогодні реального тестування ще не було — бачимо лише демонстраційний тест на сайті Українського центру оцінювання якості освіти, який, на мою думку, фіксує цей принцип.

Завдання кожного блоку національного мультипредметного тесту відповідають чинній програмі ЗНО з кожного предмету тестування. Водночас є певні важливі зміни, про які абітурієнту потрібно знати та які необхідно враховувати під час підготовки. Наприклад, завдань з української літератури під час тесту не буде — це треба врахувати.

Завдання з того чи іншого розділу мовознавства загалом відповідають змісту тестів ЗНО з української мови. Але розділам «Стилістика» та «Розвиток мовлення» приділено дещо менше уваги через комп’ютерний формат тестування. Не буде завдань, які передбачають надання відкритої письмової короткої та розгорнутої відповідей — лише тести.

Завдання з математики відповідають програмі рівня «стандарт», не буде завдань відкритої форми з розгорнутою відповіддю, але буде 2 завдання відкритої форми з короткою відповіддю.

Завдання з історії України стосуватимуться лише періоду «Історія України 1914 р. – початку ХХІ ст.».

Чи справедливо, на вашу думку, обрано саме ці три предмети, адже діти готували й інші?

Українська мова, математика та історія України — це ті обов’язкові предмети, які випускники мали складати під час державної підсумкової атестації. Водночас українська мова та математика мали бути обов’язковими предметами ЗНО у 2022 році. Тому в будь-якому разі майбутні абітурієнти мусили складати ці предмети на ДПА та ЗНО.

Як порівняти теми блоку завдань з історії України для національного мультипредметного тесту із ЗНО, то їх значно скорочено. Вони містять завдання, які стосуються лише історичного періоду «Україна 1914 р. – початку ХХІ ст.», тобто тільки тих тем, які раніше були складниками ДПА у формі ЗНО. Тому випускники, які не планували складати історію України на ЗНО та ще не готували її для ДПА, мають вдосталь часу, щоб підготуватися до блоку з історії України.

Щодо тестування з іноземної мови: крім англійської, в українських школах вивчають ще французьку, німецьку, іспанську мови. Це означає, що потрібно було б проводити ще принаймні чотири іспити з іноземної мови та для кожної готувати окремі завдання, пункти тестування. Через брак часу, ресурсів і питання безпеки учасників освітнього процесу неможливо підготувати необхідну кількість завдань, аудиторій.

Але зусилля випускників, які готували на ЗНО хімію, фізику, біологію, іноземну мову чи інші предмети, не були марними, адже після вступу знання із цих предметів знадобляться їм для навчання в закладі вищої освіти за обраною спеціальністю.

Втрати випускників в Україні у 2022 році

Чи є прогнози щодо того, яку частину випускників ми втратимо, адже багато дітей опинилися у Європі, а там пропонують чимало привабливих безплатних програм навчання.

Мені про такі прогнози невідомо. За даними ООН, з України за кордон виїхали вже понад 6 мільйонів людей (дорослих і дітей). Приблизно половина з них діти. Але, наприклад, за даними видання Forbes, на кінець квітня додому повернулися вже 25% біженців і ВПО, проте ці дані є оцінковими та не претендують на точність.

Точних даних щодо кількості учнів із розбивкою за віком, на жаль, у нас поки що немає. Хочеться сподіватися, що поступово майже всі українці, які вимушено поїхали за кордон, повернуться додому.

Зараз основне наше завдання — продемонструвати абітурієнтам максимальну підтримку держави під час вступної кампанії й те, наскільки нам потрібне повернення назад в Україну нашого молодого покоління випускників. Зокрема, ми маємо забезпечити належну організацію НМТ, аби абітурієнти відчули, що вони можуть безпечно скласти тестування. Також зараз значну відповідальність покладено на кожного керівника закладу вищої освіти, який самостійно затверджує правила прийому до свого вишу, — вони мусять продемонструвати, що вступна кампанія 2022 року буде чесною та прозорою і що вся боротьба, яка нині відбувається за наше цивілізоване майбутнє, не є марною.

Коментарі

Всі новини