Багато амбіційних співробітників компаній мріють побудувати кар’єру та вирости до позиції топ-менеджера. Не всім їм вдається досягти цих висот. Які ж якості у своїх працівників цінують власники і як виправдати їхні очікування?
Топ-менеджером може стати той, у кого є бажання працювати і готовність брати на себе відповідальність. Якщо говорити про основні компетенції, то їх можна поділити на два різновиди – професійні та особистісні. На більшу вагу заслуговують саме особистісні якості. Наступний важливий критерій — здатність управляти колективом, мотивувати і розвивати команду. Професійні якості можна оцінити з резюме. А от вміння оцінити драйв, здатність до залучення в команду та готовність людини розвиватися – ці якості прорахувати значно складніше.
Головна цінність будь-якої корпорації, будь-якого бізнесу — це команда. Команда, яка органічно працює і заряджена на результат — це ключ до успіху компанії. Саме тому СЕО повинен вміти розгледіти кращих людей, мотивувати їх і збудувати культуру компанії таким чином, щоб на досягнення результату була налаштована вся компанія. Перше, на що звертають увагу власники українських компаній, — це орієнтація топ-менеджера на результат.
Вимоги до особистісних якостей керівника в українських компаніях відрізняються від запиту міжнародного корпоративного бізнесу. В українському бізнесі рішення приймаються набагато швидше, тому що власник знаходиться, як правило, поруч. Такі власники очікують від СЕО швидкого прийняття рішень. Саме тому і зворотній зв’язок на його рішення відбувається набагато швидше.
У міжнародних корпораціях, як правило, рішення приймаються повільніше. Ініціативи в масштабах країни вимагають численних узгоджень на рівні штаб-квартири або розподілених функціональних центрів. І хоча вимоги подібні, проте очікування і профілі успішного кандидата на посаду СЕО в українському бізнесі та у міжнародній корпорації мають суттєві відмінності. Чи можуть такі керівники переходити з міжнародного бізнесу в локальний? Звичайно. Це відбувається органічно, і як правило, український бізнес таким чином черпає експертизу з міжнародного.
Сьогодні є чіткий тренд на зростання інвестицій топ-менеджерів у своє навчання. Водночас і українські власники бізнесу бачать цінність наявності ступеня МВА, додаткової освіти у керівників, які вже працюють в їхніх компаніях або розглядаються як потенційні кандидати. Зараз кожен другий керівник в країні виїжджає на програми навчання, що проходять в Лондоні або в Швейцарії. Саме ці школи є найбільш затребуваними та зручними, дещо менш популярні школи в Сінгапурі або Штатах.
Їдучи на довгострокові програми, менеджери нерідко турбуються, чи будуть вони затребуваними в Україні після повернення. Однозначно – так. Ринки стрімко змінюються, ми орієнтовані на Європу — в першу чергу з точки зору експорту. І тут дуже важливо спілкуватися однією мовою з бізнес-партнерами, наприклад, такими міжнародними мережами, як Tesco, Carrefour. Відповідний загальний контекст можна отримати в міжнародних бізнес-школах, де навчання проходить у змішаних групах, де тьютори та лектори представляють різні країни, дотримуються різних підходів.
Володіння таким рівнем розуміння і мови бізнесу привносить істотну додану вартість в переговори з потенційними партнерами, а значить і результати такого партнерства будуть вищими для компанії, топ-менеджери якої пройшли навчання за кордоном.
З яких сфер бізнесу найчастіше приходять СЕО? Як правило, з сектора FMCG — все що пов’язано з продуктами харчування, виробництвом споживчих товарів. Майже в 50% випадків генеральними директорами стають керівники маркетингу і комерційної функції. Маркетинг відповідає за продукт, продуктовий цикл, комерційна функція продає.
Наступна найближча до СЕО функція у FMCG бізнесі — це фінансовий директор (CFO). За даними Korn Ferry, таким досвідом володіє майже 18% топ-менеджерів. Подібні призначення нерідко відбуваються саме у часи кризи і турбулентності, які ми спостерігаємо на наших ринках. CFO бачить цифри, він розуміє, як ними управляти.
Далі – сфера закупівель, і за спостереженнями — виробництво. Нерідко, коли посаду СЕО займають керівники, які виросли з функції логістики та управління ланцюгами поставок. У них достатньо компетенцій та бачення бізнесу. Як правило, це більше стосується В2В, а не В2С‑бізнесів, не пов’язаних з кінцевим споживачем.
Підсумовуючи, хочеться зазначити: якщо ви бажаєте стати СЕО, розвивайте в собі три основні якості:
- Енергія. У вас повинен бути високий рівень енергії і бажання що-небудь робити. Для цього важливо знайти «свою» компанію або область, яка вам цю енергію генерує. Саме енергія керівника заряджає всю команду.
- Вміння зібрати і правильно оцінити команду.
- Вміння свою команду розвивати і мотивувати. 70% часу ефективного керівника інвестується в людей.
У країні серйозна проблема кадрів — відплив до Європи. Спостерігається затребуваність українських топ-менеджерів в інших країнах СНД. За успішними, ефективними керівниками відбувається справжнє полювання — їх переманюють і перекуповують, але з кожним роком ця тактика буде працювати все гірше і гірше. Тому зараз найважливіша точка уваги та інвестицій – це розвиток людей. Тільки тоді через 5‑7 років компанія зможе вибудувати фундамент — команди, які будуть приносити результат.
Уміння зростити команду — безумовна вимога до керівника. Тримати першість у зростаючій конкуренції можна лише тоді, коли вмієш генерувати ідеї та реалізовувати їх за рахунок згуртованості й кваліфікації команди. А це вимагає від керівника ще й здатності чути команду – якість, яка ще донедавна вважалась слабкістю.