Facebook Pixel

Креативність, екосвідомість та IP: як подбати про довкілля разом з молодим поколінням

Ольга Кулініч
Начальниця департаменту «Академія інтелектуальної власності» ІР офісу

Тема, яку Всесвітня організація інтелектуальної власності (WIPO) обрала для цьогорічного World IP Day, звучить як «Інтелектуальна власність та цілі сталого розвитку: будуємо наше майбутнє інноваційно та креативно». І для того, щоб така амбітна візія стала реальністю, потрібно ще змалечку прищеплювати вміння та навички, необхідні для її втілення. Саме на це спрямований проєкт «Творчі екоініціативи: як ідеї змінюють звичайний світ» від Академії інтелектуальної власності (IP Academy) IP офісу. Але про все – по порядку.

Війна та екологічна катастрофа

Через повномасштабну війну питання екології постає перед Україною з особливою гостротою. Очевидно, що необхідність долати нищівні наслідки бойових дій – як сьогодні, так і протягом кількох наступних десятиліть, – значно ускладнює процес побудови сталої економіки. Адже вода, повітря, ґрунти, надра, флора і фауна стають мовчазними жертвами війни: шкода довкіллю перевищує збитки від зруйнованих об'єктів інфраструктури та за останніми оцінками становить вже понад 2,4 трлн гривень.

Це – лише офіційні цифри, які не враховують оцінку втрат від недоотриманих екосистемних послуг (тобто того, що ми могли б отримати, якби ця природа збереглася). Та навіть вони настільки масштабні, що, на думку юристів, українсько-російська війна є серйозним стимулом для визнання екоциду злочином на міжнародному рівні. Але у будь-якому разі йдеться про гру в довгу, позаяк система міжнародного права надзвичайно повільна та неповоротка.

Натомість для порятунку природи потрібен комплексний підхід, зокрема в часовому та в соціальному вимірі. Тобто, по-перше, слід використовувати низку методів, що будуть результативними як тут і зараз, так і в довгостроковій перспективі. По-друге, залучати цими методами якомога більшу кількість соціальних та вікових груп. І проєкт «Творчі екоініціативи: як ідеї змінюють звичайний світ» (далі – «Творчі екоініціативи») серед іншого покликаний розв'язати й ці завдання.

IP Академія: інтелектуальна власність для всіх

Передусім скажу декілька слів про саму IP Academy, під егідою якої відбувається реалізація проєкту. Цей Національний навчальний центр з інтелектуальної власності було створено у жовтні 2019 року в межах Меморандуму про взаєморозуміння, укладеного між Міністерством економічного розвитку, торгівлі та сільського господарства України та Академією Всесвітньої організації інтелектуальної власності (WIPO Academy).

IP Academy не можна назвати навчальним закладом у традиційному розумінні, адже вона покликана розвивати IP культуру в Україні та створювати можливості для отримання знань щодо IP впродовж усього життя. Команда Академії розробляє програми різного рівня складності та працює з усіма – і з тими, хто вперше чує про IP, і з досвідченими фахівцями, які прагнуть підвищити кваліфікацію. Одним з всеукраїнських проєктів Академії для молодого покоління є проєкт «Творчі екоініціативи», про який поговоримо більш детально.

Контекст проєкту

Отже, йдеться про Всеукраїнську просвітницьку кампанію, спрямовану на виховання екологічної відповідальності та активізацію творчого потенціалу дітей та підлітків – зокрема задля того, щоб вони навчилися генерували ідеї, корисні для відновлення стану української екосистеми. Початково проведення кампанії було заплановано з 11 березня до 26 квітня, Міжнародного дня інтелектуальної власності, проте згодом її продовжили до 8 червня, Всесвітнього дня океанів, щоб ще більше школярів отримали змогу проявити свою креативність.

Ще одна причина продовження кампанії – приєднання до ініціативи та її підтримка новими партнерами: Міністерством освіти і науки України, Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України, Школою Супергероїв. Сам проєкт народився в межах підтримки ініціативи, започаткованої WIPO Academy, що має на меті популяризацію знань про взаємозв'язок між IP та Цілями сталого розвитку – завдяки створенню оригінального проєкту для дітей та молоді. Своєю чергою, WIPO Academy пропонує кожній країні розставити свої акценти й обрати метод поширення інформації та формат для проведення просвітницьких кампаній.

