Facebook Pixel

До чого варто бути готовим підприємцям, які планують масштабуватися за кордон

Віктор Андрухів
співзасновник Fibermix та Savex Minerals

В умовах тотальної економічної невизначеності, переміщення лінії фронту та кризи кадрів масштабування українського бізнесу на закордонні ринки – чи не єдиний ключ до стабільності. Іноземна експансія дозволяє диверсифікувати прибутки і вийти на ринки з більш привабливою економікою.

У 2024 році 79% малих та середніх підприємств планували розширення бізнесу, а 14% з них мали намір виходити на інші ринки. Зараз можемо говорити про ще більше зростання тенденції на експансію. Що ж чекає підприємців на шляху масштабування?

1. Реальність – жорстка конкуренція

Жоден закордонний ринок не стоїть в очікуванні вашої компанії. В деяких країнах ЄС, наприклад, таких як Німеччина чи Швейцарія, споживачі частіше надають перевагу вітчизняному виробнику, попри ціну та якість. А тому ваш продукт повинен мати чітку конкурентну перевагу та адаптуватися до культурних і споживчих традицій цільового ринку.

Більш екзотичні ринки вимагають довшої підготовки. Варто врахувати велику різницю у ментальності, звичках та навіть каналах комунікації. Ми, наприклад, зацікавилися ринком ЮАР. Країна активно розбудовується, бачимо перспективи для бізнесу. Проте закладаємо час на вивчення всіх особливостей.

2. Будьте готові знизити ціну, аби познайомити нову аудиторію з вашим товаром

Один із найкращих способів оцінити готовність вашого продукту до експорту – це тестові поставки. Вони дозволяють виявити проблеми та виклики пов’язані з логістикою, упаковкою, зберіганням чи навіть якістю продукції.

На початкових етапах важливо бути гнучкими – пропонувати конкурентну ціну, навіть якщо це не приносить великого прибутку. Тестові продажі допоможуть зрозуміти потреби клієнтів і налаштувати процеси, щоб мінімізувати ризики втрат у майбутньому, коли поставки будуть більшими.

Один із ефективних способів потрапити на новий ринок – це колаборація з місцевими компаніями, які вже мають усталену репутацію. Наприклад, співпраця з дистриб’ютором, який представляє декілька брендів, включно з вашою продукцією, може значно полегшити процес входу на ринок.

3. Будьте готові йти на поступки

Розвиток довготривалих партнерських відносин вимагає готовності до компромісів. Наприклад, надання відстрочки платежів чи адаптація до вимог клієнта.

Репутація стабільного, гнучкого та лояльного партнера – це те, що допоможе вашій компанії вийти на новий рівень та закріпитися на закордонних ринках.

4. Сертифікація та стандарти – основа для старту

Без відповідності продукту міжнародним стандартам успіх на зовнішніх ринках абсолютно неможливий. Це стосується як складу продукції, так і упаковки, умов зберігання, транспортування.

Ретельна перевірка відповідності продукту стандартам цільового ринку – це коштовний, проте необхідний етап. Тож закладайте час і ресурси на сертифікацію.

5. Репутаційні виклики

Україна – молода країна з таким самим молодим бізнесом та підприємницькою культурою. За кордоном про нас знають не лише хороше. На жаль, корупційні скандали, неточності законодавства, нестабільна економічна ситуація можуть відлякувати потенційних закордонних партнерів і заважати співпраці. А тому ще один виклик – подолати упередження до українського бізнесу і створити чесну та прозору комунікацію із партнерами, вибудувати довіру.

Українська ідентичність як конкурентна перевага

Після початку повномасштабного вторгнення багато європейських країн активно підтримували Україну, зокрема й через споживання українських товарів. Ця тенденція може поступово згасати, але потенціал українського брендингу залишається потужним інструментом.

Підприємцям варто інтегрувати українську ідентичність у свій продукт – через дизайн упаковки, символіку, комунікацію бренду. Це допоможе виділитися серед конкурентів і звернути увагу на соціальний та економічний аспект співпраці з українським бізнесом. І головне – це ще одна можливість нагадати світові про війну в Україні.

Масштабування бізнесу за кордон – це тривалий і складний процес, який вимагає стратегічного підходу та готовності до локальних викликів.

Проте для багатьох українських компаній масштабування лишається головним інструментом виживання та зростання бізнесу. А тому підприємцям варто бути готовими прийняти можливі виклики і поборотися за своє місце на глобальних ринках.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]