Пенсільванія стала четвертим штатом США, де легалізували онлайн-гемблінг. Сталося це нещодавно — у 2018 році. Тоді влада штату легалізувала ставки на спорт, онлайн-казино та онлайн-покер.
У гравців з'явилася можливість робити ставки як онлайн, так і через інтернет. А вже 2021 року онлайн-казино показали рекордний дохід у розмірі 127,6 мільйона доларів. Більшість надходжень припадає саме на онлайн-ставки. Як Україні повторити досвід Пенсільванії?
За минулий рік Пенсільванія встановила безліч нових рекордів у різних напрямках ринку азартних ігор, а загальний дохід штату від грального бізнесу досяг 4,73 млрд доларів. Лише у 2020 році у зв'язку з обмеженнями проти COVID-19 виручка від гемблінгу демонструвала падіння.
Чим такий примітний досвід цього штату? Серед інших сорока восьми штатів, де азартні ігри дозволені та приносять дохід до бюджетів, у Пенсільванії — одна з найвищих плат за ліцензії. У цьому сенсі модель легалізації азартних ігор частково подібна до тієї, що обрана в Україні: висока вартість ліцензій.
Однак у Пенсільванії доходи ринку азартних ігор зростають, надходжень до бюджету стає дедалі більше, як і тих, хто хоче придбати ліцензію. В Україні ж депутати не поспішають ухвалювати законопроєкт 2713-д про гармонізацію оподаткування гральної сфери, а отже, і охочих купити ліцензії та зазнавати збитків і ризиків у зв'язку з цим — зовсім не багато.
Приклад Пенсільванії показовий тим, що сама по собі висока вартість ліцензій для операторів ринку не проблема, а їхні доходи залежать від інших параметрів. Головне — це не розмір плати за ліцензію, а врегульоване оподаткування галузі та ефективне державне управління всією гральною сферою, а також боротьба з нелегальними організаторами азартних ігор. Висока вартість ліцензії та низькі податки або навпаки, але ніяк не високі податки з дорогою ліцензією.
В Америці і тепер продовжується робота над легалізацією та законодавчим регулюванням діяльності віртуальних гральних закладів. Заповзятливі американці швидко зрозуміли, наскільки великі перспективні індустрії в Інтернеті, і прагнуть отримати від гральної сфери максимум прибутку за належного контролю з боку держави.
Чому б і Україні не запозичити досвід США щодо залучення коштів до бюджетів різних рівнів від розвитку ринку гемблінгу? А надто з огляду на те, що перші успішні кроки в цьому напрямку зроблено.
Після повернення ринку азартних ігор у правове поле у 2020 році сталося багато позитивних змін, які визнають, зокрема, і противники реформи.
По-перше, зникла з вулиць більшість залів гральних автоматів, які розташовувалися майже в кожному дворі будь-якого українського міста.
По-друге, на законодавчому рівні закріплено, що до участі в азартних іграх допускаються громадяни старше 21 року. І цю норму підтримує більшість українців. Згідно із соціологічним дослідженням, проведеним Info Sapiens на замовлення UGC, 70,8% опитаних вважають, що азартні ігри — це розвага для тих, кому виповнився 21 рік і більше.
По-третє, з'явився реєстр лудоманів та визначено порядок самообмеження та обмежень у доступі до гри за заявою родичів гравців. Усі ліцензійні оператори дотримуються принципів відповідальної гри та впроваджують їх у свої продукти. Крім того, на базі UGC почав працювати Офіс психологічної підтримки гравців. У межах цього проєкту люди з ігровою залежністю та члени їхніх сімей можуть отримати безкоштовні консультації психологів, зателефонувавши на гарячу лінію.
По-четверте, 2021 року до державного бюджету надійшло понад 1,7 млрд грн лише у вигляді ліцензійних платежів операторів легального ринку гемблінгу.
По-п'яте, бюджети різних рівнів отримали близько 30 млрд грн додаткових доходів від розвитку суміжних галузей грального бізнесу. За оцінками експертів, легалізація гемблінгу стала стимулом для розвитку близько двадцяти суміжних сфер.
По-шосте, наразі близько 20 іноземних компаній у сфері гемблінгу планують вихід на український ринок азартних ігор одразу після ухвалення податкового законопроєкту №2713-д.
Саме відстрочення врегулювання податкового питання для гральної галузі — той камінь спотикання, через який усе ще чути критику в бік реформи сфери азартних ігор. Мовляв, гемблінг легалізували, а податкових платежів від «ігорки» надійшла мізерна кількість.
Тому спочатку треба повністю прописати для учасників ринку здійсненні правила гри, а потім критикувати прогнози, що не справдилися. Якщо такі залишаться.