За прогнозами, до 2026 року приблизно чверть усіх покупок відбуватиметься онлайн. Незалежно від того, збираєтеся ви вперше відкрити товарний бізнес в інтернеті чи запустити черговий проєкт, правильні кроки допоможуть досягти цілей і випередити конкурентів. Я розповім, як правильно обрати товар, маркетплейс, провести необхідні аналізи ринку, а також легально працювати з України.
Як і де стартувати
Стратегію в e-commerce можна розділити на 4 основні етапи:
- Вибір товару.
- Вибір маркетплейсу.
- Легалізація діяльності.
- Виведення коштів.
Варто відзначити, що вибір правильного товару для продажу є ключовим завданням. На Etsy, eBay, Amazon, Shopify та інших платформах близько 70-80% успіху продавця залежать саме від цього. До прикладу, розглянемо магазин. Видно, що під одним лістингом у нього понад 25 000 відгуків. Ви тільки вдумайтесь, один товар зробив цьому магазину понад 90% продажів!
Проте це нормально, зазвичай локомотивним у вас буде один чи декілька лістингів. Але навіть знаючи це, треба пам‘ятати, що тренд тримається певний час (до 2-х років), і після того, як він досягне піку, коли його почнуть копіювати все більше конкурентів, продажі будуть зменшуватись. В цей момент важливо оновити асортимент. Загалом, залежно від ніші, я рекомендую оновлювати асортимент раз на пів року – рік.
Допомогти з визначенням товару може першочергова аналітика. Не лякайтеся, аби спростити процес, вже придумали безліч сервісів. Наприклад, якщо ви придивляєтеся до Etsy – підійде eRank чи Marmalead, а у випадку Amazon – Helium 10 та JungleScout. Для загального розуміння тренду товару і його популярності можна використовувати Google Trends.
5 основних критеріїв, які допоможуть вам здійснити вдалий вибір ніші та товару:
- Аналізуйте, чи є попит на ваш продукт. Досліджуйте популярні категорії товарів та пошукові запити покупців.
- Оцініть рівень конкуренції в обраній ніші. Вибір ніші з меншою конкуренцією може полегшити старт. Вивчіть ціни конкурентів. Ваша ціна повинна бути конкурентоспроможною.
- Визначте потенційну маржу на товар. Розгляньте витрати на виробництво, доставку, комісії платформ, маркетингові витрати.
- Досліджуйте модні тенденції та сезонність. Продукт, який популярний протягом року, може приносити стабільний прибуток.
- Аналізуйте рейтинг та відгуки товарів. Вони допоможуть вам зрозуміти, що цінує або не цінує аудиторія.
Дослідивши ринок і обравши товар, варто сконцентруватися на виробі маркетплейсу. Тут наведу приклад: на першому фото нижче – шкіряний гаманець вартістю 485 грн, що продають на OLX. На цей час це трохи більше ніж $13. На другому фото схожий гаманець на платформі Etsy за ціною від $36, на третьому – подібний товаро на Amazon, що коштує $45. На eBay ціна стартує з $19, але додатково доведеться заплатити за доставку $30. На Amazon грає роль сервіс та швидкість доставки, на eBay – вінтаж та рейтинг магазину, можливість купити через аукціон, а Etsy цінується за персоналізацію. Тобто на кожній платформі можна виділити ті чи інші переваги.
Залишаю декілька платформ, на які варто звернути увагу для старту в e-commerce:
- Amazon.com – найбільший у світі маркетплейс. Найкраще підійде для товарів масового виробництва та повсякденного вжитку.
- eBay – хороший варіант для продажу автозапчастин, вінтажних та колекційних товарів.
- Etsy – для товарів з персоналізацією.
- Allegro – аналогічна ситуація до Amazon, але в Польщі.
- Shopify – платформа, яка дозволяє самостійно створити сайт-магазин, приводити на нього який завгодно трафік, і продавати практично будь-що. В довгостроковій перспективі на Shopify можна заробити в рази більше, ніж на маркетплейсах.
Виведення коштів та легалізація діяльності
Важливо з самого початку розібратись, яким способом платформа платитиме вам кошти. Перерахую всі найпопулярніші методи. Проте враховуйте, що не кожний з них доступний в Україні.
Shopify Payments
Рішення, яке пропонує сама платформа Shopify. Використовуючи Shopify Payments, ви отримаєте 8 доступних методів отримання оплати за ваші продажі. А саме: Shopify Payments, Apple Pay, Amazon Pay, Meta Pay, Google Pay, PayPal, Shop Pay, Shop Pay Installments.
Оскільки в Україні Shopify Payments недоступний, є два варіанти:
- Реєструвати компанію в країні, де працює Shopify Payments. Для цього потрібно мати всю легальну документацію.
- Використовувати послуги компанії-посердника, яка зможе надати вам доступ до Shopify Payments. Однією з таких є Handmade-Hub UA.
Stripe
Покупці можуть оплачувати покупки за допомогою своєї банківської картки, Apple Pay або Google Pay. Комісія Stripe фіксована – 2,9% від вартості покупки на вашому сайті + 30 центів, які треба сплатити за обробку транзакції. В Україні неможливо відкрити акаунт Stripe, тож і в цьому випадку актуальні методи, як у випадку Shopify Payments.
PayPal
Вартість комісії така сама, як і в Shopify Payments та Stripe: 2,9% від вартості покупки на сайті + 30 центів.
Fondy
Альтернатива для всіх підприємців з України, достатньо лише мати ФОП. Якщо оборот бізнесу до 500 000 грн/місяць, то комісія складатиме 2,4% з кожної транзакції. Якщо ж оборот бізнесу перевищує цю суму – 2,2%.
