Facebook Pixel

Масштабуйся: яку роль відіграє особистий бренд у масштабуванні бізнесу

Катерина Бенівська
Cпівзасновниця MOST Franchising

Як багато ви знаєте мережевих бізнесів в Україні? А як щодо їх власників? Насправді невелика кількість мереж мають популярних власників, хоча зараз медійність — важлива складова швидкого розвитку бізнесу. Тож пропоную разом зі мною розібратися, як працює особистий бренд під час бізнес-масштабування та чи потрібен він взагалі.

Мені, як співзасновниці компанії MOST Franchising, все частіше доводиться стикатися з питанням: чи є обов’язковим для власника франшизи будувати потужний особистий бренд?

Річ у тому, що чимало потенційних інвесторів у франшизу спираються не лише на історію та результати бізнесу, але й на рівень довіри до його власника. Партнери прагнуть особистого спілкування, щоб познайомитися з власником, почути його думки, більше дізнатися про досвід. Тільки після цього ухвалюється остаточне рішення. Особистий бренд у цьому разі дає необхідну інформацію та спрощує процес визначення, хоча і не є панацеєю. Занурюватися у тему пропоную на реальному кейсі команди, а саме на прикладі нашого партнера — Євгена Клопотенка та розвитку його бізнесу.

Маленька ремарка: під словом «партнер» маю на увазі підприємця, якому команда MOST Franchising наразі допомагає масштабувати бізнес завдяки франшизі. Для нас це не просто робочі взаємини, а щире партнерство, де внесок кожного впливає на результат.

Ходімо розбиратися?

Про що той особистий бренд?

Очевидно та факт — про особистість. Про трансляцію цінностей, поглядів та ідей. Обов’язково про щирість і бажання ділитися досвідом і думками з іншими. Звичайно, він тісно пов’язаний з професійним життям.

Я вбачаю в особистому бренді формулу:

«Цінності та погляди + навички + професійна експертиза»

Давайте одразу до прикладів? Євген Клопотенко — професійний шеф-кухар, ресторатор та успішний підприємець. Він вже є співзасновником чотирьох закладів, має гастрохолдинг «Інакші», а бренд «Євген Клопотенко» налічує цілу низку різноманітних проєктів, і на цьому Євген точно не планує зупинятися. Основна мета наразі — відкриття за франшизою 50 закладів у США за два роки. А ще Євген — амбасадор української кухні у всьому світі. Все це стало реальністю саме завдяки сильному селф-бренду.

Під час нашої панельної дискусії, де ми якраз говорили про вплив особистого бренду на розвиток бізнесу, Євген сказав дуже важливу фразу: «Все, що я роблю, я роблю для людей». Бізнес, просякнутий такою ідеєю, приречений на успіх.

Важливо і те, що Євген одразу обрав влучне позиціювання: він новатор. Всі ми знаємо та любимо український борщ. Проте Євген знайомить людей з його новими інтерпретаціями, даруючи емоції та причетність до певного ком’юніті. Багатьох саме це підштовхує зробити вибір на його користь.

Як особистий бренд пов’язаний з масштабуванням бізнесу?

Я вже наголошувала: публічність — не панацея, однак класний допоміжний інструмент. На панельній дискусії Євген сказав дуже влучну фразу: «Особистий бренд — це додана вартість вашого бізнесу».

Жити без цього та створювати популярний продукт можна. До прикладу, маємо двох гігантів мобільної електроніки — Apple та Samsung. Безперечно, обидва бренди про сильний продукт. Проте перший будувався та розростався довкола його власника — Стіва Джобса. Щодо другого, думаю, мало хто знає, як звуть засновника бізнесу, але це не стало йому на заваді.

