Від початку повномасштабної війни бізнеси в галузі HoReCa (заклади харчування, готелі, кейтеринг) зазнали значних втрат. Однак на сьогодні ми спостерігаємо за відновленням процесів і появою все нових закладів. Наприклад, за даними Національної ресторанної асоціації України з лютого 2022 року, тільки в Києві відкрилося приблизно 350 кафе та ресторанів. Таке стрімке відновлення попри воєнні дії відбувається завдяки ініціативності українських рестораторів — вони прагнуть готувати та годувати. Однак малі та середні бізнеси все ж потребують додаткової підтримки. І такі можливості зокрема надають гранти.
Які виклики для МСБ зараз існують у галузі HoReCa
Наша реальність диктує певні зміни та обмеження, для МСБ зокрема. Серед них:
- Зміна споживчих трендів. Міграція населення призводить до змін у споживчих вподобаннях і попиті. Рестораторам доводиться швидко адаптуватися до нових смаків і запитів споживачів, які приїхали з інших регіонів країни.
- Скорочення фінансових можливостей. Доходи населення скоротилися, а водночас вимоги до якості обслуговування та страв посилилися.
- Брак персоналу. Бізнеси у HoReCa стикаються з проблемою недостатньої кількості кваліфікованого персоналу. Це обмежує їхні можливості для відновлення та розвитку.
Попри ці виклики, є також позитивні тенденції: на заході України відкриваються великі ресторани, які можуть позмагатися зі столичними, а на прифронтових територіях з’являються нові менші формати закладів.

Як змінився попит споживачів
Зараз, в умовах війни, ми бачимо такі тренди харчового бізнесу:
- Максимальна готовність продукту. Заклади стали віддавати перевагу максимально готовим до споживання продуктам. Бізнеси в HoReCa тепер працюють над створенням страв, які не потребують значних зусиль для приготування та не генерують велику кількість відходів.
- Домашня їжа в закладі. Смачна домашня їжа, яку можна спробувати в закладі та яку не потрібно самостійно готувати. Зріс попит на їдальні — швидкий і зручний спосіб, наприклад, пообідати.
- Мікроформати та гнучкість. Малі формати бізнесу, такі як кав'ярні, пекарні, шаурмові, почали активно розвиватися. Такі бізнеси дають більшу рухливість і гнучкість: якщо один формат не прижився, можна легко змінити основний продукт і запропонувати інший, адаптуючись до попиту споживачів.
Де шукати фінансування МСБ
Зараз знайти фінансування бізнес може з кількох джерел:
- Програми державної підтримки. Уряд час від часу пропонує грантові програми для відновлення бізнесу та створення робочих місць. Наприклад, нещодавно стартував набір заявок на участь у державній програмі «ЄРобота», за допомогою якої підприємці можуть отримати безповоротні фінансові гранти для розвитку власного бізнесу. Проте на сьогодні в країні відсутні цільові програми фінансування для ресторанів, кафе та готелів.
- Гранти та програми фінансування. Існують гранти та програми фінансування від неприбуткових організацій, фондів та інших джерел. Деякі з них орієнтовані тільки на малий і середній бізнес у галузі HoReCa, як от конкурс «Роби своє з Kurator», куди подати заявку можна до 22 жовтня.
- Банківські кредити. Банки також можуть надавати кредити для розвитку бізнесу. Важливо провести докладний аналіз фінансових можливостей і ризиків перед вибором цього способу фінансування.
- Інвестиційні партнери. Пошук інвестиційних партнерів або інвесторів, які спеціалізуються на галузі HoReCa, може бути ще одним варіантом для залучення фінансування.
Розвиток МСБ у галузі HoReCa в умовах війни можливий, однак вимагає гнучкості, уважності до змін у попиті та фінансової підтримки. З гнучкістю та уважністю в наших підприємців усе добре, а от фінансування можна знайти через державні програми, гранти, банківські кредити або інвестиційних партнерів — важливо обрати найкращий спосіб для конкретного бізнесу. Українські ресторатори демонструють, що все це реально, головне — не зупинятися.