Франшиза — актуальне явище в сучасних бізнес-колах України. Хоча Західний світ вже понад 50 років використовує франшизу як інструмент масштабування бізнесу та залучення інвестицій, в нас він лише на етапі становлення. Часто користувачі навіть не знають, що Нова пошта, Rozetka чи всім відома кав’ярня працює за франшизою.
Я, співзасновниця консалтингової агенції Helicopter view і бренду білизни Fox Lingerie, маю досвід продажів франшизи в різні країни світу — від Канади до ОАЕ — розкажу про плюси, мінуси й підводні камені такого бізнес-партнерства.
Простота та швидкість як основні переваги франшизи
Франшиза — це відносно прибутковий та швидкий спосіб масштабувати свій бізнес коштом партнера. Це класно працює, коли ваш бізнес вже міцно стоїть на ногах, має відточений продукт, повноцінну команду та структуру. У бізнесу є два ключових варіанти заробітку: паушальний внесок та продаж товарів. Також є % роялті, але в більшості випадків це більше інструмент контролю P&L вашого партнера, ніж повноцінний дохід.
Франшиза — дуже ефективний інструмент для розвитку вашої мережі не тільки з точки зору швидкості, а й охоплення. Наведу вам приклад, який лежить на поверхні. Нова Пошта відкрила понад 3000 франшизних відділень за три роки, переважна більшість з них у селах та містечках до 50 000 населення. Логістичний лідер не тільки в короткий період часу подвоїв мережу своїх відділень, а й розширив мережу в найскладніші точки України коштом сил та ресурсів своїх партнерів. Це абсолютний win-win.
Чим корисний досвід франчайзера новачку на ринку
Для покупця франшизи головним плюсом є розділення ризиків при відкритті бізнесу. Наприклад, ви хочете відкрити кав’ярню у вашому будинку, бо бачите попит, на якому можна заробити. У вас є сума в $10 000 і природна кмітливість. В інтернеті нині купа бізнес-планів, відео, навчальних матеріалів в цій популярній категорії.
Здається, що все просто, але франшиза може вберегти вас від низки коштовних помилок. Купити занадто дорогу кавоварку або орендувати локацію без каналізації — прості факапи, які будуть коштувати вам декілька тисяч доларів. А уявіть, скільки цінної та корисної інформації надасть вам партнер, за отримання якої він заплатив купу грошей, сил та нервів. Тому наступним очевидним плюсом для купівлі франшизи є досвід, навчання та бізнес-модель. Це дозволяє пом’якшити вхід в незнайомий ринок не тільки професійним інвесторам, а й початківцям.
Впізнаваність бренду допомагає франчайзі
Останній плюс — відомий бренд. Стаючи партнером відомого та популярного бренду, ви можете отримувати вже лояльних клієнтів. Особливо це класно спостерігати, коли в регіоні з’являється представник якогось національного бренду. Відповідно вже є певна кількість споживачів, які готові купувати аналогічну продукцію, а сила національного бренду спонукає їх голосувати гривнею за свого фаворита.
Скільки коштує запакувати франшизу
Для бізнесу франшиза — це додатковий дорогий вид діяльності. Здається, що достатньо просто вийти в публічний простір і прокричати «продам франшизу», адже ви вже 5 років успішно працюєте. Насправді так не працює. Запакувати франшизу дорого, запакувати якісну франшизу ще дорожче. Суми починаються від €15 000. Ви повинні якісно та зрозуміло задокументувати вашу бізнес-модель, стандарти, структуру та процеси для потенційного партнера.
Окрім цього, потрібно сформувати команду продажу, менеджменту та підтримки майбутніх колег. І це все ще без маркетингової стратегії та бюджету для пошуку інвесторів. Плануєте заробляти кошти на франшизі — плануйте в неї спочатку інвестувати кошти та сформувати команду.
Чим ризикують франчайзі відомих брендів
Додатковй великий ризик — це репутаційні втрати. В Україні тільки зароджується інститут репутації брендів, а на Заході вже є ціла індустрія, яка полює за помилками франчайзі світових мереж, щоб заробити мільйони в судових процесах.
Неважливо, чи в центрі скандалу франшизний бізнес, чи ні, всі камені все одно будуть летіти в сторону гучного імені. Варто зважити всі за й проти та уважно простежити за публічною історією бренду — статтями в медіа, подивитися, чи були скандали раніше, та бути готовими до кризового менеджменту в разі потреби.
Чим загрожує франчайзі повний контроль з боку материнської компанії
Для покупця очевидний мінус — залежність від материнського бізнесу. Ви можете підписувати хороший юридичний договір з перспективною компанією, але це не гарантує, що через 5 років ваш партнер перестане працювати над продуктом, маркетингом чи брендом. Рекомендую обирати франшизи вже сталих та системних бізнесів, які витримали не одну бурю в морі українського бізнесу.
Також мінусом даного партнерства є повний контроль та відсутність творчості у вашому маленькому проєкті. Це може стати суттєвою перепоною для амбітних та творчих людей, які розглядають франшизу як спосіб реалізації себе, а не інвестиційну діяльність.
Звичайно, ще є ризик розірвання договору з боку материнської компанії. Така несподіванка може статися з безлічі причин, а головне, що в більшості юридичних договорів ніяких санкцій не буде і ви втратите значний відсоток інвестицій, які вкладенні в брендовану продукцію чи технології.
Підводні камені франшизного ринку
Звертайте увагу на реальні компанії, які продають франшизу. На жаль, в наш час дуже багато людей інвестують кошти в розпіарені мильні бульбашки або бізнеси без реальних технологій, продукту чи користі. Також візьміть юриста, який проаналізує договір. Ви навряд чи зможете багато змінити в ньому, але будете точно знати, що підписуєте. Дуже ретельно підходьте до планування інвестицій та окупності майбутнього проєкту, адже показники франшиз дуже відрізняються один від одного. Сформуйте запас коштів розміром у 20% для амортизації помилок, це дозволить легше пройти складні етапи.
Франшиза вдало працює лише тоді, коли це win-win історія. Ретельно обирайте компанії та умови співпраці, щоб ваше партнерство приносило задоволення та прибутки.