Маючи селф-бренд, продавати легше та швидше. Перші айфони «розліталися» одразу після презентації, бо кожному хотілося «доторкнутися» до Джобса. Те саме можу сказати про Євгена та його заклади — «Інші» будуть масштабуватися та продаватися за кордон. Ця інформація ніяк не просувалася — жодного рекламного кампейна чи таргету. Євген та його партнерка Інна Поперешнюк просто опублікували допис і дали декілька інтерв’ю. Далі цю інформацію підхопили інші ЗМІ, і от ми вже маємо сотні заявок з 18 країн.

Особистий бренд — це одночасно страховка і допоміжний інструмент. Євген теж про це говорить: «Зараз ти допомагаєш бізнесу заробляти плюс до прибутку. Але якщо у майбутньому щось станеться, ти зможеш використати своє обличчя. Тобі не треба буде обов’язково повертатися на нуль. Зможеш рухатися з тієї точки, де зараз, — далі».

Це не означає, що треба перетворитися на блогера-мільйонника та демонструвати кожен крок. Особливо коли хочете зробити невелику мережу закладів. Проте коли це франшиза — статті, інтерв’ю, панельні дискусії, — цього не уникнути. Активність у медійному просторі потрібна, щоб про вас чули та розуміли.

Коли мінус може стати плюсом, або переваги та недоліки селф-бренду

Про переваги

  • Продукт стає справді вагомим. Ви — тренд. Люди йдуть за трендами, а значить — будуть зацікавлені у вашому продукті. І навпаки: коли маєте сильний продукт, стаєте цікавими для людей, вони починають дослухатися до вашої думки та навіть чекати на неї.
  • Довіра та розуміння. Класні селф-бренди будуються на довірі та метчі цінностей — ваших з цінностями аудиторії. Гарна репутація часто йтиме попереду вас. Довіра буде рушійною силою і допоможе розвиватися — спочатку на локальному ринку, а далі на глобальному.
  • Вплив на процеси. Впливовців, або ж інфлюєнсерів, недарма називають саме так. Статус лідера думок дає змогу змінювати ринок і правила гри.
  • Контакти, контакти та ще раз контакти. Особистий бренд — це ще й про нетворкінг. Постійний розвиток і налагодження контактів дають змогу швидше знаходити клієнтів, які готові купувати ваш продукт. А ще — фахівців, які з ентузіазмом працюватимуть над його розвитком, та надійних партнерів, що сприятимуть розширенню меж бізнесу.
  • Постійний розвиток. Разом з зацікавленістю зростають і вимоги авдиторії, тому продукт потрібно постійно розвивати. Плюс тут у тому, що завжди є достатня кількість фідбеку, а значить — не треба витрачати додатковий ресурс на проведення опитувань та фокус-груп.
  • На десерт — вищий чек. Не секрет, одна з провідних цілей будь-якого бізнесу — заробити. Чим більше вас знають як експерта, тим простіше стає формування бажаного чека. Люди готові платити гроші, коли знають за що.

Про недоліки

  • Хейт. Людей, які у центрі уваги, одночасно обожнюють та ненавидять. Хейтери будуть, скоріш за все, навіть багато. Але є й хороша новина: з цим можна жити та розвиватися. Якщо ви створюєте крутий продукт і щиро розповідаєте про нього, люди продовжать робити вибір на вашу користь. Навіть попри періодичний негатив з чийогось боку.
  • Прицільна увага. Тут теж треба змиритися, розслабитися та трохи підготуватися. Уваги буде дійсно багато. Тому від слів та дій залежатиме успішність бізнесу. Проте, знов-таки, якщо робите щиро, з користю для інших та не забувати про обрані цінності, — слова та дії автоматично виявляться правильними.
  • Пошук команди. Розвинути сильний селф-бренд самотужки заскладно. Потрібно шукати та вкладатися у команду: піарники, контент-менеджери, відеографи та фотографи — ці люди також муситимуть стати «частиною» вашого особистого бренду.
  • Підвищена відповідальність. Ті цінності, ретранслятором яких ви стаєте, мають дійсно бути вашими. Картинки у соціальних мережах та житті повинні збігатися на 100%. Бо якщо аудиторія бачить розріз, або ж навіть необережні слова, думки, дії, — зрештою вона розчаровується, і це шкодить розвитку в бізнес-середовищі.

