Facebook Pixel

Як працює нетворкінг у фінтеху – база розвитку для українських компаній на іноземних ринках

Артем Ляшанов
Фінтех-підприємець, інвестор

Недавно на Мальті пройшла Sigma Europe. Поряд з Web Summit чи Money 20\20, цей івент принципово важливий для будь-якої компанії, яка працює на диджитальному ринку, особливо якщо її діяльність повʼязана з розвагами чи транзакціями. Крізь щільний графік зустрічей останні три роки я з радістю помічаю, як кожного року присутність українських компаній зростає не лише кількісно, а й якісно – колеги по цеху будують круті стенди, представляючи свої продукти, організовують вечірки та роблять все, що має робити фінтех-компанія, аби бути «своєю» на світовій арені.

Розумію, у світлі нашої реальності фрази про вечірки здаються чимось нерелевантним та неважливим – однак бізнес у світі живе у своєму контексті мирного життя, у якого є свої правила. І мій досвід у фінтеху не раз доводив, що саме нетворкінг є базою зростання у цій ніші бізнесу. Зараз я спробую пояснити, чому це так.

Просто зробити крутий продукт чи сервіс недостатньо

На жаль, це правда.

Ситуація: в Україні дуже висока конкуренція серед платіжних сервіс-провайдерів, що «продають» еквайринг: майже кожен має хорошу команду девелоперів, бізнес-відділи знають ринок та мають досвід, і все це упаковано в красивий та функціональний дизайн. Іншими словами, є крутий продукт, якому в умовах української економіки нині нікуди рости.

Рішення очевидне: вийти на міжнародний ринок. ЄС, Британія, Канада, США, Середня чи Південно-Східна Азія, навіть Південна Америка чи Африка – всюди є потенціал зростання. Але як це зробити, якщо у вас є навіть креативний маркетинг, який, на жаль, не працює? Причина не завжди очевидна, але майже завжди одна й та ж: вас не бачать, бо ви не знаєте, хто та як саме має вас побачити.

Ділові звʼязки = довіра

В b2b-сфері загалом і у транзакційному бізнесі зокрема переговори ведуть саме розбудовуючи правильні ділові звʼязки – які налагоджуються на галузевих івентах. За останні 5 років близько 2 із 3 угод про партнерство, у яких я брав участь, завершилися позитивно саме завдяки вдалим переговорам, що проходили всюди – від стенду компанії у великому івент-холі до пляжної вечірки, яка відбувалася після одного з таких івентів.

Чому саме так?

  1. Мікротаргетинг. Вузька ніша фінтеху породжує не тільки високу конкуренцію, а й вузьке коло спеціалістів (порівняно з іншими сферами, наприклад, онлайн ритейлом), які на якомусь етапі починають знати одне одного. Всі хочуть працювати «зі своїми».
  2. Масштаб. Враховуючи тематику бізнесу, стандартні для b2c інструменти залучення клієнтів можуть працювати, лише якщо ваш продукт передусім розроблений для малого бізнесу – кафе, ресторанів, невеликих магазинів тощо. Співпраця з середнім та великим бізнесом завжди ведеться максимально консервативно – через пітчинг до СЕО, старшого менеджменту чи власника – а це повертає нас до п.1.
  3. Експертність. Бренди та їх команди, що постійно присутні на головних подіях індустрії, точно знають, чим вона живе: що у тренді, що вийшло з моди, а що вічне. Інші це теж бачать та ідентифікують вас як «свого.

Ці три головні чинники – по суті, частина системи «свій-чужий» – формують головну причину укладення угод та побудови успішних довготривалих партнерств між мерчантом та фінтех-компанією. Довіру та репутацію. Банально й просто. У бізнесі, який працює з грошима своїх клієнтів, цих речей досягти дуже важко. Однак саме вони роблять ваш навіть найбільш візуально привабливий і технічно вивірений продукт працюючим бізнесом. Але як отримати цю довіру?

Довіра – це про спільні цінності

Цього можна досягнути лише розбудовою особистих звʼязків на рівні СЕО та\або через активну взаємодію компаній – через івенти та нетворкінг. Мій досвід чітко корелює з дослідженням Allied Market Research, які показують щорічне 10% зростання сфери івентів до 2032 року (провал був лише у «ковідному» 2020-му) та прямий вплив інтенсивного і екстенсивного зростання бізнесу та його нетворкінг-активності.

Одразу скажу: не існує секретного рецепту успішного нетворкінгу. Як і немає універсального рецепту «успішного успіху». Все це – сума успішних практик, результатів та помилок, які були правильно пропрацьовані. Проте загальні принципи розвитку брендів компаній чи особистих брендів у діджитальну епоху дуже схожі: на перше місце поруч з прибутками виходять спільні цінності – те, що обʼєднує, створює відчуття співпраці з однодумцем, дає належність до комʼюніті:

  • Нетворкінг на старті – не про вас, а про партнера. Ці слова Гіла Петерсіла є базою для розуміння, як треба вести комунікацію. Ваше головне завдання – не продати вашу послугу, а вирішити задачу чи проблему, яку має ваш співрозмовник. Український фінтех має багато відпрацьованих сценаріїв вирішення проблем клієнтів, а тому вихід на нові ринки – це лише питання розуміння місцевого контексту;
  • Бренд, потім продукт. Розширюючи озвучену вище ідею – розуміння того, як і навіщо існує бренд потенційного партнера, його ідея та аудиторія, дозволяє зрозуміти, що вас може обʼєднувати. Спільність мети породжує емоцію, яка «продає» разом з вашими показниками.
  • Рекомендації. Як я вже казав, у світовому фінтеху (а особливо на європейському та північноамериканському сегментах) можна розвиватися, коли «вас знають». Після будь-якої зустрічі завжди рекомендуйте когось та питайте, кого вам може порекомендувати ваш співрозмовник. Нарощення бази рекомендацій та спільних контактів критично важливе саме у роботі на європейському ринку.

Перші два пункти породжують відчуття довіри, третій – фасилітує його та конвертує у справжній актив, який допомагає досягати успіху. Все інше – лише справа часу, вашої наполегливості та організації на кожному конкретному заході.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]