Відповідно, команда IP Academy вирішила зосередитися на актуальній темі стану українського довкілля та пошуку інноваційних рішень, що можуть покращити цей стан – позаяк війна приносить з собою радикальні негативні зміни та явища, боротьба з якими вимагає нових небанальних підходів. І саме дитячий спосіб мислення, позбавлений традиційних обмежень та соціальних установок, може запропонувати нам ці підходи. Та для того, щоб вони з'явилися, потрібно грамотно організувати процес навчання: діти мають не просто зацікавитися, а захопитися темою. Тож як це вдається команді IP Academy та амбасадорам, хто допомагає реалізувати проєкт?

Як це працює

Перший етап полягає в залученні амбасадорів. При цьому йдеться не тільки про професійних викладачів: амбасадорами можуть стати також батьки, екоактивісти та експерти у сфері інтелектуальної власності. Своєю чергою, вони отримують доступ до аудіовізуальних навчальних матеріалів та всієї інформації, що стосується програми проєкту. Амбасадори обирають для обговорення одну чи декілька з 15 запропонованих тем уроків та тренінгів – з урахуванням інтересів слухачів.

В межах «Творчих екоініціатив» також передбачено проведення гри-квесту та інтерактивного квізу. Нарешті, чи не найцікавішою частиною є «Майстерка» – творчі завдання, у результаті яких має з'явитися відео, малюнок, текст чи макет винаходу, що так чи інакше пропонує розв'язання екологічних питань. Діти-учасники ініціативи, які діляться своїми оригінальними ідеями в соцмережах, отримують Сертифікат Екокреатора, а деякі навіть дають коротке інтерв'ю (їх підбірку можна переглянути у Facebook під тегом #ЕкоКреатор).

Отже, можна виділити два рівні реалізації ініціативи: перший спрямований на розвиток екосвідомості, що починається з елементарного сортування сміття, другий – на заохочення креативності та винахідливості. Але є ще одна надважлива річ, що лежить в основі всієї структури – звісно ж, це інтелектуальна власність.

Згадки про IP інтегровано в кожен із запропонованих уроків – для того, щоб діти вчилися ідентифікувати та поважати її. Це працює наступним чином: з розповіді про мистецькі твори, що сприяють досягненню Цілей сталого розвитку (до прикладу, це скульптури зі сміття), діти водночас дізнаються про специфіку об'єктів авторського права. А з розповіді про інноваційні рішення (до прикладу, паперу з опалого листя) – про винаходи тощо.

Крім того, на заняттях з'являється чудова змога здобути навички співавторства та колективної творчості – позаяк для створення оригінальних ідей діти часто об'єднуються у групи. Тому постійне наголошення на тому, що зелені технології – це продукт інтелектуальної діяльності, який необхідно правильно захистити, у певному сенсі є інвестицією в майбутнє. Адже діти, що будуватимуть кар'єру на своїх креативних та винахідницьких здібностях, отримають розуміння про важливість забезпечення правової охорони своїх творчих рішень та поваги до прав інших креаторів.

Замість післямови

Турбота про екосистему та її відновлення у воєнних реаліях і після нашої Перемоги – тема, що не просто на часі. Від її опрацювання безпосередньо залежить життя, здоров'я та добробут як теперішніх, так і наступних поколінь. Тому критично важливо вести систематичну діяльність із популяризації екологічної відповідальності, починаючи зі шкільного віку, коли розум найбільш сприйнятливий до нових ідей та підходів.

Та лише цього недостатньо – зелені ідеї потрібно ще й продукувати. Знову ж таки, дітям, що не бояться мріяти та помилятися, це чудово вдається. Варто лише трохи допомогти їм та скерувати у правильному напрямку. А також пояснити, чому інтелектуальна власність є неодмінною супутницею будь-якої ідеї, що здатна зберегти або ж змінити на краще стан довкілля. Тож відкриваємо таланти, дізнаємося про IP та бережемо природні скарби – разом з дітьми та заради дітей.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]