Кити, на яких має базуватися ваш особистий бренд

Якщо бажаєте досягти успіху, пам’ятайте про китів, на яких треба будувати селф-бренд:

  • Щирість — справжня закоханість у власну справу. Євген Клопотенко ідеальний тому приклад: він живе українською культурою та хоче зробити її таким собі продуктом масового споживання. Люди тягнуться до нього, відчуваючи відданість справі. Тому бізнеси легко приносять бажані результати.
  • Користь — продуктам і проєктам, створеним для людей, успіху не уникнути. Розповідайте, діліться експертністю, навчайте людей, полегшуйте їм життя. Люди готові любити, відстоювати, споживати та платити за те, що здатне покращити їх буденність.
  • Креативність — базове та традиційне важливе, але люди втомилися від цього. Будьте легкими й відкритими до змін. Повертаючись до прикладу Євгена, йому ідеально вдається зберігати баланс: розповідати про традиційну українську кухню і зміцнювати її популярність, але при цьому подавати під новим «соусом».
  • Взаємодія — людям необхідна увага. Будуючи міцний селф-бренд, про це потрібно пам’ятати. Вести діалог з аудиторією, ділитися інформацією, запитувати, що їм важливо дізнатися про вас та ваш проєкт. Відкриваючись, ви відкриваєте іншим шлях до свого бізнесу.

У 2019 році Євген разом зі своєю партнеркою Інною Поперешнюк відкрили у Києві заклад, де живе нестереотипна українська кухня «100 років тому вперед». Успіх першого закладу дав змогу відкрити необістро «ІНШІ» у Львові, а ще трохи згодом — «ІНШІ.Бар». Зовсім нещодавно, також у Києві, почалося життя закладу «Полтава». Про успіх свідчать і обороти бренду та гастрохолдингу, що донедавна складався з трьох закладів. Якщо торік це було 25 млн грн, цьогоріч вже 160 млн.

Вже у жовтні почався продаж франшизи «ІНШІ», з чим Євгену допомагатиме команда MOST Franchising. Поки у межах України, але вже визначені пріоритетні країни розвитку мережі — це США, Велика Британія та Японія. Не маю жодних сумнівів, що вихід буде легким та вдалим. Бо бренд Євгена вже давно живе і там.

Замість післямови

Підбиваючи підсумки, хочу донести таку думку: коли настає час перетворювати бізнес чи то на мережу, чи на франшизу, є два шляхи — розвивати особистий бренд власника і через нього залучати авдиторію, або ж активно працювати над маркетинг-брендом та HR-брендом компанії.

Й навіть якщо ви зробите вибір на користь селф-бренду, треба розуміти, для його побудови вам знадобиться потужна команда. У ході дискусії Євген сказав: «Люди допоможуть зробити тебе крутішим». Це щира правда.

Публічність власника полегшує ухвалення рішення про придбання бізнесу за франчайзинговою моделлю. Але якщо вам не резонує ідея стати інфлюєнсером, не проблема. Просто підготуйте себе до того, що виходити у світ все ж доведеться. Як мінімум — давати інтерв'ю, публікувати статті, брати участь, а за можливості й влаштовувати самостійно конференції чи івенти іншого формату. Тобто діяти, аби популяризувати бренд компанії.

За посиланням лишаю повне відео з панельної дискусії з Євгеном. Переходьте, дивіться та занурюйтесь у тему ще глибше. Впевнена, вхопите ще декілька цікавих інсайтів стосовно розвитку особистого бренду і, разом з тим, більше дізнаєтесь про вихід мережі «ІНШІ» на франчайзинговий ринок.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]