Payoneer
допоможе приймати та виводити кошти без посередників. Комісії залежать від типу платежу, країни, та інших факторів. Так, станом на кінець січня 2024 року відкриття аккаунту й річне обслуговування – $0. Отримання платежів від користувачів Payoneer – 0%. Виведення грошей на особистий місцевий банківський рахунок – 2%. Денний ліміт на витрати – $5000. Зняття готівки – $2500.
Розібравшись зі способами виведення заробітку з-за кордону, постає питання, як це робити легально? Чи може фізична особа або ФОП відкрити рахунки за кордоном та отримувати платежі через платіжні сервіси? Відповідь – так, це не заборонено законодавством України. Але важливо щоб:
- отримані суми були переказані на підприємницький рахунок, тобто не на рахунок фізособи;
- платіж відповідав кведам;
- також потрібен інвойс, який підтвердить отриману суму за товар та митні декларації про те, що ви такий товар відправляли.
Коли ж відкривати ФОП, яку групу вибрати?
Уявимо, що ви обрали товар і вирішили продавати на Etsy, Amazon, eBay чи Shopify. Спершу, це будуть поштучні продажі. Така діяльність не вважається комерційною, тож відразу відкривати ФОП не потрібно. Згідно з пунктом 4 постанови Пленуму Верховного Суду України від 25.04.2003 №3, це варто зробити, коли почнете отримувати доходи три або більше разів на рік. В такому випадку, ваша діяльність має ознаки підприємницької, існує ризик бути притягнутим до відповідальності за її здійснення без реєстрації як суб’єкта господарювання.
Якщо бізнес хоче працювати правильно й законно, рекомендується відкривати ФОП другої або третьої групи. Поясню: перша група не підходить, з нею ви як підприємець можете здійснювати діяльність на ринку, продавати, наприклад овочі.
Другу групу ФОП можна для менших оборотів, третю – для більших. Проте третя – це найбільш комплексний варіант, адже ще включає послуги. В такому разі можна, в тому ж числі, приймати на рахунки гроші за доставку товарів клієнтам за кордоном. Якщо ж ви хочете працювати на другій групі ФОП, то маєте пам‘ятати такий нюанс: в документах і виписках не мають бути вказані послуги з пакування й доставки товарів, ви не маєте їх надавати. Якщо така інформація буде зазначатися – виникатимуть проблеми з податковою.
Скільки коштує старт?
Розглянемо вартість запуску такого бізнесу на різних майданчиках.
Etsy
Українці з 2023 року мають змогу без проблем відкрити магазин з платіжною системою Payoneer. Водночас залишається можливість відкриття американського магазину з системою Etsy Payments.
Щодо основних витрат на маркетплейсі:
- Комісія за лістинг: 0,2% + ПДВ.
- Комісія маркетплейсу в розмірі 6.5% від суми операції.
- Комісія платіжної системи становить від 3% до 6.5% плюс фіксований збір у розмірі $0.30.
- За виведення коштів на українські карти нараховується комісія в розмірі 2%.
eBay
Маркетплейс більш дружній до України, втім, тут є підводні камені в плані налаштування платежів:
- Безкоштовна реєстрація та створення магазину.
- Комісія за публікацію оголошень від $0,01 до $0,30 за лот.
- Комісія за продаж: 10%.
- Комісія за виведення коштів: $0,30.
- Вартість реклами: Від $0,01 до $0,03 за клік.
Врахуйте, що ви будете нести додаткові витрати на комісію за виведення грошей на українські платіжні системи, якщо ви працюєте через PayPal або інші платіжні системи, які не працюють в Україні. В цілому, цінова політика eBay доволі приємна і дає багато можливостей для зростання бізнесу.
Amazon
Маркетплейс підкупає величезною аудиторією, саме тому тут найбільші комісії, але й потенційні продажі відповідні:
- Безкоштовна реєстрація та створення магазину.
- Комісія за публікацію оголошень від $0,99 до $4,99 за лот.
- Комісія за продаж: 15%.
- Комісія за виведення коштів: $0,30.
- Вартість реклами: Від $0,01 до $0,03 за клік.
Тут так само є додаткові витрати, які варто закладати в бюджет, за виведення коштів на українські рахунки. Втім, Amazon надає дійсно величезні можливості як для товарних бізнесів, так і для хендмейдерів та митців.
Shopify
Я рекомендую використовувати тариф за $69 в місяць. В ньому ви знайдете всі потрібні для себе функції. Тема Shopify – дизайн магазину. Ви можете використати безкоштовну, чи обрати платну вартістю від $150 до $350. Перші покупки можна отримати з Pinterest безкоштовно. Але набагато ефективнішими будуть реклама в Meta та GoogleAds, бюджет стартує від $70 на день. За додаткові плагіни та електронний маркетинг від Shopify ви заплатите ще до $100 на місяць.
Підсумовуючи, ваші витратити на відкриття магазинів можуть скласти:
- На Etsy та eBay – від $2500 до старту продажів.
- На Amazon оптимальною сумою для старту буде $10 000.
- На Shopify – до $3300.
Також важливо враховувати, що маркетплейси можуть стягувати додаткові комісії за такі послуги, як: обробка платежів, доставка, страхування, повернення товару. Їхня вартість може відрізнятися залежно від обраної платформи та країни.
Якщо ви плануєте вийти на маркетплейс, важливо провести ретельний аналіз і порівняти різні платформи. Ви також повинні враховувати вартість продажів, додаткові комісії та вартість реклами. Тому перед виходом на міжнародний ринок важливо спланувати свою стратегію.