Facebook Pixel

Чому потрібно стратегувати за будь-яких умов та як створити стратегію, що працює

Вячеслав Климов
Співвласник «Нової пошти»

Багато хто може сказати, що складно думати про такі високі речі, як стратегія, у перервах між повітряними тривогами. У великому стратегічному творі Сюнь Цзи «Мистецтво війни» є такий термін, як «холоднокровність полководця». Він означає, що ви маєте завжди знаходити у себе певний ресурс та холод в голові, щоб не забувати про важливі речі. Стратегія є саме такою.

Довгий шлях до стратегії

Що таке стратегія? Для нас це – практика, яка базується на доказах. Коли ми починали свої експерименти зі стратегією, виявилося, що стратегування як таке – одна з найскладніших вправ у бізнесі. Це навіть складніше, ніж щодня робити свою роботу – випікати хліб, доставляти посилки, виробляти будь-яку продукцію.

Quote«Нова пошта» має досвід стратегування близько п'яти років. У перші три роки ми зазнали повного фіаско у цьому процесі. Хоча вам, можливо, здається, що п'ять років тому ми вже були лідерами ринку та були розумними. Але ми справді довго не могли напрацювати свою стратегію.

Зате зараз я вже можу з гордістю сказати про свою компанію, що розмова власників і наглядової ради з СЕО та менеджерами починається саме зі стратегії. Звітуючи, менеджери передусім мають зробити доповідь про шлях компанії згідно з цим основним документом. І лише потім ми дивимося на фінансові та операційні показники.

Стратегічні пріоритети «Нової пошти»

Стратегія «Нової пошти» дуже проста і виглядає як шість пунктів. Кожна людина в компанії знає ці формулювання. Ми записали їх англійською мовою, щоб підтвердити свої глобальні амбіції. Ось її складові:

  • Fast. Ми швидкі – зараз середня швидкість проходження посилки по всій Україні від Ізюма до Ужгорода – 24 години 23 хвилини. Але ми хочемо бути ще швидшими і постійно працюємо над цим.
  • Easy. Це про зручність в усьому, комфорт у користуванні нашими послугами: мобільним додатком, поштоматами, а ваше улюблене відділення «Нової пошти» не так вже й далеко до вас. Чи є над чим працювати? Звичайно, так – тому це і є у нашій стратегії.
  • Safe. Надійність. Це про те, що ви можете бути упевненими: ваша посилка прийде вчасно. А якщо вона потрапить у 0,01% тих, з якими трапився форс-мажор, ми відшкодуємо вам повну оголошену вартість.
  • Human. Без людей неможливо нічого зробити. Команда – наше все, тому на самому початку ми говорили про цінності.
  • Tech. Якими б не були наші стратегічні плани та наші люди – без класних ефективних інструментів нічого не вийде. Саме тому ми слідкуємо за усіма найновішими трендами та впроваджуємо у себе найкраще. Можливо, якісь інновації на перший погляд можуть здатися дивними. Але це те, що робить досвід користування «Новою поштою» приємним, таким, що запам’ятовується, а іноді – вражає.
  • Growth. Зростання можливе лише як результат поєднання усіх попередніх складових. Цей пункт невіддільний від перших п’яти. Результат і є саме те, чим ми пишаємось, про що пишуть усі ЗМІ, згадуючи «Нову пошту»: це і нові відділення, термінали, відкриття нових країн, допомога ЗСУ тощо.

П’ять принципів стратегування

Отже, виділю п'ять принципів, необхідних для успішного створення стратегій.

Принцип перший

Якою б не була турбулентність, треба стратегувати. Не буде гірших чи кращих часів — робіть це у будь-якому форматі: під душем, у спортзалі, під час стратегічної сесії. Саме стратегія дає вам картину майбутнього і, власне, саме майбутнє.

Принцип другий

Є спокуса проголосити, що ніхто нічого не знає про майбутнє. І це справді так. Але це не означає, що не треба закладати горизонт стратегії. Коли ви починаєте планувати на певний горизонт часу, то дуже часто саме в цей період ви досягаєте успіху.

Третій принцип

Будьте готові до зміни стратегії. Пам’ятайте, це — не догма, а лише ваш план. Не відливайте нічого у граніті, напишіть її у такому форматі, щоб ви легко могли вирвати непотрібний листок і замінити його новим. Господарі вашої стратегії – тільки ви.

Четвертий принцип

Люди. Ніяка стратегія, яку розробив власник, керуючись своєю енергією, своїми амбіціями, не реалізується без людей, без вашої команди. Згадуючи Джима Колінза: спочатку «хто», потім «що». Тому будь-який власник має бути топрекрутером своєї компанії і шукати таланти, плекати їх та опікуватись ними.

Принцип п’ятий

За стратегію відповідають дві сторони – власники та менеджмент. Максимум ризиків може взяти на себе тільки власник. Саме у нього, а не у менеджменту, знаходиться максимальна амплітуда амбітності та сміливості.

Висновок

Те, як ці фантазії та амбіції втілити у життя, частіше за все знають саме менеджери, а не ви. Тому напрацювати стратегію має той, хто приймає всі ризики, а також має час пофантазувати, а реалізовувати – професіонали.

Якщо у вас немає стратегії – хоча цього не може бути, вона є хоча б у голові, – напишіть її. Коли ви починаєте щось писати, цей процес стає важливим фільтром, редактором та критиком вас самих. Намагайтеся створити цей документ – як я вже зазначив, не на граніті. Один дуже мудрий філософ казав: сама стратегія – це нічого, а стратегування – це все. Бажаю вам пройти цей шлях, отримати вашу стратегію, а головне – її реалізувати. І тоді ви неодмінно досягнете успіху.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]